دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام  والمسلمین حاج شیخ علی نجفی(ره)

حوزه / ۱۷ سال بیشتر نداشت گرفتار شکنجه های ناجوانمردانه رژیم طاغوت برای تسلیم و توقف فعالیت ها سیاسی شد، اما پس از مدتی با فشار علمای بزرگ آن روزها از زندان آزاد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمانشاه، حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ علی نجفی در سال ۱۳۲۳ در یکی از روستاهای منطقه دینور از توابع استان کرمانشاه، چشم به جهان گشود. پس از سپری کردن آموزش ابتدایی , وارد حوزه علمیه کرمانشاه شد، آن سال ها آغاز جنبش اسلامی به رهبری امام(ره) بود وی در همکاری با شهید محمد منتظری مهر هایی با تصویر امام و شعارهایی علیه رژیم فراهم کرد و در شب های گوناگون بر پرچم های آویخته جشن های پادشاهی می کوبید تا آنکه بر خودرو پلیس هم مهر را می کوبد و دستگیر م شود .

او که ۱۷ سال بیشتر نداشت گرفتار شکنجه های ناجوانمردانه رژیم طاغوت برای تسلیم و توقف فعالیت های سیاسی شد، اما پس از مدتی با فشار علمای بزرگ آن روزها از زندان آزاد شد، او همچنان فعالیت‌های خود را ادامه داد که به دستگیری و شکنجه وی در مقاطع مختلف انجامید با اوج گیری جنبش اسلامی راه حوزه علمیه قم را پیش گرفت تا از نزدیک در پیوند با کانون و هسته اصلی انقلاب وظایف خود را انجام دهد.

فعالیت تبلیغی

وی با ادامه دروس حوزوی از کوشش انقلابی باز نایستاد، در سال ۴۷ یکی از از نیکوکاران ورامینی به نام حاج محمد ابوالقاسمی نزد آیت الله لواسانی از یاران و دوستان امام می رود و از وی نوید آشنایی با روحانی پرشوری را دریافت می کند، او در دفتر آیت الله گلپایگانی(ره) درخواست طلبه برای تبلیغ ماه رمضان می کند و گویا آیت الله گلپایگانی(ره) می فرمایند: این طلبه جوانی که از پیش ما رفت، شایسته است و با خود ببرید، آقای ابوالقاسم آدرس منطقه را می دهد و فردای آن روز ایشان در تهران رهسپار یکی از مناطق شهرستان پاکدشت می‌شود که در بازار به کسانی که با شگفتی از او می پرسند، چرا به جایی می روید که زمینه گرایش به این جور مسایل را ندارند، وی پاسخ می‌گوید من باید سراغ همین ها بروم.

ساماندهی مبارزین انقلابی

از سال۴۷ که وی، وارد منطقه می شود که رفته رفته فرهنگیان و جوانان را با پخش کتابها و رساله امام(ره) و سازماندهی فرهنگیان در قالب انجمن های اسلامی، به انقلاب فرا می خواند، چنانکه خانواده های بزرگ شهیدان: قمی و مظفر، از یاران او، به شمار می روند.

همکاری با مبارزین شهید

در همین زمینه با آشنایی آیت الله شهید سعیدی یه ساخت مساجد و حسینیه ها در روستاها و شهرهای کوچک همت می گمارد، پرورش جوانان انقلابی بدانجا می رسد، آن منطقه در آستانه اوج‌گیری انقلاب در سال‌ ۵۶ یکی از گرمترین کانونهای مبارزه می شود.

خدمت رسانی به محرومان

وی افزون بر تبلیغ معارف دینی همواره با همکاری دیگر یارانش به رفع فقر در میان اقشار فرو دست می کوشد، چنانکه گرایش به آرمانهای انقلاب با بهبود زندگی مردم در هم می‌آمیزد.

این روحانی خدوم در بخش‌های دیگری از کشور نیز یکی از پشتوانه های حمایت از امام و یارانش بود چنانکه بارها شخصیت های روحانی انقلابی را برای استواری پایه‌های اعتقادی و دینی مردم به کرمانشاه و شهرهای دیگر استان آورد از جمله آقایان خزعلی رضوانی موسوی. همچنین او با شناسایی روحانیان انقلابی و معرفی آنان به بیت امام، احکام نمایندگی از امام(ره) را دریافت می کنند.

خانواده وی در آن سال ها جزو وفادارترین یاران انقلاب اسلامی بودند چنانکه برادر وی که دبیر آزمون آموزش و پرورش تهران بود به اتهام کوشش های انقلابی دستگیر و در کمیته مشترک ضدخرابکاری شکنجه و به زندان محکوم شد.

اوج مبارزات انقلابی

نخستین راهپیمایی مردم کرمانشاه در روز عید فطر در سال ۵۶ با ابتکار ایشان و همراهی مرحوم آیت الله اشرفی اصفهانی(ره) شکل گرفت، با پیروزی انقلاب اسلامی و داشتن پیشینه مبارزاتی، در نخستین شورای شهر کرمانشاه با رای مردم برگزیده و دبیرآن شورا شد، او همواره در ایجاد ائتلاف میان روحانیان مبارز و همبستگی میان مردم در راستای آرمان های انقلاب کوشا بود.

این روحانی خدوم در همکاری پیوسته با عالمان مبارز و انقلابی چون آیت الله مهدوی کنی و آیت الله انواری و آیت الله خزعلی وآیت الله زرندی و حاج آخوند، در استواری پایه های انقلاب و بنیان‌های نظام می کوشید.

خدمات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

او ۱۳ سال نیز نماینده امام در بنیاد مسکن در کرمانشاه بود که خدمات وی برای مردم پیش چشم همگان است، او همچنین در دوران عمر پر برکت امام از سوی رهبر کبیر انقلاب به همراه دو تن از یاران امام تشکیل مامور تشکیل شورای نظارت بر ائمه جمعه سراسر کشور شد وتاپایان عمر امام ، در نصب امامان جمعه در مراکز استان و شهرستان ها و نیز کمک به رونق این نهاد عبادی و سیاسی مشغول بودند.

مرحوم نجفی همچنین در بیش از دو دهه از سوی روحانیت مبارز تهران برای ایجاد مجتمع بزرگ دینی فرهنگی خاتم الانبیا در شهرک واوان، کوشید که اینک این نهاد پایگاهی برای آموزش تبلیغ و تامین نیازهای مردم است.

او در کنار کوشش های تبلیغی در زمینه دیانت و فرهنگ از بخشهای فرو دست جامعه غافل نبود ،چنانکه شبکه ای از نیازمندان را با کمک مردم در زمینه های مختلف، سامان بخشید و در زدودن فقر و فراهم کردن زمینه ازدواج جوانان کوشش‌های بسیاری کرد.

این کوشش ها نه تنها در شهرک واوان بلکه شهر های دیگری را هم زیر پوشش قرار دادف باید یادآوری کرد که در همه مسئولیت ها ای که پس از انقلاب داشت هرگز هیچ گونه حقوقی دریافت نمی کرد و با ساده زیستی و وارستگی آزادگی خویش را با توکل به خدا، پاس می داشت.

تبعیت از ولایت تا آخر عمر

حجت الاسلام والمسلمین نجفی تبعیت از امام خامنه ای(مدظله العالی) را بر خود واجب می‌دانست و با بصیرت و غیرت انقلابی در برهه های مختلف تکیه گاه نیروه های انقلابی بودند.

اینک که او از میان ما رفته است، هیچ میراثی جز آموزش معارف دینی و پرورش مردمان نیک و سازندگی معنوی و اخلاقی جامعه، از خود به یادگار ننهاده است.

عاش سعیدا و مات سعیدا.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هموطن IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    0 0
    با سلام من کامل میشناختم حاج آقا را مرد شریف و برگواری بود همیشه در تلاش بود تا گره از کار بندگان خدا باز کند روحش شاد و یادش گرامی باد
  • رضا محمدی از روحانیون کرمانشاه هستم IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    ایشون پسر عمه پدر بنده بود واقعا نمونه بارز یک عالم واقعی بود