جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
یعقوبی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با اشاره به نقش ویژه مساجد در تربیت دینی و اسلامی فرزندان، گفت: در مکتب اسلام مسجد میعادگاه تربیت در محله اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در نشست با شماری از مسئولان فرهنگی و تربیتی استان، با گرامیداشت روز انجمن اولیا و مربیان، به تبیین موضوع وابستگی تحقق جامعه اسلامی به محله اسلامی پرداخت.

وی افزود: اگر تحقق جامعه و در نهایت تمدن اسلامی را هدف انقلاب شکوهمندمان بدانیم، ناگزیر شکل‌دهی مسجد تراز اسلامی را باید در دستور کار جدیِ خود قرار دهیم؛ چراکه این مسجد، مرکز اتصال چهارمیم «منازل» (خانواده)، «مدرسه»، «محله» و «مسجد»، در راستای تولید محله اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: هر محله، یک خُرده جامعه است و با پیوند محلات اسلامی است که جامعه اسلامی به وجود می‌آید و با اسلامی شدن جامعه، دولت اسلامی محقق می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت پیگیری طرح «پیوندِ شایسته»، اظهار کرد: چند سالی است به‌ویژه پس از فرمایش رهبر آینده‌نگر انقلاب مبنی بر اینکه: «میان مسجد و مراکز آموزشی در هر محل، همکاری و پیوند تعریف شده و شایسته‌ای برقرار شود.» حرف از این پیوند فراگیر شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: باید دید آیا به وضع امام حاضر این اتفاق افتاد یا این ظرفیت از ذات مسجد و این نیاز از درون مدرسه بروز کرده است که چنین چیزی را اقتضا می‌کند؟

وی تصریح کرد: طبیعی است مسجد که کانون همه تجمعات مؤمنانه در طول تاریخ اسلام بوده است در دل خود عطش اجتماع مبارکی مثل دانش آموزان عزیز، مربیان و معلمان دغدغه‌مند و اولیای دلسوز را داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: بنابراین ضروری است متولیان مساجد، ائمه محترم جماعات، آغوش خود را برای پذیرایی از ایتام آل محمد علیهم‌السلام، با رفع موانع و ایجاد مقتضیات بُگشایند.

وی تصریح کرد: این کهف حصین جایی است که خانواده‌ها با اطمینان خاطر، مربیان با طمأنینه و امام با افتخار در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا آینده‌ای روشن را برای دانش‌آموزان رقم بزنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: در این راستا و به‌منظور عمل به وظیفه ذاتی نهاد مقدس امامت جمعه مبنی بر تقویت ظرفیت‌های پیش‌رانِ انقلاب اسلامی، می‌توان با بهره‌گیری از امکان قانونی که در ساختار کمینه همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش‌وپرورش برای ائمه جمعه به‌عنوان رئیس وجود دارد طرح پیوند مسجد و مدرسه را اجرایی کرد.

وی افزود: اکنون این طرح در استان تهران و ضمن تفاهم‌نامه‌ای مابین مرکز رسیدگی به امور مساجد و ادارات کل شهر و شهرستان‌های تهران تجربه شده است و امکان این را دارد که به همت ائمه جماعات و راهبریِ ائمه جمعه در سراسر استان خراسان شمالی هم اجرایی شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha