شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اعرافی

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر این که برای نقش آفرینی حوزه علمیه در جامعه نیازمند برنامه ریزی دقیق هستیم، از رسمی شدن ۵۰ درس خارج در حوزه های استان ها طی ۳ سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله علیرضا اعرافی صبح امروز در جمع مدیران و اساتید مدرسه علمیه جامعه الامام المنتظر نجف آباد با تبریک میلاد حضرت زهرا(س) و سالروز ولادت حضرت امام راحل اظهار کرد: اصل حضور من در این شهرستان و مدرسه برای عرض خداقوت به همه طلاب و روحانیون است.

وی با بیان اینکه یکی از درس های سوره ضحی در رابطه با شأن نزول این سوره مبارک است، گفت: برای مدتی وحی الهی در زمان رسول الله (ص) منقطع شد و این موجب نگرانی شدید حضرت رسول مکرم اسلام شد و سوره ضحی نازل شد و مایه آرامش قلب آن حضرت شد.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: نگرانی ها، آیینه شخصیت انسان هاست؛ از جمله شاخصه های تعیین شخصیت افراد، نگرانی ها، هراس ها و ترس ها است، اینکه آیا نگرانی ما در دایره حیطه دنیوی و خورد و خوراک بوده یا هراس ما مربوط به امر الهی و فوق مادی است، براین اساس درجات خوف و نگرانی ما نشانه از سطوح شخصیت است.

وی با اشاره به اینکه جمع فعلی مدیران و معاونین مدرسه جامعه الامام المنتظر نجف آباد جمع بسیار موثر و بزرگی است، گفت: این جمع دارای شأن راهبر فکری و فرهنگی جمعیت ۳۰۰ هزار نفری شهرستان نجف آباد است، لذا این شأن بزرگی دارد. بدون تردید اگر حوزه علمیه در جایگاه درست خود قرار گرفت، مؤثرین نقش در هدایت جامعه و رفع گرفتاری جامعه را می تواند ایفا کند.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: ما باید هم مطالبه‌گر ارزش های الهی در جامعه و همزمان باید پاسخگو باشیم؛ به تعبیر رهبر معظم انقلاب، حوزه علمیه دارای دو عصر انزوا و انقلاب است، چه بسا در عرصه انزوا انسان می تواند عذرهای مختلفی را برای کار نکردن بیاورد اما در عصر انقلاب، حوزه های علمیه وظایفی بسیار سنگینی دارند و هر چه بیشتر هم فعالیت کنیم، افق پیش رو نامنتهاهی است.

عضو فقهی شورای نگهبان افزود: برای نقش آفرینی حوزه علمیه در جامعه نیازمند برنامه ریزی دقیق هستیم؛ ما حتما علاوه بر گذراندن مسائل روزمره باید دارای یک تفکر و عقل راهبردی باشیم؛ شاخصه شهید سلیمانی وشهید آیت الله بهشتی همین عقل راهبردی بود. داشتن تفکر راهبردی در حوزه های علمیه بسیار مهم است.

مدیرحوزه های علمیه کشور ابراز کرد: رویکرد آینده نگری باید رویکرد مدیران و اساتید حوزه علمیه باشد. هرکجا ما آینده را دیده ایم موفق شده ایم. اگر ما آینده را پیش بینی نکردیم، موج های جامعه ما را خواهد برد؛ هم افزایی، همکاری و کار جمعی و تیمی از ضرورت های حوزه علمیه است و جامعه الامام المنتظر نجف آباد دارای این خصیصه مهم بوده و باید قدردان آن باشیم.

وی ابراز کرد: از ضرورت های دیگر این است که هر یک ضمن انجام خوب مسئولیت خود، کار دیگری را هم رصد کنیم و عملکرد دیگران برای ما مهم باشد، به نوعی کار فرابخشی حائز اهمیت است و بسیاری از گره ها را باز می‌کند.

آیت الله اعرافی توصیه کرد: گردانندگان حوزه باید شأن و منزلت علمی خود را بالا بیاورند و مسئولین دائماً از جهت علمی و تهذیبی فعالیت مجدانه داشت باشند؛ فعالان و گرداننده حوزه علمیه باید شخصیت علمی حوزوی داشته باشد.

وی اذعان کرد: حوزه علمیه مسئول همه ابعاد فرهنگی، فکری و اخلاقی جامعه است؛ سازمان های دیگری چون سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، دانشگاه ها و ... باید فعالیت کنند، ولی نقش حوزه علمیه باید در همه آنها پررنگ باشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: نقش پدری، جامع و تأمین کننده نیازهای دیگر سازمان ها نیز بر دوش حوزه علمیه و روحانیت است.

وی در توضیح اقدامات انجام گرفته در طول پنج سال گذشته، کرد: ما پس از ارزیابی وضعیت موجود و جمع آوری مطالبات رهبری و نظرات و بعد از انجام امور مقدمات در شناخت نقاط قوت ها و ضعف ها، به دستاوردهای با برکتی رسیده ایم، نخست اینکه حوزه علمیه از منشور چشم انداز و سند برای دو دهه آینده برخوردار است و تلاش داریم با مطالعه دقیق و رصد به منظومه ای از اسناد راهبردی حوزه علمیه برسیم.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: دومین دستاورد اینکه حوزه علمیه برای اولین بار دارای یک برنامه پنج ساله شد که دارای ۳۶۰ هدف و یک هزار شاخص و ۴۲ مضمون است؛ سومین دستاورد اینکه ۳۳۰ طرح مهم و ۱۰۰ طرح بسیار مهم احصا شده که بسیاری از آنها آغاز شده و بعضاً تا ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از طرح ها در دو سال اخیر رقم خورد؛ قریب به هزار نفر در چهار سال تلاش کرده اند که درختواره رشته ای حوزه علمیه را با ۲۰۰ رشته و گرایش تهیه کنند و نظام رشته ای حوزه علمیه محقق شده است، در حال حاضر براین اساس جریان قوی در تولید علم در قالب رشته ها و تخصص ها در حوزه علمیه شروع شده و نسبتاً سرعت خوبی دارد، البته در این عرصه بیشتر به استان ها توجه شده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور عنوان کرد: تهیه طرح آمایش حوزه علمیه از دیگر اقدامات موثر است؛ وضعیت شناسی و نیاز سنجی در رابطه با مدارس علمیه سطح کشور و حوزه های علمیه انجام شده است و این مبنای تصمیمات بوده است؛ دیگر اقدام توافق نامه های نهایی است، ما با ۱۰۰ دستگاه کشور به توافق رسیده ایم و در حال حرکت به سمت برنامه های پنج ساله با این دستگاه ها هستیم .

آیت الله اعرافی فقه معاصر را از دیگر اقدامات دیگر دانست و گفت:، تهیه درختواره آموزش های کاربردی و طرح هدفمندی از دیگر اقدامات چند سال اخیر است؛ طرح هدفمندی بیان می کند اگر یک روحانی در نظام حوزه علمیه می ماند یا مدرس، محقق، مبلغ و یا محصل است و باید نیازهایش تامین شود، برای این طرح پنج سال تلاش شده و ما قصد داریم اگر روحانیت در یکی از این قالب های فعالیت کند باید در بحث حقوقی به اندازه یک معلم دریافتی داشته باشد و حمایت مالی شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: منابع پایدار و وقف از دیگر طرح های مهمی است که آغاز شده است. بحث تبلیغی از دیگر محورهای مهم است که به زودی انقلابی در این عرصه رقم خواهد خورد.

وی خطاب به مدیران جامعه الامام المنتظر نجف آباد تأکید کرد: تهه برنامه پنج ساله مطابق با برنامه پنج ساله حوزه های علمیه کشور و با نیازهای شهرستان باید از مصوبات سفر باشد. برنامه توسعه رشته ها را در حد ظرفیت موجود پیش بینی کنید. در سه سال گذشته ۵۰ درس خارج به غیر از حوزه علمیه قم رسمی شده است و باید این بحث در نجف آباد محقق شود و همه حمایت هایی که برای طلاب در درس خارج قم انجام می شود، برای طلاب دروس خارج دیگر استان ها هم بشود.

وی ابراز کرد: قریب به ۱۰۰ محور برای واسپاری شناسایی شده است؛ گروه های علمی در مدرسه جامعه الامام المنتظر نجف آباد باید تقویت شود و زمینه ای برای رفتن به سمت پایان نامه بشود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امیر IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    0 0
    یکی از مدارس خوب و قوی کشور حوزه علمیه جامعة الامام المنتظر عليه السلام نجف آباد هست هم قوت در ادبیات عرب و کارگاه های ادبیات عرب دارند و... هم مدرسه حفظ قرآن کریم داخل خود مجموعه حوزه هست و هم مسئولین پیگیر و جو معنوی و حضور استاد ایوبی زید عزه در حوزه و پیگیری های تولیت مدرست حاج آقا حسناتی زید و عزه و هم فراهم کردن امکانات مقدور برای طلاب عزیز و وجود فضای سبز و.... و به این اکتفا نشده و داخل خود مجموعه حوزه دو دبیرستان زیر نظر حوزه علمیه هست که اونجا هم خدمت کنند و کنار دروس دبیرستان معارف در حد خودشون هم یاد بگیرن