جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جلسه

حوزه/ بیست و پنجمین جلسه شورای نهادهای حوزوی کردستان با حضور اعضای این شورا در مرکز مدیریت حوزه علمیه کردستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، بیست و پنجمین جلسه شورای نهادهای حوزوی، امروز با حضور اعضای این شورا در مرکز مدیریت حوزه علمیه کردستان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین نادر رنجبر، مدیر حوزه علمیه استان کردستان اظهار داشت: بهتر است موقوفات تحت عنوان "هبه" قرار گیرد تا قابل تبدیل و تغییر به احسن باشد.

مدیر حوزه علمیه کردستان ادامه داد: موقوفات جذب شده محدود به خود استان کردستان نیست، بلکه برای این امر می توان از پتانسیل استان های دیگر هم بهره برد و برای این استان موقوفه ایجاد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رنجبر خاطرنشان کرد: نگاه ما باید، نگاه ویژه ای به ایجاد منابع پایدار باشد و در این راه باید تلاش زیادی کنیم، همانگونه که آیت الله مکارم می فرمایند ضرورت منابع پایدار، بیشتر از آموزش است و این جمله نشان می دهد که ایجاد منابع پایدار از اهمیت بالایی برخوردار است.

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام محمود صفی زاده، مدیر حوزه علمیه خواهران استان کردستان بیان داشت: شورای نهادهای عالی حوزوی بعد از تقسیمات ستادی در قم به ۳ بخش شمال و جنوب و ویژه تقسیم بندی شد که استان کردستان در این تقسیم بندی در میان استان های ویژه قرار گرفته و این بدین علت است که کردستان شرایط خاصی دارد و از بابت منابع مالی در استان هیچ منبعی ندارد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان کردستان گفت: متاسفانه در استان وجوهات دریافتی یا کم است یا در کل وجود ندارد و باید در این مورد و همچنین معیشت طلاب و منابع مالی حوزه ها چاره اندیشی کرد و ستاد مرکزی در قم نگاه ویژه ای به این استان داشته باشد.

حجت الاسلام صفی زاده افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که نهادهای حوزه با آن مواجه هستند این است که برخی از سازمانها و نهادهای تحت حاکمیتی دولت ارتباط گیری با مجموعه های حوزوی ندارند و مجموعه های حوزوی را نمی شناسند و شورای نهادهای حوزوی باید برای این امر و با همکاری یکدیگر برای کمک به معیشت طلاب از این نهادها کمک بگیریم.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام رستمی، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان کردستان گفت: برخی از مشکلات مجموعه های حوزوی باید توسط مجموعه های بالا دستی حل شود و حل این گونه از مشکلات در استان خیلی سخت است و در این راستا باید از ستاد و دیگر مجموعه های بالا دست کمک بگیریم.

حجت الاسلام علی حسینی فر، مدیر خدمات حوزه علمیه استان کردستان نیز در این جلسه بیان کرد: باید تقسیم وظایف بین نهادها صورت گیرد و نهادها هم وظیفه دارند که به بهترین نحو این وظایف را اجرا کنند و عدم ناهماهنگی بین نهادهای حوزوی در جذب، به وجهه حوزه آسیب می زند.

مدیر خدمات حوزه علمیه استان کردستان ادامه داد: جذب منابع پایدار را باید با تشکیل ستاد ملی حوزوی جذب پیگیری کرد البته این منافاتی با تلاش استانها ندارد.

حجت الاسلام حسینی فر خاطرنشان کرد: برای جذب منابع پایدار توسط اهل سنت باید از ظرفیت های نماینده ولی فقیه در استان بهره برد.

در پایان این جلسه، علی اصغر دریایی، دبیر شورای نهادهای حوزوی استان کردستان گفت: یکی از ابتکارات نو و جدیدی که آیت الله اعرافی بعد از انتصابشان به مدیریت حوزه های علمیه انجام دادند، ایجاد دفتر موقوفات و منابع بود که این امر بعنوان یک ضرورت جدی برای حوزه های علمیه کشور شناخته می شود زیرا با توجه به محدودیت های مالی و منابع مالی می تواند بخش اعظمی از کمبودهای مالی از طریق موقوفات و منابع پایدار رفع شود.

نماینده دفتر سیاسی اجتماعی حوزه های علمیه در استان کردستان ادامه داد: استان کردستان بخاطر کم برخوردار بودن و نبود منابع مالی، لاجرم باید به سمت ایجاد منابع پایدار حرکت کند تا بلکه بتواند نیازها و کمبود ها را جبران کند و در این بین روحانیون برای تبیین و توجیه آحاد مردم برای مشارکت در سنت حسنه وقف، می توانند نقش اساسی ایفا کنند.

دریایی در پایان این جلسه عنوان داشت: یکی دیگر از مباحثی که باید بدان توجه شود، بحث وقف مشارکتی است که بایستی برای ترویج این امر خداپسندانه در بین آحاد مردم اقدام لازم انجام گردد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha