شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله العظمی صافی

حوزه/حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی معامله سلف و شرایط شش‌گانه آن را از نظر فقهی بیان کرده اند.

امروزه بسیاری از معاملات بانکی یا داد و ستدهای بازار بر اساس معاملات سلفی انجام می‌گیرد و برخی طرفین به دلیل عدم اطلاع از شرایط این نوع معامله ممکن است مرتکب داد و ستدهای ربوی شوند.

سرویس علمی و فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، به منظور تبیین معاملات سلفی متن فتاوای حضرت آیت الله صافی را در این خصوص منتشر می‌کند.

*تعریف معامله سلف

معامله سلف آن است كه مشتري پول را بدهد كه بعد از مدتي جنس را تحويل بگيرد و اگر بگويد: اين پول را ميدهم كه مثلاً بعد از شش ماه فلان جنس را بگيرم؛ و فروشنده بگويد: قبول كردم، يا فروشنده پول را بگيرد و بگويد: فلان جنس را فروختم كه بعد از شش ماه تحويل بدهم، معامله صحيح است.(1)

اگر پول طلا و نقره يا طلا و نقره را سلف بفروشد به پول طلا و نقره يا به طلا و نقره، معامله باطل است ولي اگر جنسي را سلف بفروشد و عوض آن را جنس ديگر يا پول بگيرد، معامله صحيح است، و احتياط مستحب آن است در عوض جنسي كه ميفروشد پول بگيرد و جنس ديگر نگيرد.

*شرايط معامله سلف

معامله سلف شش شرط دارد:

اول ـ خصوصياتي را كه قيمت جنس به واسطه آن‌ها فرق ميكند معين نمايند ولي دقت زياد هم لازم نيست، همين‌قدر كه مردم بگويند: خصوصيات آن معلوم شده كافي است. پس معامله سلف در نان و گوشت و پوست حيوان و مانند اين‌ها كه نميشود خصوصياتشان را كاملاً معين كرد، باطل است.

دوم ـ پيش از آن كه خريدار و فروشنده از هم جدا شوند، خريدار تمام قيمت را به فروشنده بدهد، يا به مقدار پول آن از فروشنده طلبكار باشد و طلب خود را بابت قيمت جنس حساب كند و او قبول نمايد، و چنان‌چه مقداري از قيمت آن را بدهد، اگر چه معامله به آن مقدار صحيح است، ولي فروشنده ميتواند معامله همان مقدار را به هم بزند.

سوم ـ مدت را كاملاً معين كنند، و اگر مثلاً بگويد تا اول خرمن جنس را تحويل ميدهم چون مدت كاملاً معلوم نشده، معامله باطل است.

چهارم ـ وقتي را براي تحويل جنس معين كنند كه در آن وقت، جنس به قدري كمياب نباشد كه فروشنده نتواند آن را تحويل دهد.

پنجم ـ جاي تحويل جنس را معين نمايند، ولي اگر از حرفهاي آنان جاي آن معلوم باشد، لازم نيست اسم آنجا را ببرند.

ششم ـ وزن يا پيمانه آن را معين كنند و جنسي را هم كه معمولاً با ديدن معامله ميكنند اگر سلف بفروشند اشكال ندارد، ولي بايد مثل بعضي از اقسام گردو و تخم‌مرغ تفاوت افراد آن به قدري كم باشد كه مردم به آن اهميت ندهند.

مسائل 2118 تا 2120 رساله عملیه معظم‌له

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha