شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اعرافی

مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب و روحانیون نجف آباد گفت: جنگ ترکیبی امروز یک اتفاق نیست و یکی از نقاط هدف در جنگ پیچیده و نرم دقیق، همه جانبه و بسیار پردامنه، گرفتن حافظه تاریخی از نسل جوان ایرانی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله علیرضا اعرافی، عصر امروز در جمع روحانیون و طلاب نجف آباد اظهار کرد: در ساخت مدرسه علمیه جامعه الامام منتظر نجف آباد، نگاه جامع و خوبی شده است و این نوع نگاه از سوی امام جمعه بسیار ارزشمند و بسیار جامع کار شده است.

افتخارات نجف آباد بسیار زیاد است

وی با اشاره به اینکه افتخارات نجف آباد بسیار زیاد است، اما دراین میان می توان به نامه امام راحل خطاب به روحانیت نجف آباد در ابتدای انقلاب اسلامی تاکید کرد، افزود: نام بردن شخصیت ها و عالمان بزرگ نجف آباد از زبان رهبر معظم انقلاب نیز از افتخارات بزرگ نجف آباد است.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: درآمیختگی نام تاسیس این شهر با نام شیخ بهایی و دیگر بزرگان از افتخارات دیگر است؛ کاروان بزرگ نور و شهادت نجف آباد که متأثر از آن ۲۵۰۰ شهید و ۱۰۰ شهید روحانی در دوران دفاع مقدس و ۸۱ سردار شهید تقدیم اسلام شده از دیگر افتخارات بی بدیل است .

وی افزود: ریشه افتخارات شهرستان نجف آباد، مردم دین دار و متعهد است، لذا ضمن گرامی داشت بزرگان و شهدای عالی قدر و مفاخر حوزوی؛ در عین حال باید دانست همه این موارد به عظمت مردم نجف آباد تکیه دارد.

آیت الله اعرافی در ادامه اشاره ای به روایتی درباره شخصیت حضرت زهرا(س) کرد و گفت: طبق این روایت زمانی که رسول الله(ص) به سفر می رفتند، آخرین خداحافظی با حضرت فاطمه(س) و در زمان برگشت از سفر، اولین عهد و دیدار با حضرت زهرا(س) بود.

وی افزود: در روایتی دیگر آمده است «یا فاطمه بر تو مژده باشد تو دارای مقام شفاعت و مقام محمود هستی»؛ مقام شفاعت به انسان های کامل داده می شود و مقام محمود فقط متعلق به رسول مکرم (ص) است که گویی به حضرت زهرا (س) نیز داده شده است؛ براساس روایات و آیات متعدد قرآن کریم می توان مقام عصمت حضرت زهر(س) را به اثبات رساند؛ در سوره ضحی وعده داده شده است که حضرت زهرا(س) به مقام رضایت مطلق خواهد رسید.

حضرت زهرا(س) حلقه وصلی بود که خداوند به پیامبر(ص) داد

عضو فقهای شورای نگهبان عنوان کرد: حضرت زهرا(س) حلقه وصلی بود که خداوند به پیامبر(ص) داد و با وجود او رضایت مطلق در رسول مکرم(ص) ایجاد شد؛ حلقه وصل حضرت زهرا(س) چند لایه دارد، نخست اینکه حضرت نخستین محوری است که برای رسول الله(ص) ام ابیها و برای ائمه(ع) مادر و برای حضرت امیرالمومنین(ع) نعمت تلقی می شد؛ دومین سطح مصحف فاطمه و ردای امامتی است که در دست امام زمان(عج) قرار دارد و امام راحل از این مورد در وصیت نامه خود نام برده اند.

وی عنوان کرد: سومین ساحت برای حضرت زهرا(س) می توان به عبادت آن حضرت اشاره کرد که طبق روایت در زمان محراب و عبادت، نور معرفت تا آسمان کشیده می شد؛ عالم غیب عالم نور است و در این عالم، عبادت حضرت زهرا(س) چون خورشید تابان است.

نهاد روحانیت یک نهاد هزار و چند صد ساله است

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: نهاد روحانیت یک نهاد هزار و چند صد ساله است و روحانیت به یک درخت تنومند تاریخی با پیشینه غنی وصل است و از نکات مهم برای روحانیون و حوزویان، داشتن حافظه تاریخی است. همانطور که یک فرد اگر دچار نسیان نسبت به زندگی شود، فاجعه آمیز است چنانچه یک جامعه نیز اینگونه شود آسیب دیده است.

وی با اشاره به اینکه در مسائل اجتماعی و کلان جامعه نیز اینگونه است، گفت: در جنگ احزاب، ترکیبی و شناختی که علیه انقلاب و اسلام رخ داده و در تاریخ کم نظیر است ۱۲نکته حائز اهمیت است، چرا که همه طیف هایی که با انقلاب مشکل دارند بسیج شده اند.

هیچ کس از تیررس دشمن خارج نیست

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: از سوی دیگر تلاش شده همه ابزارها علیه انقلاب در سراسر دنیا همچون اختاپوس های رسانه ای به کار گرفته شوند؛ تمام ضعف هاو نکات ضعف برای تدابیر شیطانی شناسایی شده است و همه مخاطبین از رجال گوناگون تا طبقه پایین جامعه مدنظر قرار گرفته اند و هیچ کس از تیررس دشمن خارج نیست، همه لایه های فکری، معرفتی، اجتماعی و سیاسی هدف گیری شده و در قالب منظومه قرار گرفته است.

می خواهند حافظه تاریخی و هویت جوان ایرانی را بگیرند

عضو فقهای شورای نگهبان افزود: این امر براساس یک اتفاق رخ نداده است، بلکه متناسب با یک برنامه ریزی است؛ جنگ ترکیبی ۶ ضلع و ۱۰ ها برنامه دارد و یک برنامه جامع طراحی شده است، یکی از نقاط هدف در جنگ پیچیده و نرم دقیق، همه جانبه و بسیار پردامنه، گرفتن حافظه تاریخی از نسل جوان ایرانی است.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: تلاش شده در ۲۰۰ سال اخیر ملیت ایران را به گونه ای در برابر هویت ایرانی قرار دهند، دوگانه سازی هویت ایرانی و اسلامی یکی از ترفندهایی است که دشمن روی آن کار کرده است؛ شهید مطهری بیش از نیم قرن پیش این مطلب را دریافته بود که دانشگاهی و متفکران ما تحت تاثیر غرب برای دو قطبی شدن هویت تاریخی قرار گرفته اند.

وی بیان کرد: تاریخ نشان می دهد ایرانی با عقل الهی از اسلام و معارف اهل بیت(ع) استقبال کرد و پایه توسعه و گسترش اندیشه اسلامی شد و هیچگاه با زور و شمشیر این امر را نپذیرفت، لذا دشمنان درصددند این حافظه تحلیلی و تاریخی را از جوان ایرانی بگیرند که این امر لازمه نفوذ در وجود جوانان است.

مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: گرفتن حافظه تاریخی و هویتی شیوه چند صد ساله جبهه استکبار برای نفوذ در ملت ها و سلطه بر کشورها است؛ ما هویت زدایی و گرفتن حافظه تاریخی از مردم را در آفریقا و آسیا توسط دشمنان دیده ایم.

حوزه علمیه به اصالت و سنت و هویت تاریخی خود آگاه باشد

وی ابراز کرد: باید حوزه علمیه به اصالت و سنت و هویت تاریخی خود آگاه باشد، گرچه من معتقدم تاریخ حوزه علمیه از عصر اهل بیت(ع) تا عصر غیبت صغری و سپس غیبت کبری و کاروان فقاهت یک تاریخ مستحکم و به هم پیوسته است.

عضو فقهای شورای نگهبان عنوان کرد: یک ایرانی مسلمان در زمان باز کردن شناسنامه فرهنگی خود شاهد است که حضور روحانیت و حوزه های علمیه ثبت و ضبط شده؛ این روحانیون بودند که برای امت اسلامی علم و فضیلت و دانش آوردند و هویت ایران به آنان وابسته است، این هویت برای طلبه جوان و جامعه ما باید شناسانده شود.

وی تاکید کرد: قدرت تاثیرگذاری روحانیت به حدی است که در عصر سپاه مغول توسط درایت دو روحانی خوشفکر حوزوی خواجه نصیرالدین طوسی و علامه حلی، این دستگاه مهاجم ضد فرهنگ مغول به یک دستگاه فرهنگی تبدیل شود و به سمت اهل بیت(ع) سوق پیدا کند.

هر زمان حوزه و روحانیت تضعیف شد زمینه هجوم به ایران شد

آیت الله اعرافی تصریح کرد: هر زمان روحانیت و حوزه های علمیه را تضعیف کردند و کنار گذاشته شدند، زمینه حمله و هجوم به ایران و تجزیه ایران فراهم شد، حوزه های علمیه مولد علم برای ملت و کشور بودند، این میراث در انقلاب اسلامی تجلی پیدا کرد و این حوزه به عصر انقلاب حوزه علمیه سپرده شده است.

وی در پایان تاکید کرد: حوزه های علمیه همیشه مولد علم در کشور بودند و علمای ما همواره میراث دار این مهم بودند، لذا رسالت طلاب و روحانیت بسیار سنگین است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha