جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خوی

طلبه ای چند سیب زمینی را آپ پز کرده و بین طلابی که از صبح علی الطلوع بدون غذا دویده اند و خسته شده اند پخش می کند، اما خودش لب به غذا نمی زند می گوید «آن هایی که از صبح دویده اند و سرما وجودشان را اذیت کرده در اولویت هستند».

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، زلزله بامداد شنبه در شهرستان خوی موجب خسارت و بی خانمانی عده ای از اهالی این شهرستان شده است و با توجه به سرمای شدید هوا، فراهم سازی امکان اسکان موقت، چادر و وسایل گرمایشی، مواد غذایی و ... به شدت مورد نیاز مردم است؛ سپاه، بسیج، هلال احمر و و... عده ای از زلزله زدگان را اسکان داده اند اما باز هم نیازها وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

مسئولان حوزوی آذربایجان غربی و طلاب و روحانیون خوی از همان لحظات اولیه وقوع زلزله به یاری مردم شتافته اند و هرکاری که از دستشان بر می آید برای مردم انجام می دهند تا مرهمی باشند بر دردهای آنان.

آیت الله اعرافی مدیرحوزه های علمیه کشور که خود در بستر بیماری است از وضعیت زلزله زدگان خوی غافل نشده و به مدیران حوزه های علمیه استان های آذربایجان غربی و شرقی مأموریت داد تا با بسیج همه امکانات نهادهای حوزوی و ظرفیت های گروه های جهادی طلاب به یاری زلزله زدگان بشتابند.

بیشتر بخوانید:

مأموریت ویژه آیت الله اعرافی به مدیر حوزه علمیه آذربایجان غربی

مدرسه علمیه امام خمینی(ره) خوی کانون امداد رسانی طلاب شده است. امام جمعه، رئیس اداره تبلیغات، مدیران مدارس علمیه و معاون تهذیب حوزه علمیه آذربایجان غربی جلسات متعددی را در حوزه علمیه، تبلیغات اسلامی و دفتر امام جمعه برگزار و طلاب را به مناطق زلزله زده اعزام می کنند.

طلابی که به مناطق اعزام شده بودند یکی یکی گزارش ها را می دهند و جمع بندی می شود و دوباره اعزام جدید اتفاق می افتد.

وسط جلسه طلبه ای صدا می زند، حاجی مقداری کمک های مردمی رسید، جلسه را ترک می کنند تا آن مقدار را بین مردم تقسیم کنند. اولویت کمک با کسانی است که شناسایی شده اند و بلافاصله طلاب به میان مردم می روند و کمک ها را توزیع می کنند.

اینجا میدان جهاد خدمت است

طلبه ای چند سیب زمینی را آپ پز کرده و بین طلابی که از صبح علی الطلوع بدون غذا دویده اند و خسته شده اند پخش می کند، اما خودش لب به غذا نمی زند می گوید آن هایی که از صبح دویده اند و سرما وجودشان را اذیت کرده در اولویت هستند.

طلبه دیگری آن سوی محوطه مدرسه چادری را نصب می کند تا چند زن و بچه ای که در سرمای شدید هوا می لرزند پناه دهد.

حجت الاسلام شریفی مسئول دفتر امام جمعه خوی مدام گوشی به دست است، گاهی مردم زنگ می زنند و از نبود مکانی برای استراحت گلایه می کنند و گاهی او به مسئولین زنگ می زند تا بتواند سرپناهی برای زن و بچه مردم پیدا کند.

طلبه ای تماس می گیرد، حاجی یک سالنی هست هر چه چادر دارید بیاورید تا این جا ده ها خانواده را اسکان بدهیم. با وجود همه تلاش های مسئولین و مردم و طلاب، مشکل چادر و سیستم گرمایشی هم چنان باقی است.

حجت الاسلام ناصر اکبرزاده معاون تهذیب حوزه علمیه آذربایجان غربی جلسات را مدیریت می کند و به هر طلبه ای، منطقه ای را محول می کند تا بروند مشکلات را بررسی کنند و تا حد توان آن ها را حل کنند.

اینجا میدان جهاد خدمت است

طلبه ها که به میان مردم می روند همه دورشان جمع می شوند، گاهی یک طلبه دو ساعت سر و پا می ایستد تا مسائل را برای مردم تبیین کند، سرما و کمبود وسائل گرمایشی مردم را کلافه کرده است، مسئولین کشوری، استانی و شهری از ساعات اولیه بدون وقفه و استراحت مشغول امداد رسانی هستند.

دفتر امام جمعه خوی هم آسیب دیده است اما حجت الاسلام حجت قاسم‌خانی امام جمعه، دفترش را نبسته و خودش حاضر است در دفتری که زلزله زده بماند و از نزدیک مشکلات را حل کند.

مردم جلوی دفترش می آیند و طلبه ها می روند صحبت می کنند، مسئولین به دفتر مراجعه می کنند، خستگی از وجود امام جمعه پیداست.

مسئول دفترش می گوید حاج آقا از لحظه ای که زلزله آمده خواب ندارد و مدام برای کمک به مردم با هر جایی که از دستش می آید تماس می گیرد.

وضعیت دفتر امام جمعه خوی

با مشاور رسانه ای استاندار تماس می گیرم، می گوید ۲۴ ساعت است نخوابیدیم و ۱۱ هزار چادر، چهار هزار بخاری، چهار هزار پتو و... بین مردم توزیع شده است، اما این تعداد برای جمعیت ۴۵۰ هزار نفری کافی نیست.

کم کم کمک های مردمی، آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، هیئات مذهبی، هلال احمر، بسیج و سپاه و ... می رسد و امید است امروز اکثر مردم دیگر در مکان های اسکان موقت سکنی بگیرند.

حجت الاسلام مسلمی رئیس اداره تبلیغات اسلامی خوی وقتی می خواهد گزارش بدهد از کمک هیئات مذهبی می گوید و گزارش می دهد که قرار است آشپزخانه ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در مناطق زلزله زده دایر شود و روزانه ۱۰ هزار غذا طبخ کند و باید چند تن از طلاب اونجا حاضر باشند.

او اضافه می کند که با مجموعه های مذهبی استان تماس گرفته ام قرار است به زودی موکب ها اینجا دایر بشود.

خلاصه این جا میدان جهاد خدمت است و هر کس می خواهد طلاب و حوزه ها را دقیق تر بشناسد می تواند ساعتی پیش طلبه های جهادی خوی بماند و فعالیت آنان را نظاره کند.

اینجا میدان جهاد خدمت است

اینجا میدان جهاد خدمت است

روحانیون در میدان کمک رسانی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha