سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
زندان ساواک

حوزه/ساواک به شدت روحانیون انقلابی را شکنجه می کرد، به طور مثال یکی از فضلاء را یک سال در سرویس بهداشتی زندانی کردند، سر عالمی را با مته سوراخ کردند. پای برخی علما را در دیگ جوشیده روغن می گذاشتند و...!!!

حجت الاسلام کمال اصفهانیان از روحانیون مبارز و پیشکسوت اصفهان، به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر انقلاب، در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، به خاطرات خود از دوران انقلاب اشاره کرد و گفت: از سن 12 سالگی به جرگه مبارزین علیه نظام شاهنشاهی پیوستم. با برادر خود در جلسات مسجد محله مان شرکت می کردم و با شنیدن صحبت‌های روحانی محل که در مورد حمله کماندو های شاه به مدرسه فیضیه و کشتار طلاب و روحانیون سخن می گفت، نسبت به رژیم احساس تنفر پیدا کردم.

وی که حاج آقا غلامعلی خولدی فراز را مشوق خود در مبارزه با رژیم شاهنشاهی می داند، بیان داشت: مبارزات ما به همراه حاج آقا خولدی فراز از همان سالهای 50 و 51 آغاز شد و ماموران رژیم حاج آقا خولدی فراز را تقریبا در سال 54 همراه با عده‌ای از جوانان دستگیر کردند. خود ایشان برای من تعریف کرد 35 روز با کابل برق به سرم شلاق می‌زدند،به قدری این عمل تکرار شده بود که به هذیان گویی افتاده بود.

این روحانی مبارز با اشاره به این که ساواک با اجبار بچه‌های مبارز به شکنجه همرزمانشان، باعث قطع ارتباط و ایجاد اختلاف میان مبارزان ‌می شدند، ادامه داد: در زندان شکنجه کمتری داشتیم و در واقع شکنجه ما خود زندان بود و بیشتر شکنجه‌ها در زمانی که می‌خواستند اعتراف بگیرند و ارتباطات را کشف کنند، انجام می گرفت تا افراد را شناسایی کنند.

وی اضافه کرد: یکی از شکنجه‌های معمولی شلاق زدن بود که افراد را به تخت می‌بستند و تا زمانی که فرد جان در بدن داشت و می‌توانست اعتراف کند، او را می‌زدند.

حجت الاسلام اصفهانیان یادآور شد: یکی از مواردی که در تضعیف روحیه بسیار تاثیرگذار بود و جزء شکنجه‌های بسیار بد محسوب می‌شد، فحاشی ماموران بود، در برخی موارد هم که انقلابیون اعتراف نمی‌کردند، با شدیدترین روش ممکن شکنجه روحی و جسمی می‌‌‌کردند تا همرزمانش را لو دهد!!!. این مسائل را باید بازگو کرد تا مردم بدانند که انقلاب چگونه به ثمر نشست و مبارزین چه شکنجه‌هایی را تحمل کردند.

این مبارز دوران انقلاب به عدم ارتباط آزادنه در زندان اشاره و خاطر نشان کرد: برنامه این بود که در زندان با افراد رفیق می‌شدیم و از این طریق کم و بیش مسائلی را با یکدیگر در میان می‌گذاشتیم، حتی با سربازان زندان نیز از باب رفاقت وارد می‌شدیم تا تحت تاثیر قرار بگیرند.

وی با اشاره به مجاهدت های روحانیت در دوران انقلاب، یادآور شد: ساواک به شدت روحانیون را شکنجه می کرد به طور مثال روحانی که به مدت یکسال در توالت زندانی کردند، یا سر عالمی را با مته سوراخ کردند. پای برخی از علما را تا زانو در دیگ روغن زیتون جوشیده می گذاشتند. اینها تنها گوشه ای از جنایات رژیم بود.

وی در پایان تاکید کرد: روحانیون همواره تمام قد از انقلاب دفاع کرده و امروز هم در مقابل دشمنان اسلام سینه سپر کرده اند و باید قدر مجاهدت های آنها را دانست.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha