جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کریمی تبار

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه گفت: روحانیت در هر کجا که باشد مرجع است و مردم، حتی آنان که متدین نیستند به روحانیت اعتماد داشته و به آن ها رجوع می کنند، درد دل خود را با آن ها بازگو می کنند و از روحانیت راهکار می خواهند.

حجت الاسلام والمسلمین الله نور کریمی تبار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به بیان ظرفیت ها، فعالیت ها، مسائل و مشکلات حوزه علمیه ایلام پرداخته که مشروح این گفت و گو در ادامه آمده است.

تشکیل شورای حوزه علمیه ایلام

نماینده ولی فقیه در استان ایلام در پاسخ به این سؤال که از بدو نمایندگی شما در این استان چه اقداماتی برای ارتقای سطح آموزش و تهذیب در حوزه علمیه استان ایلام داشته اید گفت: در بحث بنیه علمی حوزه و موضوع تهذیب طلاب که باید ارتقاء پیدا کند بحمدالله شورای حوزه را تشکیل دادیم.

وی افزود: به دنبال تشکیل شورای حوزه استان دو نفر از اعضای این شورا به عنوان بازرس تعیین شده و به بازرسی مدارس علمیه استان اعزام شدند و گزارشات این تیم مبنایی برای تصمیم گیری های ما بودند.

استاد حوزه ادامه داد: بر اساس این گزارشات دوستانی را که در خارج از استان مشغول به تحصیل یا تدریس بودند به داخل استان فرا خواندیم و خروجی این بازرسی ها مثبت بوده و آن را می توان کارشناسانه دانست.

نماینده ولی فقیه در استان ایلام گفت:  در امر تهذیب حرکت خوبی شروع شد و با اساتید اخلاق حوزه علمیه قم ارتباط برقرار کردیم و به حوزه ایلام دعوت شدند.

وی عنوان داشت: به دنبال آن رویکرد جدیدی در معاونت تهذیب ایجاد و تاکنون چند جلسه درس اخلاق به صورت مجازی و با بهره گیری از محضر اساتید مطرح اخلاق برگزار شده است تا موضوع تهذیب بتواند همگام با تعلیم طلاب پیش برود.

فعالیت های جهادی طلاب ایلامی در مقابله با کرونا

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار گفت: یکی از فعالیت هایی که در راستای ملموس شدن نقش روحانیت در استان انجام دادیم این بود که در ایام اوج شیوع کرونا پویشی با عنوان «امید همدلی» راه اندازی کردیم و از طلاب خواستیم نیازمندان محلات خود را شناسایی نمایند؛ این کار با کمک بسیج انجام گرفت سپس هدایایی برای نیازمندان تهیه شد و عمدتاً به صورت شبانه توسط طلاب به دست آنان رسانده شد.

امام جمعه ایلام افزود: دوستان ما در حوزه در همان روزهای اول شیوع کرونا نسبت به سم پاشی خیابان ها و معابر عمومی و تهیه ماسک اقدام نمودند.

وی اظهار کرد: همچنین طلاب و روحانیون در امور تغسیل، تشییع و تدفین اموات بویژه در ایامی که حتی خانواده های خودِ آنان می ترسیدند این امور را انجام دهند وارد عمل ششدن.

حوزویان از محروم ترین اقشار هستند

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار گفت: قشر حوزوی ما متأسفانه جزو ضعیف ترین اقشار جامعه از نظر اقتصادی است؛ یعنی بیشتر طلبه های ما از دهک های پایین جامعه اند، مگر افرادی از آنان که در سازمان یا ارگان هایی مشغول به کار می باشند.

وی تصریح کرد: بناست حوزه علمیه جامعی در مرکز استان ایلام ساخته شود و روند ساخت آن در حال پیگیری است.

استاد حوزه گفت: یک از مشکلات ما این است که منبع پایداری برای پشتیبانی از حوزه علمیه استان نداریم؛ و این در حالی است که این مشکل را برای پشتیبانی از فعالیت های فرهنگی هم داریم.

وی افزود: نه موقوفه ای داریم که بتوان برای برنامه های مذهبی از محل آن هزینه کرد و نه خیرینی که بیایند و در عرصه فرهنگی هزینه نمایند.

لزوم ایجاد منابع پایدار برای حوزه علمیه استان

نماینده ولی فقیه دراستان ایلام اظهار کرد: طبیعتاً باید منبع پایداری برای فعالیت های مذهبی ایجاد شود.

وی گفت: طلبه ای که می خواهد به تحصیل یا تبلیغ دین بپردازد باید حداقلی از تأمین معاش را داشته باشد، اما در حال حاضر طلاب این استان فاقد این حداقل ها هستند و در سختی به سر می برند.

اشتغال غیرفرهنگی برای طلاب می تواند آسیب زا باشد

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار عنوان داشت: اشتغال و عدم اشتغال غیرفرهنگی برای طلاب هم می تواند آسیب و هم تهدید باشد؛ از این جهت که طلبه بتواند ممرّ درآمدی برای خودش داشته باشد خوب است ولی از طرفی هم با توجه به اینکه اشتغالات آنچنان درآمدی ندارند که طرف مثلاً در هفته یک یا دو روز  را به کار بپردازد زندگی اش تأمین شود، می تواند او را از علم آموزی دور کند.

برگزاری دوره های مهارت آموزی برای طلاب و خانواده های آنان

امام جمعه ایلام با اشاره به حرکت هایی که در راستای رفع مشکلات معیشتی طلاب انجام شده است گفت: مرکز خدمات حوزه در بحث مهارت آموزی طلاب و خانواده های آن ها آموزش هایی و همچنین وام های ناچیزی را ادائه می دهد که ان شاء الله بتواند مثمر ثمر واقع شود و بخشی از مشکلات آنان از این طریق حل گردد.

عدم وجود زیرساخت برای میزبانی از زائرین عتبات عالیات

نماینده ولی فقیه دراستان ایلام خاطرنشان کرد:  طلاب و روحانیون زائر هم تقریباً مانند سایر زائرین هستند و مکان خاصی برای میزبانی آنان در سطح استان نداریم؛ هرچند که امام جمعه محترم شهر مهران بعضی مکان ها را برای این میزبانی به طور موقت در نظر گرفته اند، اما به طور کلی متأسفانه مرکز خاصی که بتوان گفت به عنوان میزبان طلاب و روحانیون زائر عتبات و به نحوی مکانی برای اسکان آنان باشد تاکنون ساخته نشده و این در حالی است که نیاز به آن مبرم است.

حوزه های علمیه حضور پررنگ تری در عرصه مشاوره داشته باشند

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار گفت:  در زمینه مشاوره اگر مشاوره های تخصصی با نگاه اسلامی به خانواده های در معرض آسیب بدهیم می تواند کارکرد خوبی در کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشد.

روحانیت در هر شرایطی و برای همه مردم مرجع به شمار می آید

استاد حوزه گفت:  روحانیت در هر کجا که باشد مرجع است و مردم، حتی آنان که متدین نیستند به روحانیت اعتماد داشته و به آن ها رجوع می کنند، درد دل خود را با آن ها بازگو می کنند و از روحانیت راهکار می خواهند؛ به رغم همه تبلیغاتی که دشمن داشته است اما همچنان اعتماد مردم به روحانیت در جامعه ما حکم فرماست.

وی تصریح کرد: باید بتوان حداقل بخشی از معیشت دوستان طلبه ای را که تخصص خاصی دارند و می خواهند به عرصه تبلیغ ورود پیدا کنند حل کرد.

شرمنده طلاب استان هستیم

نماینده ولی فقیه در استان ایلام گفت:  شرمنده دوستان طلبه هستیم که تلاش هایی را انجام می دهند، ولی ما هنوز نتوانسته ایم بخشی از مشکلات ضروری زندگی آنان را رفع کنیم.

برای تأمین معیشت طلابی که در مساجد فعالیت تبلیغی دارند چاره اندیشی شود

حجت الاسلام والمسلمین  کریمی تبار اظهار کرد:  در شرایط کنونی نمی توان در مورد مساجد استان و تعداد ائمه جماعات آمار دقیقی را ارائه کرد؛ زیرا با آمدن کرونا مساجد تعطیل و فعالیت آنها متوقف شده است.

وی گفت: به طور کلی وقتی بگوییم برادر طلبه ای از حوزه علمیه بیاید و در روستایی به عنوان امام جماعت مستقر شود، معیشت او چه می شود؟

استاد حوزه عنوان داشت: این مسئله نیازمند ساخت خانه های عالم در روستاهاست و برای تأمین چنین زیرساختی نیاز به منابع مالی است که در حال حاضر به قدر نیاز در دسترس ما قرار ندارند تا این شرط اولیه را بتوانیم تأمین کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha