جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حسن قاسمی

حوزه/ ایدئولوژی اصلی انقلاب اسلامی ازسوی حوزه‌های علمیه و روحانیت آگاه و مبارز تبیین شده و بزرگان حوزه با اتکا به تعالیم دین مبین اسلام،انقلابی عظیم و ژرف در ساختار اجتماعی و سیاسی ایران ایجاد کردند.

حجت الاسلام قاسمی، مدیر مدرسه علمیه امام رضا( علیه السلام) تهران درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه درتهران، با بیان این مطلب گفت: انقلاب اسلامی حادثه بزرگ قرن بیستم بود که علاوه بر تحول بنیادین و فراگیر درایران، بازتاب و دستاوردهای جهانی فراوانی داشت که با احیاء تفکر دینی به ویژه درصحنه سیاست، جامعه و اداره زندگی بشری، بسیاری ازتئوری ها مانند لیبرالیسم، سکولاریسم، مدرنیسم و مانند آن را که قطعی و خدشه ناپذیر معرفی شده بودند، به چالش جدی کشاند.

این استاد حوزه اضافه کرد: این انقلاب مبدأ تحولات عظیمی در صحنه سیاست و فرهنگ و اجتماع گردید و سرآغاز الهام بخش بسیاری از حرکت های ضد استعماری و نهضت های استکبارستیز قرار گرفت و با گذشت سی و شش سال همچنان بزرگ ترین دشمن و مانع قدرت های تمامیت طلب و استعمارگراست.

لزوم شناخت آسیب ها

وی با اشاره به روایتی ازامام محمدباقرعلیه السلام که فرمودند: "اَلاْبْقاءُ علی اَلْعَمَلِ اَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ"یعنی حفظ عمل و استمرار آن از خود عمل مهم تر و دشوارتر است، گفت: شناخت آسیب ها و آفاتی که انقلاب اسلامی را تهدید می کنند، تلاش لازم برای پویایی سیر تکاملی انقلاب اسلامی را قوت می بخشد. دشمنان همواره کوشیده اند از همه امکانات خود استفاده کنند تا در راه تشخیص حق از باطل و حرکتِ بدون لغزش در مسیر مستقیم دین و انقلاب اسلامی، خدشه و انحراف و ابهام ایجاد کنند.

مدیرمدرسه علمیه امام رضا (ع) افزود: انقلاب اسلامی همواره از درون و بیرون با آسیب ها و آفت هایی مواجه بوده است که درصورت غفلت مردم و مسئولان، به تدریج به انحراف یا استحاله و یا نابودی کشیده می شود لذا امام خمینی(ره) درباره اهمیت آسیب شناسی انقلاب و زیان های غفلت که عامل مهمی در آسیب رسانی به انقلاب اسلامی است فرمودند: یک کشوروقتی آسیب می بیند که ملّتش راجع به آسیب ها بی تفاوت باشد.

انتقاد ازحرکت خواص

وی ادامه داد: حرکت انقلاب اسلامی برسه پایه رهبری، امت و خواص جامعه استواراست که به حمدلله درطول سالیان انقلاب ولی فقیه و رهبرانقلاب با درایت و هوشیاری و صلابت و استواری و استقامت مقابل زورگویی های نظام سلطه، جامعه اسلامی را به سوی تعالی و پیشرفت و کمال سوق داده اند و امت نیز همواره با تبعیت و پیروی ازمنویات سکان دارانقلاب، هوشیار و با بصیرت در راه اقتدار و پیشرفت گام برداشته اند.

حجت الاسلام قاسمی با انتقاد ازحرکت برخی خواص جامعه افزود: حرکت خواص درطول انقلاب با نوساناتی مواجه بوده که طی آن عده ای از این خواص یا افراطی و تفریطی شدند یا واداده و خنثی شدند و یا منقلب، مأیوس و متوقف گردیدند و عده ای نیز دچارزخارف دنیا و تکاثر شدند و این امر همان چیزی است که رهبر فرزانه انقلاب ازآن رنج می برند.

انقلاب اسلامی ازبین رفتنی نیست

وی خاطرنشان کرد: ازآن جایی که انقلاب اسلامی ایران، انقلاب و قیامی الهی وعقیدتی و براساس تفکرات و اندیشه های ناب مبتنی بر دین مبین اسلام شکل گرفته است هرگزازبین رفتنی نخواهد بود چراکه وقتی انقلابی براساس عقیده و اندیشه پایه گذاری گردد ازبین نخواهد رفت همان گونه که امروز می بینیم اندیشه ها و تفکرات ناب انقلاب مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و درفراسوی مرزها اثر گذاری نموده و بیداری اسلامی امت های مسلمان را درپی داشته است.

این استاد برجسته حوزه ادامه داد: ممکن است درطی مسیرانقلاب برخی انقلابیون منقلب شده و به قهقرا بروند یا تنزل کنند اما شکوه اندیشه و تعالی انقلاب جایگاه خود را همواره داراست و افول نخواهد کرد بلکه به سرعت پیش رفته و دل ها و مرزها را تسخیرمی کند.

حجت الاسلام قاسمی با اشاره به انقلاب نبی مکرم اسلام(ص) درصدراسلام وتنزل برخی اصحاب و یاران حضرت درمسیرراه گفت: اگرچه پس ازرحلت پیامبراکرم(ص) برخی اصحاب انقلابی به فرمایش قرآن کریم افول کرده و تنزل نمودند و به جاهلیت روی آوردند لیکن سقوط آن ها گردی بر دامن دین مبین اسلام ننشانید واسلام آن چنان پیش رفت که روزبه روز برعِده وعُده مسلمین افزوده می شود.

لزوم اهتمام جدی به رفع موانع پیشرفت

وی با اشاره به لزوم شناخت آسیب ها وعوامل موثردرعدم پیشرفت اهداف عالیه انقلاب، اظهارداشت: یکی ازاین عوامل توطئه های دشمن و اقدامات استکبارجهانی است که البته با هوشیاری رهبری و بصیرت مردم درمقاطع مختلف انقلاب خنثی گردیده است، عامل دیگرهم شامل بی عدالتی هایی می شود که ازناحیه فرصت طلبان برامت تحمیل می شود.

حجت الاسلام قاسمی با بیان این که فرارمفسدان ازحدود الهی و قانون وهمچنین نابخردی برخی خواص که تشخیص اهم ومهم را نمی دانند ازعواملی هستند که بایستی نسبت به آن ها اهتمام جدی تری داشت، خاطرنشان کرد: عدم برخورد با دانه درشتان مفسد درسیاست و اقتصاد و برخی ویژه خواری ها وازهمه مهم تراین که دیدگاه های راهبردی واستراتژیک رهبرمعظم انقلاب را خواص نمی توانند اجرائی کنند ویا برای آن برنامه منظم و قابل اجرا تدوین کنند، ازدیگرعواملی است که نقطه آسیب به شمار می رود.

مدیرحوزه علمیه امام رضا علیه السلام با تشریح عواملی که می توانند موجبات دلگرمی بیشتر برای امت اسلامی را فراهم آورند، گفت: این که با همه آحاد جامعه ازخرد و کلان و ضعیف و قوی و رئیس و مرئوس مساوی برخورد شود و سختی و راحتی انقلاب، برای همگان یکسان باشد، این امرمی تواند دلگرمی و عشق و دلبستگی به انقلاب را بین آحاد جامعه هرچه بیشترتقویت نماید.

ضرورت برخورد جدی با مفسدان

وی با اشاره به سخن امام راحل(ره) که فرمودند حفظ نظام ازاوجب واجبات است گفت:اگراین امر واجب است پس با هرچیزی یا کسی که نظام را دراذهان تضعیف می کند باید برخورد قاطع شود.مردم دوست دارند مسئولان شان هم راست بگویند وهم به آنچه می گویند،عمل کنند، همچنین مصلحت سنجی به قدری زیاد نشود که اهداف واصول انقلاب لوث یا مخدوش شود، ضمن آن که با افراد متمرّد نیز با جدیت برخورد شود.

حجت الاسلام قاسمی درپایان با بیان این که درانقلاب هایی مثل انقلاب روسیه و فرانسه، نسخه انقلاب تنها دراختیارحاکمان و بدون مشارکت جدی مردم اجرا می شد، یادآورشد: تفاوت انقلاب اسلامی ایران با سایرانقلاب های دنیا این است که نسخه این انقلاب را معمارکبیر آن دراختیارمردم قرارداد و با مشارکت و همراهی آحاد ملت وبا انگیزه الهی آن را به ثمررسانده و به پیش بردند، لذا این انقلاب درمسیرتعالی و سیر حرکتی خود فرزندان خود را مانند سایرانقلاب ها نمی خورد بلکه فرزندان ناخلف را کنارگذاشته و ادامه راهش را با همراهی مردم ادامه می دهد.

 34/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha