پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اتقان و استحکام و اعتبار علمی مرحوم شیخ کلینی در کتاب شریف کافی ، حقیقتاً بی نظیر است.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی خراسانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»با اشاره به روز بزرگداشت مرحوم شیخ کلینی ابراز داشت: آن طور که برخی از مورخین می گویند ایشان مدتی از عمر بابرکت خود را در قم گذرانده و از بزرگان این دیار مقدس همچون علی بن ابراهیم قمی ، احمد بن ادریس قمی و همچنین محمد بن یحیی عطار قمی بهره ها بُرده و از آن ها روایت و حدیث نقل کرده است.
وی افزود: این عالم بزرگوار پس از قم به بغداد می رود و در همین شهر که آن زمان از حیث علمی جایگاه و مرتبت بالایی در دنیای اسلام داشته و به خصوص از حیث علوم حدیثی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است، از دنیا رفته و در این شهر نیز به خاک سپرده می شود.
منتخب مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که مرحوم شیخ کلینی علاوه بر آن که مورد توجه و افتخار عالمان شیعی بوده ، مورد عنایت بزرگان اهل سنت نیز قرار داشته است، گفت: درباره عظمت این عالم بزرگ همین بس که ابن اثیر روایتی را از پیامبر اکرم(ص) نقل می کند مبنی بر این که در هر صدسال یک شخصیت بسیار ممتاز ظهور می کند که در مورد دین خدمات بزرگی را انجام می دهد و شخصیت بسیار والا مقامی می شود و بعد خود این عالم بزرگ اهل سنت می گوید که در قرن سوم هجری منظور از شخصیت برجسته ، شیخ کلینی است.
وی بیان داشت: از ایشان کتب و آثار متعددی به یادگار مانده است اما در بین همه آن ها کتاب شریف کافی جایگاه ویژه ای دارد به طوری که باعث شهرت و محبوبیت زاید الوصف شیخ کلینی در طول قرون و اعصار متمادی شده است.
وی اضافه کرد: کافی، حقیقتاً اثری فاخر و فخیم و بلکه بی نظیر است به طوری که شیخ کلینی در این کتاب از خود یک شاهکار خلق کرده است.
این استاد حوزه یادآور شد: این کتاب در ترتیب و چینش ابواب و روایات خود از یک نظم و انسجام و استحکام و اتقان کم نظیر و بلکه بی نظیری برخوردار است، به گونه ای که عموم بزرگان ما بعد از کلینی چه در حوزه ترکیب و تبویب فقه و چه در حوزه ترکیب و تبویب حدیث تحت تاثیر روش ایشان قرار داشته اند و حتی فراتر از این ، فقها در تنظیم فقه نیز از جناب ایشان در کتاب کافی، تاثیر و الهام گرفته اند.
وی گفت: اتقان و استحکام کتاب کافی چنان است که بسیاری از بزرگان در بحث های فقهی و حدیثی آن گاه که بین روایتی در کافی با نقل شیخ طوسی در کتاب "التهذیب" یا "استبصار" ایشان و نیز نقل جناب صدوق در کتاب "من لایحضره الفقیه" یا همچنین آثار دیگران اختلافی از نظر نسخه ، عبارت و زیاده و یا نقیصه پدید می آید ، نقل کلینی در کافی را بر نقل شیخ طوسی و شیخ صدوق و دیگران مقدم می دارند و اتفاقاً بر این نکته کلیدی تصریح می نمایند که کافی نسبت به بقیه متون و کتب مورد اعتماد، اتقان و استحکام بیشتری دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha