سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
یعقوبی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با بیان اینکهاعلاء و اعتلا دو اصل اصیل و دو رکن رکین در آموزه‌های قرآنی و دینی است، افزود: در این راستا خطبه‌های نماز جمعه دو جهت اعلایی و اِعتلایی دارد و به همین دلیل شامل مباحث معارفی و اخلاقی و اجتماعی و سیاسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در پنجاه و نهمین گردهمایی ائمه جمعه خراسان شمالی با اشاره به مبانی دینی و قرآنی اعلاء و اعتلای فرهنگی، گفت: ائمه جمعه برای اعتلای کلمه حق دو خطبه را ایراد می‌کنند تا به تعبیر قرآن «کلِمَةُ اللَّهِ هِی الْعُلْیا» شکل بگیرد.

وی با اشاره به دو عنوان آرمان عالی و امت متعالی، افزود: خداوند آرمان عالی را به «کلِمَةُ اللَّهِ هِی الْعُلْیا» تعبیر کرده و امت متعالی را به «أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ» تعبیر کرده است؛ دو موضوعی که باید همه ما به دنبال آن باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به مصادیق اعلاء و اعتلای فرهنگی در قرآن مجید، با بیان اینکه سه آیه در قرآن وجود دارد که از مصادیق اعلاء و اعتلای فرهنگی است، افزود: خداوند در آیه ۱۳۹ سوره آل‌عمران می‌فرماید: «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کنْتُمْ مُؤْمِنِینَ»؛ یعنی سست و غمگین نشوید؛ زیرا شما برترید اگر ایمان داشته باشید.

وی با اشاره به دومین مصداق اعلاء و اعتلای فرهنگی در قرآن مجید، گفت: خداوند در آیه ۳۵ سوره محمد (ص) می‌فرماید: «فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَی السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَکمْ» پس هرگز سست نشوید و دشمنان را به صلح ذلت‌بار دعوت نکنید در حالی که شما برترید و خداوند با شماست، «وَاللَّهُ مَعَکمْ» یعنی کسی که در معیت خداست تعالی دارد و تن به تسلیم در برابر دشمن ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با اشاره به سومین مصداق اعلاء و اعتلای فرهنگی در قرآن مجید، افزود: خداوند در سوره توبه آیه ۴۰ می‌فرماید: «وَجَعَلَ کلِمَةَ الَّذِینَ کفَرُوا السُّفْلَیٰ وَکلِمَةُ اللَّهِ هِی الْعُلْیا» و تأکید می‌کند خدا کلمه کافران را پست قرار داده به این معنا که توطئه کافران همیشه رو به سقوط است و دوام ندارد و اما کلمه خدا برتر است.

وی با اشاره به آیه «وَکلِمَةُ اللَّهِ هِی الْعُلْیا» افزود: دین ذاتش تعالی است و اعتقاد به توحید یعنی اعتقاد به تعالی که ذات اسلام بر پایه تعالی بنا شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: اعلاء یعنی اینکه ذات دین ما بر تعالی استوار شده و جوهره اسلام ناب تعالی بخشی است که این تعالی، تمدن سازی را به منصه ظهور می‌رساند.

وی با بیان اینکه در تعبیر قرآن اعلاء و اعتلا دو اصل اصیل و دو رکن رکین در آموزه‌های قرآنی و دینی است، افزود: در این راستا خطبه‌های نماز جمعه دو جهت اعلایی و اِعتلایی دارد؛ به‌گونه‌ای که شامل مباحث معارفی و اخلاقی و اجتماعی و سیاسی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «الخُلقُ وِعاءُ الدِّینِ»؛ یعنی اخلاق ظرف دین است و هر ظرفی دارای مظروف است که عقاید را مظروف دین تعبیر کرده‌اند؛ ازاین‌رو اسلام ناب هم ظرفش بهترین است و هم مظروفش برتری بر سایر ادیان دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha