جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ حضور میدانی امام جمعه خوی در کمک رسانی به زلزله زده ها

حوزه/ حجت الاسلام قاسم‌خانی اعلام کرد: بیش از ۲۱ هزار دستگاه چادر، ۳۱ هزار تخته پتو و... توسط مجموعه متعدد مردمی و دولتی در ۲ شهر و ۷۲ روستای آسیب دیده توزیع شده است و ۱۲ آمبولانس از شمالغرب برای حمل و نقل مجروحان زلزله به شهرستان خوی منتقل شده و حدود ۱۷ هزار باب منزل مسکونی جهت بازسازی و مقاوم سازی شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام حجت قاسم‌خانی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در اداره تبلیغات اسلامی خوی برگزار شد، اظهار داشت: خوی شهرستانی است که روی گسل قرار گرفته و تا سال ۹۸ ما بحث زمین لرزه را نداشتیم تا این که زمین لرزه قطور افتاد افتاد و به نظر می رسد این گسل ها به مرور فعال شده است و متاسفانه نزدیک یک ماه قبل زمین لرزه غرب خوی و این زلزله اخیر که شامگاه شنبه روی داد کار را بر مردم سخت و همه دلسوزان را نگران کرد.

وی با بیان این که از لحظات نخست زلزله همه پای کار آمدند، افزود: از شروع زلزله بلافاصله طلاب، روحانیون، گروه های امداد و بسیج و ... جهت شناسایی میزان خسارت به روستاهای اطراف رفتند و تا صبح مشغول امدادرسانی به زلزله زده ها بودند و استاندار و وزیر کشور و دیگر مسئولین کشوری و استانی و گروه های جهادی و امدادی کم کم وارد خوی شدند.

امام جمعه خوی خاطرنشان کرد: اقداماتی که در این مدت صورت گرفته قابل توجه بوده، اما چون وسعت شهرستان زیاد است، این اقدامات به چشم نمی آید.

وی تصریح کرد: در این مدت بیش از ۲۱ هزار دستگاه چادر، ۳۱ هزار تخته پتو و ... توسط مجموعه متعدد مردمی و دولتی در ۲ شهر و ۷۲ روستای آسیب دیده توزیع شده است و ۱۲ آمبولانس از شمالغرب برای حمل و نقل مجروحان زلزله به شهرستان خوی منتقل شده و حدود ۱۷ هزار باب منزل مسکونی جهت بازسازی و مقاوم سازی شناسایی شده است.

حجت الاسلام قاسم‌خانی اضافه کرد: بر اثر زلزله شامگاه شنبه تاکنون ۳ نفر فوتی و با احتساب مصدومان سرپایی و حدود ۱۲۰۰ مجروح و مصدوم داشتیم

وی ادامه داد: ۴ هزار هیتر برقی و بیش از هزار بسته معیشتی، ۴ تن آرد، ۳ تن برنج، سه هزار دست لباس گرم، ۵۵ هزار عدد کنسرو بین زلزله زده ها توزیع شده است و به ازای هر خانوار ۲ بشکه نفت سفید از سوی سرکت نفت تأمین شده و در این مورد مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: تاکنون هفتاد مرحله نیروهای امدادی و گروه های جهادی به روستاها اعزام شده اند و نزدیک ۹۰ هزار نفر هم در ۲۳ هزار در کمپ های اسکان اضطراری مستقر شده اند و این آمار هر لحظه در حال افزایش است.

امام جمعه خوی بیان کرد: چندین نانوایی سیار در شهرستان استقرار شده اند و از این حیث مسئله بحران نان را رد کردیم و برخی روستاها را هم تأمین کرده ایم و به روستاها اعلام شده که اگر مشکلی دارند اطلاع دهند تا نان مورد نیازشان تأمین شود.

وی با بیان این که ۱۰۱ تیم ارزیابی فنی بنیاد مسکن در مناطق زلزله زده مشغول ارزیابی خسارت های زلزله هستند، گفت: برای ساماندهی حرکت های جهادی و کمک های مردمی و دوری از موازی کاری قرارگاه صاحب الزمان(عج) با حضور ستاد اجرایی فرمان امام، جامعه ایمانی مشعر، امام رضایی ها و دیگر مجموعه های جهادی راه اندازی شد و طلاب، روحانیون، دانشجویان، بسیجیان و دیگر جهادگران پای کار آمدند.

حجت الاسلام قاسم‌خانی به اقدامات قرارگاه صاحب الزمان (عج) اشاره کرد و افزود: قرارگاه در کنار ایجاد کمپ های استقرار زلزله زده ها، ۱۱ آشپزخانه در سطح شهرستان راه اندازی کرده است و طی دو روز گذشته حدود ۴۲ هزار پرس غذای گرم بین نیازمندان توزیع کرده است. برخی مجموعه های جهادی هم به صورت مستقل کار می کنند که شاید با احتساب طبخ آن ها روزانه حدود ۴۰هزار پرس غذا طبخ می شود. البته این تعداد برای جمعیت ۴۵۰ هزار نفری بسیار اندک است و قرارگاه این توانایی را دارد که در صورت تامین موارد لازم روزانه ۱۰۰ هزار پرس غذا طبخ کند.

وی اضافه کرد: گروه های فرهنگی ذیل قرارگاه صاحب الزمان(عج) راه اندازی شده اند و طلاب و روحانیون در قالب گروه هایی در جمع زلزله زده ها حاضر می شوند و با فعالیت های فرهنگی به دنبال حفظ و تقویت روحیه مردم هستند.

امام جمعه خوی با در خواست از مردم نسبت به دفع بلایای با دعا و تضرع، افزود: این امر نظر و توجه خداوند را جلب می کند و در تاریخ هم بیان شده است که هر موقع زلزله می آمد حضرات معصومین مردم را به دعا و تضرع و انابه دعوت می کردند.

وی در پایان با گلایه از برخی افراد سودجو گفت: این زلزله به ما نشان داد که با مرگ یک قدم فاصله داریم و باید نسبت به همدیگر رحم و انصاف به خرج بدهیم. متاسفانه گاهی شنیده می شود عده ای در شهرستان از این وضعیت مردم هم سودجویی می کنند و با بالا بردن قیمت ها به دنبال منفعت خود هستند و برخی از خانواده ها هم دو و یا سه چادر می گیرند و عده ای با داشتن افراد خردسال و پیر بدون چادر در سرما می مانند.

حجت الاسلام قاسم‌خانی در پایان اعلام کرد:  نماز جمعه این هفته خوی در صورت تامین زیرساختها در یک مکان امن برگزار می شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha