جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حسینی کوهساری

حوزه / حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری تصریح کرد: حوزه‌ علمیه چاره‌ای جز این ندارد که حضور تعیین‌کننده و مؤثری در فضای بین الملل داشته باشد و غیبت از این صحنه و مواجهه‌ی بین‌المللی جز خسارت چیزی برای اسلام نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمفید حسینی کوهساری، مسئول مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور، در حاشیه برگزاری دوره تربیت مبلغ بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، اظهار داشت: دوره تربیت مبلغ بین‌الملل یک دوره تخصصی ویژه کشورهای عربی بود که در این دوره از ظرفیت‌های ویژه کشورهای عربی، اقتضائات و الزاماتی که طلاب باید برای فعالیت‌های بین‌المللی در این مناطق با آن‌ها آشنا شوند، نهادهایی که در زمینه تبلیغ بین‌المللی فعال هستند، مؤسسات رقیب و عرصه‌های تبلیغی و دینی بین‌المللی در کشورهای عربی بحث شد.

مدیر مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور افزود: این دوره با همکاری نهادهای بین‌المللی طراحی‌شد و در آن از ظرفیت اساتید و مبلغان باتجربه استفاده‌شده است. همچنین در این دوره به شکل خاص سعی شد برنامه‌ها و چشم‌اندازهای کلان حوزه‌های علمیه در عرصه‌های بین‌المللی، اقتضائات و الزامات دانشی طلبه تمدن ساز و نحوه و روش تبلیغ بین‌المللی موردبررسی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری، ادامه داد: در ضمن برگزاری این دوره تلاش خواهیم کرد با طلاب و روحانیون شرکت‌کننده در دوره که در زمینه تبلیغ بین‌المللی فعالیت دارند ارتباط برقرار کرده و ظرفیت و توانمندی‌های آن‌ها را بهتر بشناسیم تا عملاً بتوانیم آن‌ها را رتبه‌بندی کنیم و ثانیاً بتوانیم استفاده بهتری از آن‌ها در برنامه‌های تبلیغی کنیم و ثالثاً دانش‌افزایی‌ها و مهارت افزایی هایی که در آینده لازم است برای آن‌ها انجام شود.

وی، تصریح کرد: ما برای یک حوزه‌ی بین‌المللی موفق نیازمند نیروی انسانی موفق و بین‌المللی، محتواهای بین‌المللی و یک شبکه‌ی ارتباطی هستیم که این محتواها و نیروهای انسانی را در داخل کشور به هم وصل کند، از این‌رو ما ظرفیت تشکل‌های بین‌المللی را تقویت کردیم و سعی می‌کنیم زمینه‌ای فراهم آوریم تا تشکل‌های بین‌المللی و ظرفیت نخبگانی حوزه‌های علمیه با ظرفیت‌های مشابه در کشورهای دیگر باهم متصل شوند تا بتوانیم یک شبکه‌ی نخبگانی از دنیای اسلام و یک بازار مشترک علمی را در دنیای اسلام راه‌اندازی کنیم.

مسئول مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد: ما در دنیای اسلام نیازمند یک امت واحده‌ی اسلامی و شبکه‌ی نخبگانی دنیای اسلام هستیم و همچنین در عرصه‌ی بین‌المللی نیازمند یک جبهه‌ی واحد توحیدی و شبکه جهانی اخلاق مداران و دین‌مداران در عرصه‌ی بین‌المللی هستیم و این شبکه‌های چندلایه چشم‌اندازها و مأموریت‌های حوزه‌های علمیه است که ان شاء الله به‌تدریج به سمت آن‌ها پیش می‌رویم.

وی، به بیان گزارش مختصری از مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه پرداخت و بیان کرد: مرکز امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه برگزاری دوره‌های عمومی و تخصصی را در دستور کار دارد؛ دوره‌های تخصصی یا ناظر به مناطق خاص است که دوره تربیت مبلغ از جمله‌ی این دوره‌های تخصصی است و یا ناظر به عرصه‌های تخصصی تبلیغ بین‌المللی است که به‌عنوان‌مثال می‌توان از دوره گردشگری‌های اسلامی و دینی، تربیت مترجمان به زبان‌های دیگر و تربیت مدرسان بین‌الملل که در آینده‌ی نزدیک برگزار می‌شوند، نام برد و یا ناظر به مخاطبین خاص بین‌المللی مانند مخاطبین ادیانی و مذاهبی و مدیران حوزه‌های علمیه بین‌المللی می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری، به بیان ضرورت فعالیت‌های بین‌المللی پرداخت و گفت: تحولات عرصه‌ی بین‌الملل، بشر را در یک نقطه‌ی عطف تاریخی خود قرار داده و یک بازگشتی به دین، اخلاق و معنویت در عرصه‌ی بین‌الملل وجود دارد و در این واقعیت بین‌المللی، حوزه علمیه چاره‌ای جز این ندارد که حضور تعیین‌کننده و مؤثری داشته باشد و غیبت از این صحنه و مواجهه‌ی بین‌المللی جز خسارت چیزی برای اسلام نخواهد داشت.

وی ادامه داد: آن فرصتی که ما همواره در طول تاریخ به دنبال آن می‌گشتیم تا معارف اسلام ناب و اهل‌بیت (ع) را منتقل کنیم، امروزه به برکت خون شهدا و انقلاب اسلامی در برابر ما قرار گرفته و باید از این فرصت استفاده کنیم.

مسئول مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور در پایان گفت: به لطف خداوند حرکت‌ها و ظرفیت‌های خیلی خوبی در حوزه‌های علمیه، مؤسسات و نهادهای حوزوی و در میان خود طلاب و زبان‌دانان در تشکل‌ها به‌ویژه در حوزه‌های استانی شکل‌گرفته است و همه‌ی این ظرفیت نوید این را می‌دهد که ان شاء الله ما می‌توانیم در آینده اقدامات منسجم‌تر، منظم‌تر و قوی‌تری را در عرصه‌ی بین‌الملل داشته باشیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    0 0
    فعلا كه همه كشور درگير مشكلات خودخواسته اقتصادي و بحران هاي ناشي از اون هستيم و اگر در روي همين پاشنه بچرخه زيان هاي بدتري هم خواهيم ديد كه منحصر به اين مورد هم نخواهد بود
  • علی بهاری IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    0 0
    جناب کوهساری! یکی از دلایل عدم فعالیت حوزه در فضای بین الملل، وجود مدیران ناکارآمد در این حوزه است. همان‌ها که به طلاب زبان‌دان، قول کمک مالی برای سفر خارجی می‌دهند و سپس همه چیز را فراموش می‌کنند!
  • رسول ملکیان اصفهانی IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    0 0
    سلام با عرض احترام.فعالیت مدیریت محترم حجت الاسلام حسینی کوهساری درموضوع بین الملل به جرات می توان گفت بسیار کم و ناچیز است(کالعدم).به نظر می رسد اول باید معاونت قوی بین الملل در مرکز مدیریت حوزه علمیه کشور شکل بگیرد. بعد برنامه های مشخص رابرنامه ریزی واجراء کند. جامعه المصطفی درحوزه علمی است که بسیارخوب است. بیوت مراجع یا سازمان فرهنگ وارتباطات یا اموربین الملل دفتر رهبری و امثال ذلک به جای خود محفوظ. لکن جهت فعالیتهای دیگرعمومی وفرهنگی وتبلیغی درسطح جهان معاونت بین الملل حوزه باید عزم راسخ اندیشه وعمل کند. برنامه هائی مثل:1-اعزام اساتید سطوح عالی علمی وفرهنگی.(جهت آشنائی با بین الملل) 2-اعزام طلاب جهت دوره تکمیل زبان آموزی. 3-برگزاری کارگاههای آموزشی موضوعات بین الملل. 4-برگزاری وشرکت درهمایش ها و نمایشگاهها. 5-تهیه پایان نامه های سطح سه وچهاردرموضوعات بین الملل. 6-تشکیل کمیته های هم اندیشی درباره کشورها.(میزبرای کشورها). 7-شناسائی وارتباط با مبلغان فعال جهان . و.....