پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
خوشنویسی اصفهان

حوزه/ معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان از آموزش خوشنیسی به طلاب و روحانیون در قالب طرح «رشد و تعالی طلبه در تراز انقلاب اسلامی» خبر داد.

حجت الاسلام سید حسین مومنی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، اظهار کرد: طرحی امسال در حوزه علمیه اصفهان در حال اجراست و سال گذشته هم به صورت آزمایشی اجرا شد، تحت عنوان طرح «رشد و تعالی طلبه در تراز انقلاب اسلامی».

وی بیان کرد: در طرح «رشد و تعالی طلبه در تراز انقلاب اسلامی» ۱۲ ساحت برای هر طلبه تعریف شده است که در این ۱۲ ساحت طلبه باید دانش و یا مهارت کافی ولازم را کسب کند.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: این طرح در سه مقطع، سطح بندی شده است؛ هر مقطع سه ساله است و در هر سه سال طلبه آموزش و یامهارت لازم را فرا می گیرد، دانش هایی که برخی از آنها جنبه آموزشی، بعضی جنبه مهارتی و برخی از انها زمینه هنر ی و ورزشی دارد.

وی افزود: یکی از ساحت هایی که درقالب این طرح در حال برنامه ریزی و انجام است، جنبه هنری طلاب است، که بحث هنر خوشنویسی با توجه به اینکه جز سرآمدهای هنر اسلامی است در برنامه ریزی های طرح رشد و تعالی طلاب مدنظر قرار گرفته است.

حجت الاسلام مومنی با تاکید براینکه زیبا نویسی و خوشنویسی از هنرهای کهن و مورد تاکید در اسلام و سطح جامعه است گفت: هنر خوشنویسی از هنرهای اصیل اسلامی محسوب می شود به نحویکه زیبانویسی از سیره های علمای گذشته اسلام به شمار می آید.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان اضافه کرد: برای مقطع اول به صورت عمومی همه طلاب سرمشق هایی از خوشنویسی و زیبانویسی را ذیل اساتید متخصص خوشنویسی که عمدتا از روحانیون حوزه علمیه اصفهان هستند و دارای درجه استادی در انجمن خوشنویسی استان بوده، تمرین می کنند.

وی ابراز کرد: تمام تلاش ما در معاونت تهذیب، برنامه ریزی تحت قالب طرح رشد و تعالی طلبه در تراز انقلاب اسلامی، زیبا سازی خط همه طلاب از همان ابتدای ورود به حوزه علمیه است که این امر با تمرین و ممارست طلاب و اساتید در مدراس علمیه و چک کردن تمرین های طلاب به صورت هفتگی توسط اساتید خوشنویس است.

حجت الاسلام مومنی افزود: در ادامه در صورت علاقه مندی طلاب، در مقاطع بعدی آموزش های تکمیلی خوشنویسی به طلاب تا رسیدن به سطح  و درجه عالی داده می شود، همانگونه که در حال حاضر قریب به هشت روحانی متخصص در حد استاد خوشنویسی تا کنون پرورش داده شده است.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: این طرح دائمی بوده و به صورت موقتی انجام نخواهد شد و در هر ترم اجرا می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha