سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
شیخ الاسلام

حوزه/ نشست تخصصی بیداری اسلامی با موضوع «اندیشه امام خمینی(ره) و بازتاب منطقه‌ای و بین المللی انقلاب اسلامی» با حضور کارشناسان حوزوی، در سالن اجتماعات سازمان مرکزی المصطفی، در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مشاور  بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست با تبریک ایام الله دهه فجر، اظهارداشت: انقلاب اسلامی تحولی عظیم از لحاظ فلسفی، عرفانی و سیستم مدیریتی در صحنه بین المللی ایجاد کرد.

دکتر حسین شیخ الاسلام در ادامه با ارائه گزارشی از اوضاع جهانی در قبل از انقلاب اسلامی، ابراز داشت: در جهان قبل از انقلاب اسلامی، با توجه به اشتباهات کشیش‌های قرون وسطی و بی حیایی برخی از دین مداران، معنویت به شدت سرکوب شده بود.

وی خاطرنشان کرد: قبل از به ثمر نشستن نهضت امام خمینی(ره)، در عرصه های مختلف جهانی، دین و اخلاق به عنوان مسئله ای شخصی لحاظ شده و تنها سیاست جدای از دین ماهیت اجتماعی داشت. امام خمینی(ره) با نهضت خویش نظریه‌پردازی نوین معارف اسلامی را به صورت یکپارچه به جهانیان عرضه نمودند.

شیخ الاسلام، تلاش شاگردان بنیانگذار جمهوری اسلامی در یکپارچه سازی اندیشه‌های امام خمینی(ره) را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: شرایط ولی فقیه، تبیین مجلس خبرگان رهبری و وظایف آن، تقسیم بندی قوای سه گانه، جایگاه شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام از مهترین مولفه هایی است که در قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی نهادینه شده است.

مشاور امور بین الملل رئیس مجلس با بیان این که باز بودن باب اجتهاد، نظریه های قانونی را همواره در چارچوب دین در سیر تکوین قرار می‌دهد، ابراز داشت: امام خمینی(ره) هموراه بر انگیزه بخشی الهی، در امورات دنیوی تاکید داشتند و می‌فرمودند؛ انسان باید با همان انگیزه ای که نماز می‌خواند و فعالیت‌های اخروی خود را پیگیری می‌کند، حضور در صحنه های اجتماعی، انتخابات و امورات دنیوی را نیز  دنبال نماید.

این کارشناس مسائل منطقه و خاورمیانه در ادامه اولویت بخشی به مسئله فلسطین در روابط خارجی را از مهمترین رویکردهای سیاست خارجی اندیشه های امام خمینی(ره) دانست و تصریح کرد: مسئله فلسطین به عنوان بارزترین سنبل استکبار ستیزی و حمایت از مظلوم در اندیشه‌های انقلاب اسلامی نهادینه شده است.

وی، نام گذاری روز قدس، تبیین شعار نه شرقی و نه غربی، قضیه لانه جاسوسی و مراسم برائت از مشرکین در ایام حج را از مهمترین اقدامات استکبار ستیزی امام خمینی(ره) عنوان کرد و ابراز داشت: با فعالیت‌های امام خمینی(ره) مسلمانان و آزادگان جهان، مجد و عظمت اسلام زمان رسول الله(ص) را در انقلاب اسلامی مشاهده نمودند.

شیخ الاسلام در پایان سخنان خود ضمن ارائه تاریخچه ای از تحولات منطقه‌ای، تصریح کرد: تکیه بر غرب و یا دلارهای نفتی از مهمترین ضعف‌های بیداری های اسلامی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha