پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شورا

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین واحدی در جلسه شورای هماهنگی نهادهای حوزوی کردستان، گفت: مدیریت تمدن اسلامی به دست روحانیت است و باید باور کنیم که امروز ما نیازمندتر هستیم به تحمل سختی ها و حوزه و روحانیت باید اجتماع و اندیشه مردم را رهبری و مدیریت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، بیست و دومین جلسه شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی استان کردستان با حضور حجت الاسلام والمسلمین نادر رنجبر مدیر حوزه علمیه استان کردستان، حجت الاسلام والمسلمین صفی زاده مدیر حوزه علمیه خواهران کردستان، حجت الاسلام علی حسینی فر مدیر مرکز خدمات حوزه های علمیه کردستان، حجت الاسلام احمد حاتمیان مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان، حجت الاسلام والمسلمین واحدی معاون امور حوزه های علمیه خواهران، علی اصغر دریایی مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه کردستان و... برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین صفی زاده ضمن خیرمقدم به اعضای شورا و همچنین تبریک هفته دفاع مقدس، ضمن تشکر از حضور حجت الاسلام والمسلمین واحدی، معاون امور حوزه های علمیه خواهران در این جلسه، اظهار داشت: ضروری است که جلسه مشترک هم اندیشی با دستگاه های مرتبط با حوزه تشکیل دهیم که در آن یک گفت‌وگوی طلبگی با موضوع رسالت حوزه های علمیه را داشته باشیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان کردستان تاکید کرد: خوشبختانه دیگر سازمان ها و ادارات تعامل خوبی با نهادهای حوزوی داشته و دارند و نیز جا دارد از سازمان تبلیغات اسلامی و مدیریت آن به خاطر همسو بودن با حوزه های علمیه استان  تقدیر و تشکر داشته باشیم.

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین واحدی ضمن تشکر از حجت الاسلام صفی زاده بابت میزبانی و تشکیل جلسه بیان کرد: ان شاء الله با همفکری در چنین جلساتی باعث حرکت بهتر و بیشتر معنوی و اخلاقی حوزه ها در استان باشیم و بی گمان هر گاه که حوزه و حوزویان در کنار همدیگر قرار گیرند، مدیریت اخلاقی و فرهنگی افزایش پیدا می کند.

معاون امور حوزه های علمیه خواهران گفت: ایام هفته دفاع مقدس را گرامی می داریم و رشادت ها و ایثارگری‌های دوران دفاع مقدس که با رهبری امام خمینی(ره) دنیا را فرا گرفت و عطر و بوی شهید و شهادت را زنده کرد، فراموش نخواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین واحدی افزود: یکی از آموزه های قرآن کریم این است که باید اهل صبر و تحمل و اهل پایداری باشیم و یکی از نشانه های مؤمن صبر است و علاوه بر اینکه خودمان نیز باید صبر داشته باشیم بلکه دیگران را نیز باید به صبر پایدار توصیه کنیم و زمینه صبر دیگران را فراهم نماییم.

وی تاکید کرد: باید اهل ارتباط باشیم مخصوصا اهل ارتباط با امام عصرمان که نه تنها باید ارتباط داشته باشیم، بلکه باید منتظر فرج نیز باشیم و انتطار فرج را به دیگران یادآوری نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین واحدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ارتباط با مؤمن یک ضرورت برای تمدن نوین اسلامی است و همچنین ارتباط و تعامل بین مؤمنین جزء وظایف مسلمین در این دوران حساس از تمدن بشری است.

وی خاطرنشان کرد: طلاب و روحانیون علمداران و خواص جامعه هستند و باید بسترساز فرمایشات و کلام حضرت آقا باشند و باید سازمان روحانیت، سازمانی حرکت کند و مدیریت تمدن اسلامی به دست روحانیت است و باید باور کنیم که امروز ما نیازمندتر هستیم به تحمل سختی ها و حوزه و روحانیت باید اجتماع و اندیشه مردم را رهبری و مدیریت کند.

در ادامه این جلسه، مدیر کل تبلیغات اسلامی کردستان نیز ضمن عرض خیر مقدم به حجت الاسلام والمسلمین واحدی و هیئت همراه، بیان کرد: اگر بخواهیم حوزه هایی با پتانسیل بالا داشته باشیم باید هدفمند حرکت کنیم و نباید حوزه ها دچار یکنواختی و روزمرگی شوند.

حجت الاسلام حاتمیان در ادامه افزود: اگر طلبه بخواهد در جامعه موفق باشد باید به زبان جامعه شناسی صحبت و ارتباط گیری کند و اگر زبان جامعه را یاد نگیرد بی گمان موفق نخواهد بود، چرا که امروزه از جامعه باسوادی دارا هستیم و طلاب و مبلغین موظف هستند اطلاعات خود را بالا ببرند و باید با تمامی جریانهای فکری آشنایی کافی داشته باشند خصوصا در کردستان که شرایط خاصی دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان عنوان کرد: طلاب کردستان به دلیل خاص بودن شرایط استان حداقل باید ۲ واحد فرق و ادیان را بگذرانند تا به شرایط خاص تبلیغی در کردستان احاطه داشته باشند و نیز شیوه رفتار ائمه با مردم و مذاهب دیگر را فرا گیرند و به فرموده امام خامنه ای باید در استانها معارف اهل بیت علیهم السلام را نشر دهند و بی احترامی به مذاهب صورت نگیرد.

در پایان این جلسه، علی اصغر دریایی، دبیر شورای هماهنگی نهادهای حوزوی کردستان نیز گفت: پیشگام بودن طلاب و روحانیت و حرکت سازمانی به سمت مدیریت تمدن اسلامی مستلزم ۳ حرکت است که ناظر به فرمایش حضرت آقاست و آن این است که اول باید افراد، عناصر و مجموعه ها را رصد و شناسایی کنیم، دوم آموزش و پشتیبانی را توانمندسازسی کنیم و سوم اینکه به صورت شبکه ای عمل کنیم و بعد تشکیل جبهه بدهیم به سمت اهداف انقلاب و نظام و صدور آن به جوامع دیگر به قول امام خامنه ای که می فرمایند: «اگر ما جبهه نشویم، دشمن جبهه می شود».

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان ادامه داد: غیر از توانمندکردن طلاب باید به فکر خانواده های آنها نیز باشیم و برنامه های دقیق و مدون برگزار کنیم.

دریایی در پایان گفت: برآیند رصد ما برای استان سه مسئله اساسی است که طلاب و روحانیت به آن توجه و اهتمام برای رفع آسیب‌های آن داشته باشند برکات زیادی برای استان خواهد داشت و این سه مسئله عبارتند از تربیت، خانواده و انقلاب اسلامی.

براساس این گزارش در این جلسه، مصوباتی به تأیید اعضای شورا رسید.

این مصوبات عبارتند از:

۱) تمرکز بیشتر برای گام دوم انقلاب و تشریح آن برای طلاب 

۲) برگزاری دوره های مشاوره برای طلاب خواهران و برادران برای مؤثرتر بودن این طلاب در بین مردم

۳) حوزه ها باید به سمت گزینش سوق پیدا کنند نه پذیرش و برای اینکار باید دانش آموزان نخبه را شناسایی کرد

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha