جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه فردوس

حوزه/ حجت الاسلام بابایی گفت: امام حسن(ع) با اقدامی سنجیده و نرمشی قهرمانانه، توانست چهره واقعی دستگاه بنی امیه را برای برخی از خواص روشن کرده و عملاً مقدمات نهضت عاشورا را مهیا کنند.

حجت الاسلام بابایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، با تسلیت ایام شهادت اهل بیت(ع) در آخر ماه صفر، اظهار داشت: زندگی امام حسن(ع) سرشار از مطالبی است که لازم است درباره آن مطالعه و تأمل کنیم.

امام جمعه فردوس با بیان اینکه برخی می گویند چرا امام حسن(ع) در مقابل معاویه صلح و امام حسین(ع) در برابر یزید قیام کردند، بیان داشت: هر دو امام معصوم هستند و هیچ تفاوتی بین آنها وجود ندارد ولی شرایط زمان این دو امام بزرگوار با یکدیگر متفاوت بود.

وی تاکید کرد: متاسفانه برخی غرب طلب ها امام حسن(ع) را فردی صلح طلب و امام حسین(ع) را فردی جنگ طلب معرفی می کنند که این یک آدرس غلط است.

حجت الاسلام بابایی ادامه داد: امام حسین(ع) ۱۰ سال در خدمت امام حسن(ع) بودند و کوچکترین اعتراضی نسبت به ایشان نداشتند و همچنین نزدیک به ۱۰ سال، تا زمان مرگ معاویه، بر مفاد صلح نامه پایبند بودند.

وی با تاکید بر اینکه مقدمات نهضت عاشورا توسط امام حسن(ع) رقم خورد، اظهار کرد: ایشان قهرمانانه در مقابل معاویه صلح و توطئه های بنی امیه را افشاء ساختند.

امام جمعه فردوس افزود: ایشان سه مرتبه علیه معاویه به جنگ پرداختند، اما مردم همراه و یاران وفاداری نداشتند تا بتوانند در مقابل جنگ با معاویه ایستادگی کنند.

وی بیان داشت: امام حسن(ع) برای زنده ماندن اسلام و برملا کردن چهره اسلام غیر واقعی دستگاه بنی امیه، اقدام به صلح با معاویه کردند.

حجت الاسلام بابایی در ادامه بیان داشت: یکی از بندهای صلح نامه این است که معاویه نباید بعد از خود جانشینی انتخاب کند، اما معاویه با شکستن پیمان و عهد خود در صلح نامه، یزید را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد.

وی ادامه داد: با وجود این که ظاهرا امام حسن(ع) به خاطر خیانت سرداران سپاهشان در جنگ با معاویه مغلوب شده بود، اما ایشان به نحوی بندهای صلح نامه را تدوین کردند که در قامت یک قهرمان و پیروز است.

وی در پایان عنوان کرد: امام حسن(ع) با اقدامی سنجیده و نرمشی قهرمانانه، توانست چهره واقعی دستگاه بنی امیه را برای برخی از خواص روشن کرده و عملاً مقدمات نهضت عاشورا را مهیا کنند.

انتهای پیام/ ۲۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha