پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام فرحزاد

حوزه/ کارشناس مذهبی رسانه ملی دوستی‌های مجازی و موقت را لجن‌زاری برای غفلت از خدا دانست و گفت: عشق واقعی و حقیقی همان است که در شب و روز عاشورا در کربلا دیده شد، آن جا که وقتی امام حسین علیه‌السلام در عصر تاسوعا متوجه شدند دشمن قصد حمله به خیمه‌ها را دارد، توسط برخی یاران خود برای دشمن پیام فرستادند که یک شب را برای عبادت مهلت دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله فرحزاد شب گذشته در جمع عزاداران حسینی در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) با اشاره به اینکه بر اساس متون دینی، بهترین «حبیب»، «رفیق» و «شفیق» انسان، خداست، اظهار کرد: اینکه در دعا خداوند را با عباراتی مانند «یا خیرَ حبیب و محبوب» و «یا رفیقَ من لا رفیق له» می‌خوانیم به این معناست که الله را بهترین دوست و رفیق خود می‌دانیم و از این‌رو ضروری است تا با این بهترین دوست آشتی کنیم که البته این آشتی نیاز به تمرین هم دارد.

وی افزود: یکی از دعاهای خمس عشر امام سجاد علیه‌السلام با نام «دعای محبین» معروف است که در آن با عبارت «اللّهم إنّی أسئلک حُبّک و حُبّ مَن یُحبّک و حُبّ کُلّ عمل یوصلنی إلی حُبّک» از خداوند می‌خواهیم تا دوست داشتن خدا و همچنین دوست داشتن دوستانش و البته دوست داشتن هر کاری که ما را به سوی دوستی پروردگار برساند را به ما عنایت کند.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد با توضیح اینکه کارهایی مانند نماز و روزه و دعا و هر کار خیر دیگر انسان را به دوستی و عشق خدا می‌رساند، اظهار کرد: اگر انسان از اعمال عبادی خود مانند نماز و روزه و مانند آن لذت ببرد، می‌تواند به مقام عاشق خدا شدن دست یابد.

معشوق حقیقی خداست نه معشوق‌های مجازی

وی سپس تصریح کرد: بدانیم که دل و جان انسان نیاز به دلبر و جانان حقیقی دارد، چراکه این دل و جان از آنِ خداست و نباید با دلبرهای مجازی مشغول و یا منحرف شود.

استاد حوزه علمیه قم همچنین ضمن هُشدار به نوجوانان و جوانان بابت عشق های مجازی یادآور شد: نوجوانان و جوانان عزیز ما باید توجه داشته باشند که این دوستی های آنی و موقتی در روزگار ما، عشق دائمی و حقیقی نیستند و این تعبیر امام صادق علیه‌السلام است که اگر کسی به لجن‌زار دنیا گرفتار شود، محبوب و معشوق واقعی خود یعنی خدا را فراموش خواهد کرد و خاطرخواه دنیا و مخلوقات دنیا خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد اضافه کرد: عشق واقعی و حقیقی همان است که در شب و روز عاشورا در کربلا دیده شد، آن جا که وقتی امام حسین علیه‌السلام در عصر تاسوعا متوجه شدند دشمن قصد حمله به خیمه‌ها را دارد، توسط برخی یاران خود برای آنان پیام فرستادند که یک شب را برای عبادت مهلت دهند.

وی در ادامه با اشاره به این که امام حسین علیه‌السلام این فرصت را برای خلوت کردن خود و اصحاب با خدا غنیمت شمردند، گفت: تعبیر حضرت این است که من نماز و قرآن خواندن و دعا و استغفار را دوست می‌دارم و می‌خواهم امشب را با خدا خلوت کنم.

کربلا، محفل عُشّاق خدا

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد همچنین گفت: به همین دلیل است که حضرت امیرالمؤمنین (ع) کربلا را «محفل عُشّاق» معرفی می‌کنند، همان عاشقانی که اگر شهادت نصیبشان شد عروج کردند و آنانی هم که به اسارت رسیدند، باز هم این عشق حقیقی را ادامه دادند همانند زینب سلام‌الله علیها که حتی نماز شبشان در اسارت ترک نشد.

وی افزود: اگر قلب انسان با معنویت گِرِه زده شود، آن گاه می‌تواند همه مشکلات و سختی‌های زندگی را تحمل کند.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد در عین حال به لقب «أمّ المصائب» برای حضرت زینب سلام‌الله علیها اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد که در بین اهل‌بیت(ع)، آنکه بیشترین مصائب را تحمل کردند حضرت زینب سلام‌الله علیها بودند، با اینکه دیگر اهل‌بیت(ع) مانند حضرت زهرا سلام‌الله علیها هم کم مصیبت ندیدند، اما حضرت عقیله بنی هاشم سلام‌الله علیها از زمان تولد تا زمان رحلت بیشترین و بزرگترین مصائب را دیدند که فقط مصیبت کربلا آن چنان عظیم بود که حضرت را پیر کرد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: عشق به خدا این فایده را دارد که انسان قدر خود را می‌شناسد و تلاش می‌کند تا از مسیر بندگی خدا خارج نشود و خود را ارزان نفروشد، چراکه بهای خلقت انسان فقط خود خداوند است و این دنیا و هر چه در آن است نمی تواند حتی اندکی از بهای واقعی انسان باشد.

وی همچنین بیان کرد: انسان باید در طول زندگی گمشده‌های اصلی خود را بیابد و فراموش نکند که از کجا آمده و برای چه آمده و در نهایت به کجا خواهد رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha