پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
گزارش المونیتور - انتفاضه فلسطین

حوزه/ طلال ابورحمه، ویدئوی تیراندازی و به شهادت رسیدن محمد الدوره، کودک ۱۲ ساله فلسطینی به دست نظامیان اسرائیلی را که پدرش قادر به محافظت از او نبود، به جهانیان نشان داد و با وجود تلاش‌ صهیونیست‌ها برای بی‌اعتبار خواندن این تصاویر، تأثیر فوق العاده‌ای بر ذهن بشریت به جای گذاشت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از al-monitor.com، عکس‌ها پوسترها، فیلم‌ها و تصویربرداری از جنبش فلسطین، از سال 1948، به بخش جدا ناپذیری از انتفاضه تبدیل شده، آژانس‌های امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی احتمالا بزرگترین و تأثیرگذارترین آرشیو تصاویر و ویدئوها از فلسطینیان را در اختیار دارند. این عکس‌ها توسط عکاسان حرفه‌ای با پیش‌زمینه‌های مختلف گرفته شده‌اند.

نقاشی معروف اسماعیل شاموت با عنوان «به کجا می‌رویم؟» تصویر پدر بزرگ آواره فلسطینی را نشان می‌دهد که در برابر این سئوال نوه‌هایش، جوابی برای گفتن ندارد و احساس فلسطینیان آواره از وطن را به زیبایی به تصویر کشیده است.

یک پوستر عامل شعله ور شدن انتفاضه

پس از 1967، با اشغال فلسطین و مبارزات چریکی انقلابیون در نبرد کرامت، مقاومت در برابر اشغالگران اسرائیلی با الهام از پوستر «فتاح» صد چندان شد. این پوستر منبع الهام و  افتخار ملی فلسطینیان و منجر به حضور آنان در صحنه‌های نبرد علیه اشغالگران بود.

تاثیر صحنه تیراندازی به کودک فلسطینی در آغوش پدر بر افکار عمومی جهان

انتفاضه سال 1987، با انتفاضه الاقصی در سال 2000 میلادی ادامه یافت و تحرکات و جنبش‌های مقاومتی امروز نیز با تولید تصاویر ویدئویی همراه بوده و جوانان فلسطینی به نقش ارزشمند تصویربرداری رسانه‌ای در ایجاد چهره مقاومت بیش از گذشته بها می‌دهند.

برای مثال  طلال ابورحمه، عکاس حرفه‌ای که در استودیوی خبری تی.اف.2 فرانسه در نوار غزه فعالیت می‌کند، عکس‌های تکان دهنده‌ای از انتفاضه دوم تصویربرداری کرده، او در پاییز سال 2000 میلادی،  ویدئوی تیراندازی و به شهادت رسیدن محمد الدوره، کودک 12 ساله فلسطینی به دست نظامیان اسرائیلی را که پدرش قادر به محافظت از او نبود، به جهانیان نشان داد و با وجود تلاش‌ صهیونیست‌ها برای بی‌اعتبار خواندن این تصاویر، تاثیر فوق العاده‌ای بر ذهن بشریت به جای گذاشت.

به گفته ابو رحمه، مسئولین شبکه فرانسوی تمامی حلقه فیلم مربوط به صحنه شهادت نوجوان فلسطینی را در اینترنت به اشتراک گذاشتند تا شبهه‌های ایجاد شده توسط صهیونیست‌ها را خنثی کنند.

به گفته ابورحمه ارزش این فیلم به خاطر برانگیختن احساسات بشری بود. تلاش پدری که قادر نیست از فرزند دلبندش محافظت کند.

تصاویر و فیلم ها تنها سلاح مظلوان فلسطینی

تیسیر مشرقا، پروفسور رسانه در دانشگاه پترا معتقد است تصاویر و فیلم‌ها نقش بسیار ارزشمندی در مقاومت فلسطین دارند و تنها سلاح ستمدید‌گان و مردم مظلوم فلسطین هستند. خبرنگاران، شاهدان عینی اخبار بوده و تصاویر و عکس‌هایی که می‌گیرند، سند مستدلی علیه اشغالگران سرکوبگر است.

در سال 2015 میلادی، ویدئوها و تصاویری که از مقاومت فلسطین گرفته می‌شد، دیگر بسته به کار فیلمبرداران اسرائیلی و آژانس‌های خبری آمریکایی یا فلسطینیانی که برای آژانس‌های خبری بیگانه کار می‌کردند، نبود. بلکه فلسطینیان، از عکاسان و خبرنگاران حرفه‌ای گرفته تا  شهروندان معمولی قادر بودند به کمک گوشی‌های همراه خود، تصاویر و فیلم صحنه‌های انتفاضه را تصویربرداری کرده، با سرعتی باور نکردنی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

سربازان اسرائیلی در برابر دوربین ها دست و پا بسته اند

زیاد ابولحلال، پیرمرد فلسطینی اهل هبرون با شجاعت در مقابل سربازان فلسطینی ایستاد و سعی کرد از جوانان فلسطینی محافظت کند. سربازان اسرائیلی در آن لحظه در مقابل حرکت شجاعانه او خشک‌شان زده بود و نمی‌توانستند اقدامی علیه او انجام دهند، زیرا صدها دوربین خبری این صحنه را فیلم‌برداری می‌کرد.

محمد جارادات، فیلم‌بردار فلسطینی به خبرنگاران گفته بود: سربازان نمی‌دانستند چه کنند! زیرا او بدون هیچ اسلحه‌ای در برابرشان ایستاده بود و دوربین رسانه‌ها در حال فیلم‌برداری از این صحنه بودند. آنچه مردم را بیش از همه تحت تاثیر قرار داد، شجاعت یک پیرمرد با دستان خالی و پیروزی او در برابر نظامیان سرتاپا مسلح اسرائیلی برای محافظت از جوانان بود.

فیلمبردارها امکان حضور در بسیاری از مناطق را ندارند

منتظر حمدان، درباره اهمیت وجود عکاسان و فیلم‌برداران فلسطینی می‌گوید: آژانس‌های بین‌المللی قادر به فرستادن فیلمبردار به بسیاری مناطق نیستند و معمولاً کار را به عکاسان آزاد که هزینه کمتری دارند، می‌سپارند.

تصاویر و فیلم ها روایتگران انتفاضه هستند

به این ترتیب، تصاویر، عکاس‌ها، پوسترها و ودیدئوها همگی تجسم زنده وضعیت مردم فلسطین و محدودیت‌های وضع شده علیه آن‌ها هستند. این تصاویر تبدیل به بخش مهمی از روایت انتفاضه شده و اگر فلسطینیان بتوانند  حقیقتی را که در سرزمین‌های اشغالی در حال وقوع است، در قالب تصاویر و فیلم‌های مستند به جهانیان نشان دهند، قدم ارزشمندی به سوی پیروزی در جنبش انتفاضه برداشته‌اند.

آن‌ها دیگر همانند آوارگان بیچاره، دنبال همدردی و مسئولیت پذیری جهانیان نیستند، بلکه ترجیح می‌دهند تصاویر مقاومت دست خالی خود در مقابل نظامیان اسرائیلی اشغالگر را به جهانیان نشان دهند و حس غرور و افتخاری که از این تصاویر به دست می‌آید، نور امیدی در راه رسیدن به استقلال و آزادی آینده آن‌ها خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha