جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
جت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: خشوع نه روح عبادت حاصل می شود و نه شیرینی آن احساس می گردد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات مجلس حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی  با اشاره به این که رحمت الهی همانگونه که در نظام تکوین انعکاس یافته، در نظام تشریع نیز تجلی یافته است، گفت: عبادت ها در اسلام جلوگاه رحمت الهی هستند و به گونه ای تنظیم شده اند که انسان به مشقت نیافتد.

وی گفت: این که بعضی ها  از عبادت احساس مشقت می کنند به دلیل مشقت بار بودن عبادت نیست، بلکه به دلیل فقدان روح عبادت در عبادت های آن هاست.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با تقسیم عبادات به  دو بخش درونی و بیرونی گفت: عبادت درونی خشوع است، و ما چون روح عبادت را که خضوع و خشوع در برابر خداونداست درک نکرده و دنبال پوسته ای ظاهری از عبادت هستیم،  عبادت ها گاه برایمان سخت و تحمیلی می شود.

 استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه خشوع از توجه انسان به عظمت خدواند و لطف بی حد وحصر او به بندگان عارض می شود، گفت:  ایجاد خشوع امری در دسترس است؛ مشکل این است که ما نمی خواهیم عبادت درونی داشته باشیم و تنها به عبادت بیرونی و مناسکی بسنده می کنیم.

حجت الاسلام والمسلیمن مبلغی گفت: بدون خشوع نه روح عبادت حاصل می شود  و نه شیرینی آن احساس می گردد.

وی خاطرنشان کرد:  تنها روزه در ماه مبارک رمضان، بویی - هر چند کم - از مشقت و سختی دارد که خداوند رحیم به خاطر این مشقت، چنان نعماتی و نتایجی به بندگان خود ارزانی داشته است که این مشقت ناچیز می شود؛ تسبیح شدن نفس ها، عبادت شدن خواب انسان ، حصول مغفرت الهی، سپر شدن روزه در مقابل آتش جهنم و کسب رضایت الهی نتایج مترتب بر روزه هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha