شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
جت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

حوزه/ توسعه توجه و جهانی ترکردن روز قدس یک کار اساسی فزاینده رو به جلو است و باید به همه شعارها و شعورهای پیرامون آن بُعد اسلامی بدهیم

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، از تهران، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی به مناسبت فرا رسیدن روز حمایت قدس شریف، با تبیین کارکردها و ظرفیت های جهانی و منطقه ای روز قدس، اظهار کرد: اولا در یک واکاوی نسبت به روز قدس باید قابلیت های قدس را باز شناخت که یکی ازاین ظرفیت ها، اهمیت و قداست و جایگاه بسیار رفیع این مسجد در اسلام و درادبیات اسلامی است؛ به طوری که وقتی مساجد بزرگتر و اساسی تر در اسلام را برمی شمارند در راس این مساجد، مسجدالحرام و مسجد الاقصی است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در دومین قابلیت وظرفیت قدس ابراز داشت: قدس در ادبیات و مفاهیم دینی به عنوان محل عروج پیامبر اسلام(ص) است که یک پدیده بسیار مهم دینی به حساب می آید و این مسئله بر اهمیت این مکان افزوده و به آن جایگاه ویژه و ممتازی بخشیده است.

وی با اشاره به سومین قابلیت وظرفیت قدس، گفت: این مسجد زمانی قبله گاه مسلمانان بوده و قبله اصولا در اسلام یک اهمیت کانونی، اساسی و مهمی در ایجاد ارتباط بین بندگان و خدا ایفاء می کند و گوئی یک نماد است به سمت ایستادن و به سمت خدا رفتن است و طبیعتا این اهمیت دیگری را برای قدس رقم می زند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: موضوع مهم یگر در ارتباط با قدس این است که قدس در گذشته های اسلامی به عنوان یک نقطه اساسی نگاه پراز سلم و صلح خواهی و صلح جویی نسبت به ادیان دیگر در اسلام تلقی می شده و بخشی از روابط خوب و سالم مسلمانان با ادیان دیگر از خاستگاه قدس و امکانات قدس برمی خواسته و این  مسئله در تاریخ قابل مشاهده است.

*اهمیت قدس

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تصریح کرد: در نتیجه قدس از حیث تاریخی و قداستی و مکانی و پیوندی که با معنویت این مکان دارد، برای مسلمانان اهمیت فوق العاده ای دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی همچنین با بیان این مطلب که طبیعتا غصب این مکان به معنای نوعی مواجه با بخشی از مفاهیم اسلامی و نگاه و تراث اسلامی تلقی می شود، بی تفاوتی در برابر آن را به معنای بی تفاوتی نسبت به یک امر اساسی و مهم عنوان کرد.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به این که بخشی از امکانات و ظرفیت های مهم در ارتباط با قدس در روز قدس نهفته است، گفت: روز قدس به دلیل واقع شدن در ماه مبارک رمضان نوعی پل و ارتباط از یک زمان مقدس به نام ماه رمضان به یک مکان مقدس یعنی قدس است و از این جهت این روز در راستای وضعیتی است که ذاتا برای قدس وجود دارد و آن مقدس بودن آن است.

*جهانی بودن روز قدس؛ عامل انسجام و همگرایی اسلامی

وی افزود: از طرف دیگر روز قدس چون یک روز جهانی است و رنگ اسلامی دارد می تواند عامل انسجام باشد و نوعی همگرایی اسلامی را در ارتباط با قدس برانگیزاند و اهتمام جدی و اساسی را نسبت به غصب این مکان و آن تراث عظیم وجایگاه مفهومی و قداستی آن در اسلام در میان مسلمانان ایجاد کند.

*توسعه جهانی سازی روز قدس

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تاکید کرد: اهتمام و بزرگداشت روز قدس، توسعه توجه به آن و جهانی تر کردن این روز و افزودن بر ابعاد جهانی آن یک کار اساسیِ محوریِ کانونی وفزاینده رو به جلو است که غفلت از قابلیت های نهفته در این روز در حقیقت یک فرصت گرانبهایی را نادیده گرفتن است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با تاکید براین که باید کوشید تا می شود رنگ و بوی قومیتی و داخلی را از پیرامون قدس شست، اظهار داشت: اصولا چون ذات توجه به روز قدس و ماهیت قرار دادن این روز، جهانِ اسلامی است باید کوشید تا می شود رنگ و بوی قومیتی و داخلی را از پیرامون آن شست و تا می شود ابعاد جهانی این روز را در توجه به آن برجسته کرد.

*از رفتن به سمت نگاه های داخلی خودداری کنیم

براساس اعلام دانشگاه مذاهب اسلامی، وی در پایان گفت: اگر بخواهیم روز قدس کارکرد خود را هرچه بهتر، بیشتر، اساسی تر و جهانی تر ایفاء کند باید به اقتضاء آن که یک روز جهانی و جهان اسلامی است، توجه بیشتری به آن کنیم و همه شعارها و شعورهای پیرامون آن را بعد جهان اسلامی بدهیم و از رفتن به سمت نگاه های داخلی و وضعیت های مقطعی پیرامون آن عبور کنیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha