جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کوثرنت

حوزه/ رئیس اداره تحلیل و طراحی سامانه های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران از فعالیت ۱۴۷ هزار کاربر در شبکه هوشمند کوثرنت خبر داد و گفت: برای بستر شبکه کوثرنت از تکنولوژی high tech(فناوری پیشرفته) استفاده شده و از لحاظ فنی شبکه بسیار قدرتمند است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آقای علی اخباری  با اشاره به فعالیت شبکه کوثرنت در حوزه های علمیه خواهران، اظهار داشت: این شبکه در بهمن ماه ۱۳۹۳ با شعار «شبکه هوشمند علمی پژوهشی» ایجاد و راه اندازی شد.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که حوزه های علمیه خواهران با آن روبرو بود، بحث پراکندگی جغرافیایی و محدودیت‌های مکانی برای طلاب و همچنین عدم امکان هم افزایی و برقراری ارتباط بین اساتید و طلاب در سراسر کشور بود؛ در همین راستا شبکه کوثرنت ایجاد شد تا بتواند این خلأ را پر کند.

    

حضور طلاب در حال تحصیل و فارغ التحصیل در شبکه کوثرنت

رئیس اداره تحلیل و طراحی سامانه های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با بیان این که در بستر شبکه کوثرنت امکان مباحثه در مورد مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و همچنین مسائل داخلی حوزه های علمیه خواهران فراهم شده است، ادامه داد: یکی از مشکلاتی که وجود داشت این بود که اکثر طلاب بعد از فارغ التحصیلی از مجموعه حوزه جدا می شدند، اما این سامانه موجب شد تا طلاب فارغ التحصیل و در حال تحصیل در کنار هم باشند و کمرنگ‌شدن ارتباطشان حذف شود.

وی خاطرنشان کرد: در بستر شبکه کوثرنت چند نوع مخاطب داریم یعنی در این شبکه از ظرفیت طلبه های در حال تحصیل و فارغ التحصیل، اساتید در حال تدریس و همین طور اساتیدی که قبلا تدریس کرده اند استفاده می شود و همین طور بخشی از کارمندان مرکز، کادر مدیریت های استانی و کادر مدارس نیز در این شبکه حضور پررنگ و فعالی دارند.

     

امکان اتصال به چندین سامانه در بستر شبکه کوثرنت

آقای اخباری با بیان این که تلاش کرده ایم سامانه‌های مختلف نرم‌افزاری را به این شبکه متصل کنیم، گفت: سامانه اساتید، سامانه آموزش مجازی، سامانه فراخوان های پژوهشی، سامانه نجم، پایان نامه، کوثربلاگ، اپلیکیشن کتابخوان امین و... به این سرویس متصل هستند تا کاربران با داشتن حساب کاربری در کوثرنت امکان استفاده از تمام سرویس ها را داشته باشند که چنین شبکه ای به ندرت در اداره و یا نهادی وجود دارد.

وی بیان داشت: این شبکه قابلیت اجرا در مرورگرهای اینترنتی و سیستم عامل اندروید در تلفن همراه را دارد و در حال توسعه است.

     

استفاده از تکنولوژی high tech(فناوری پیشرفته) در طراحی شبکه

رئیس اداره تحلیل و طراحی سامانه های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با اشاره به این که برای بستر شبکه کوثرنت از تکنولوژی high tech(فناوری پیشرفته) استفاده شده و از لحاظ فنی شبکه بسیار قدرتمند است، افزود: یکی از نقاط تمایز و قابل توجه این شبکه با سایر سرویس¬های ایرانی بحث هوشمندسازی است که معمولاً سرویس های ایرانی نتوانستند آن را پیاده سازی کنند.

وی تصریح کرد: شبکه کوثرنت هوشمندسازی شده و به افراد، براساس موقعیت جغرافیایی، مدرسه تحصیلی، فعالیت‌های روزانه و علایقی که از خود در شبکه بروز می دهند، کاربرانی را پیشنهاد می دهد تا بتوانند در بخشی با عنوان «رواق» با هم تبادل اطلاعات داشته باشند.

آقای اخباری با بیان این که هویت افراد در شبکه کوثرنت، به صورت حقیقی برای دیگر کاربران نمایش داده می شود، ادامه داد: در شبکه های دیگر امکان این که شخصی با نام غیرحقیقی فعالیت کند وجود دارد، اما در شبکه کوثرنت با توجه به این که افراد می توانند نام و تصویر خود را تغییر دهند ولی هویت حقیقی آنها برای کاربران مشخص است.

     

کوثرنت؛ شبکه اجتماعی تخصصی

وی اظهار داشت: به نوعی می توانیم شبکه کوثرنت را شبکه ای اجتماعی در حد تخصصی بدانیم، چون در این شبکه سیستم پیام ایجاد شده است و کاربران به جز تبادلات شبکه اجتماعی، می توانند پیام های خصوصی برای هم ارسال کنند و به صورت آنلاین گفت و گوی متنی داشته باشند.

رئیس اداره تحلیل و طراحی سامانه های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با بیان این که تاکنون قریب به ۱۴۷ هزار کاربر در شبکه کوثرنت ثبت نام کرده اند، گفت: در این شبکه حدود ۴ هزار گروه نیز توسط کاربران ایجاد شده است.

وی میزان مطالب ارسالی در شبکه کوثرنت را ۲ میلیون و ۲۸۵ هزار مطلب عنوان کرد و افزود: تعداد نظرات ثبت شده در این شبکه نیز ۲ میلیون و ۳۱۰ هزار مورد است.

     

بارگذاری یک میلیون و ۳۰۰ هزار پست از سوی کاربران در شبکه

آقای اخباری با اشاره به این که تعداد یک میلیون و ۳۰۰ هزار پست شامل تصویر، فایل های صوتی و تصویری و نظرسنجی نیز تاکنون در شبکه بارگذاری شده است، بیان داشت: ۸۰ درصد تراکنش ها در شبکه شامل ارسال مطلب، کامنت و غیره از نسخه موبایل صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: شبکه کوثرنت تاکنون موفق به کسب ۲ رتبه شده که یکی در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی(WSIS) در سال ۲۰۱۶ در وین بود و دوم این که محصول برگزیده چهارمین همایش مدیران فناوری اطلاعات شد و به جایزه فاب دست یافت.

رئیس اداره تحلیل و طراحی سامانه های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با بیان این که شبکه کوثرنت هر چند ماه یک بار به روز شده و امکانات جدیدی از حیث کمی و کیفی به آن اضافه می شود، گفت: در آخرین بروزرسانی، کیفیت بخشی به انتخاب مخاطب برای ارسال مطلب صورت گرفته و امکان مسدود کردن کاربران در صورت عدم تمایل به تبادل اطلاعات برای افراد در شبکه فراهم شده است.

وی در پایان بهبود سرعت شبکه کوثرنت را از دیگر فعالیت های اداره تحلیل و طراحی سامانه های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران عنوان کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha