جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجۃ الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: شرایط امام حسن(ع) شرایطی بود که به دلیل خیانت خواص و ناآگاهی جامعه، امام برای حفظ جان شیعیان مجبور به صلح با معاویه شد تا مابقی پیروان اهل‌بیت(ع) در امان بمانند؛ اما ما امروز در شرایط بدر و خیبر هستیم و اجازه نمی‌دهیم برخی عناصر معلوم‌الحال ضمن تحریف تاریخ، به دنبال اهداف و مطامع حزبی و جناحی خود بروند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در نشست شماری از مسئولان استانی، با اشاره به برخی اظهارنظرها پیرامون مقایسه شرایط فعلی کشور با دوران صلح امام حسن(ع)، اظهار کرد: امام (ع) گرفتار جامعه‌ای بی‌بصیرت و مردمی ضعیف در تحلیل مسائل بود؛ اما شرایط امروز کشور ما کاملاً متفاوت است.

وی افزود: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب چیزی که امام حسن مجتبی(ع) را شکست داد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود. مردم، تحلیل سیاسی نداشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: بهترین مردم آن روزگار مردم کوفه بودند که در عهد حکومت مرتضوی و مجتبوی علیهماالسلام و به‌ویژه در ماجرای کربلا ما کوفیان را بی‌وفا می دانیم، مظهر بی‌وفایی و این حق است؛ اما آیا نباید پرسید که از کوفه گذشته، چرا از مکه و مدینه و بصره و دمشق نیز دستی به یاری حق از آستین بیرون نیامد جز آن هفتادوچند تن که شنیده‌اید و شنیده‌ایم؟

وی با بیان اینکه شهر کوفه از شهرهای خیلی عجیب تاریخ اسلام است، اضافه کرد: در مقطعی از زمان، آن‌همه شگفتی از لحاظ نشان دادن جلوه‌های عظیم انسانی داشته و در یک مقطعی این‌همه سُستی و تنبلی و بی‌عرضگی را به نمایش می‌گذارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه مطالعه روی کوفه و روانشناسی آن در تاریخ، بسیار بحث جالبی است، گفت: این شهر بر اثر تعلیمات و تلقینات امیرالمؤمنین(ع) مهد تشیع و زادگاه اصالت‌ها و فضیلت‌های شیعی است و مردان بزرگِ حماسه‌آفرین تاریخ شیعه، از همه‌جا بیشتر، حتی از مدینه بیشتر، در کوفه‌اند؛ گروه مبارز و زبده‌ای که در کوفه بودند در شهرهای دیگر نبودند.

وی افزود: به همین دلیل، کوفه همیشه مایه رعب و هراس حکومت‌های زمان بوده لذا همیشه بدترین عناصر، رذل‌ترین فرماندارها، پست‌ترین و جلادترین آدم‌های خودشان را بر سر آن شهر می‌گماردند تا با ایجاد شدت عمل و اختناق از یک طرف، تبلیغات مسموم از طرف دیگر و همچنین ترویج فقر و بیچارگی میان آن‌ها، توده مردم را ناخودآگاه به سمت فساد و انحطاط بکشانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: بر اثر همین بود که از عامه مردم، تحت تأثیر فعالیت‌های دستگاه‌های ظالمِ جائرِ غدّار، کارهایی سر می‌زند که ناشایست بود؛ اما منشأش بدی مردم آن شهر نبود.

وی تصریح کرد: این در حالی است که امام خمینی(ره) در توصیف امت بزرگوار ایران اسلامی می‌نویسند: من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول‌الله(ص) و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن علی(ع) هستند، ما همه مفتخریم که در چنین عصری و در پیشگاه چنین ملتی هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: به‌طور خلاصه شرایط امام حسن(ع) شرایطی بود که به دلیل خیانت خواص و ناآگاهی جامعه، امام برای حفظ جان شیعیان مجبور به صلح با معاویه شد تا مابقی پیروان اهل‌بیت(ع) در امان بمانند؛ اما ما امروز در شرایط بدر و خیبر هستیم و اجازه نمی‌دهیم برخی عناصر معلوم‌الحال ضمن تحریف تاریخ، به دنبال اهداف و مطامع حزبی و جناحی خود بروند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha