چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
حضور آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: باید نسبت به انتظار فرج و ظهور حضرت مهدی(عج) ایجاد امید کرد و خطبا و نویسندگان نباید در جامعه ایجاد یأس و نا امیدی کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی، ظهر امروز پس از اقامه نماز جماعت در جمع  زائران و مجاوران مسجد مقدس جمکران اظهارداشت: امروز  برای ترویج فرهنگ مهدویت و آشنایی بیشتر با سیره علمی و عملی امام زمان (عج) باید از سنین کودکی و حضور در مسجد مقدس جمکران برنامه ریزی کرد.

معظم له خطاب به اهالی تبلیغ و فرهنگ افزودند: خطبا، نویسندگان، سخنرانان نباید در جامعه نسبت به فلسفه انتظار یأس ایجاد کنند، بلکه باید نسبت به آینده ایجاد امید کنند، این همان انتظار فرج است.

حضرت آیت الله  سبحانی تصریح کردند: بهترین انتظار، آماده سازی خود برای فرج و ظهور آخرین فرستاده خداوند است.

ایشان بیان داشتند: والدین می توانند با معرفی زندگی حضرت برای کودکان و تببین مساله غیبت امام زمان (عج) به عنوان آخرین فرستاده خداوند به منظور رهبری و هدایت امت اسلامی همچنین مساله ظهور و از بین رفتن بدی ها و پلیدی ها نقش پررنگی را در تربیت فرزندان مهدی یاور ایفا کنند.

معظم له در بخش دیگری از سخناش با اشاره به کتاب شریف « کمال الدین و تمام النعمة » خاطرنشان کردند: در بين کتاب های حديث ، که از پيشينيان به دست ما رسيده  کمتر کتابی است که از شهرتي همانند «کمال الدين و تمام النعمة» برخوردار باشد، اين کتاب در موضوع غيبت و طول عمر امام مهدی عليه السلام نوشته شده و بسياري از نصوص و احاديث مربوط به اين مبحث با ترتيبی خاصّ آورده شده است.

ایشان افزودند: در طول تاریخ تشیع چند فقیه و عالم خدمات ارزشمندی را به شیعیان انجام داده اند که شیخ صدوق (ره) متولد سال 305 و متوفای سال 381 هجری قمری یکی از برجسته ترین این فقها بودند.

حضرت آیت الله  سبحانی بیان داشتند: مرحوم صدوق(ره)  شبی در عالم رؤيا  خود را در مسجد الحرام دیدند نزدیک سنگ حجرالاسود و امام مهدي عليه السلام را می بيند که در طواف خانه خدا به وی خطاب مي فرمايد: «چرا در باب غيبت کتابي نمي نويسي و غيبت های انبيا را در آن ذکر نمی کنی؟» و او گريان از خواب بيدار مي شود و در بامداد همان روز، به تأليف کتاب «کمال الدين» اقدام می کند.

معظم له ادامه دادند: بنا بر سفارش حضرت، شیخ صدوق(ره) کتاب کمال الدین را با عنوان غيبت ادريس پيامبرعليه السلام آغاز مي کند و بعد از آن غيبت حضرت نوح عليه السلام، صالح، ابراهيم، يوسف و موسي عليهم السلام ذکر مي گردد، بعد از آن غيبت حجج الهی - که ما بين موسي کليم الله  و عيسي مسيح، بوده اند - سخن به ميان آمده است. آن گاه بشارت عيسي مسيح به پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله بيان شده است.

حضرت آیت الله  سبحانی اظهارداشتند: يکي از ابواب طولاني کتاب با عنوان «اتصال وصيت از زمان حضرت آدم عليه السلام تا روز قيامت» حاوی 65 حديث است که در پايان آن بحثی در معنای عترت،  آل و اهل آمده است، نصوصي که بر اثبات دوازدهمين امام شيعه ، ثواب منتظران و فلسفه ظهور رسيده از ابواب  این کتاب شریف می باشد.

معظم له با بیان اینکه نام کتاب کمال الدين و تمام النعمة از آيه شريفه «اَليَوْمَ اَکْمَلْتُ لَکُمْ دِينَکُمْ وَاَتمَمْتُ عَلَيْکُمْ نِعْمَتي وَرَضِيتُ لَکُمُ الاِسْلامَ دِيناً، امروز دين را برايتان کامل ساختم و نعمتم را بر شما تمام کردم و از اسلام به عنوان دين بر شما خشنودم»، گرفته شده ، افزودند: چون کمال دين در ولايت و امامت علي عليه السلام است و کمال امامت نيز در وجود دوازدهمين وصي پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله تحقق مي يابد، از اين رو شيخ صدوق رحمه الله نام کتاب گران قدر خود را کمال الدين و تمام النعمة، گذاشت و اينکه برخي از محدثان نام کتاب را «اکمال الدين و اتمام النعمة» گزارش کرده اند، از آن رو است که ارتباط نام کتاب و آيه شريفه کاملاً نمايان باشد.

این مرجع تقلید ادامه دادند: در این کتاب شریف به صراحت بیان شده است که بر اساس شرایط موجود گاهی حضور انبیاء و حجت های خداوند بر روی زمین آشکار و گاهی به غیبی بوده است.

معظم له با اشاره به خطبه 147 نهج البلاغه بیان داشتند: در بيانات مهمي امام علي (ع) فرمودند؛« اَللّهُمَ بَلي لاتَخْلُو الاَرْضُ مِنْ قائِمٍ لِلّه بِحُجَهٍ ، اِمّا ظاهِراً مَشْهوراً وَ اِمّا خائِفاً مَغْمُوراً ، لِئَلاً تَبْطُلَ حُجَجُ اللّهِ وَ بَيِناتُهُ ، آری هرگز روي زمين خالي نمي شود از كسي كه با حجت الهي قيام كند، خواه ظاهر باشد و آشكار و يا ترسان و پنهان ، تا دلائل خداوند و نشانه هاي روشن او از ميان نرود]. به اين ترتيب مسألة وجود يك حجت الهي در هر عصر و زماني در روي زمين يكي از مسائل مسلم در مكتب اهل بيت(ع) است».

حضرت آیت الله  سبحانی تصریح کردند: حجت، گاهی علی وار، حسن وار، حسین وار(ع) آشکار است و گاهی بر حسب ضرورت غایب می باشد و این بدین معنا نیست که بیکار باشد، چرا که از همان پشت پرده غیبت علی وار، حسن وار و حسین وار فعالیت می کنند.

ایشان به سوره کهف اشاره کرده و افزودند: در سوره کهف خداوند حجتی را پنهان کرده است بطوریکه نبی زمان هم نمی شناسد و در همان پرده غیبت مشکلات مردم را حل می کند بدون اینکه پیامبر زمان وی را بشناسد.

معظم له گفتند: تفسیر من این است اگر آدم باشم حضرت می آیند و اگر شرایط آماده نباشد همانند 11 حجت نورانی دیگر ترور به شهادت خواهند رسید.

این مرجع تقلید بیان داشتند: من با این سخن نمی خواهم با جامعه امروز تطبیق کنم ولی اگر شرایط فرهنگی و عقل ها کامل شود بدون تردید جامعه اسلامی آماده استقبال از حضرت خواهند بود به طوریکه زمانی که اگر امام(عج) در شرق عالم باشند، انسانهای مومن در غرب عالم حضرت را ببینند و اگر در غرب بودند، مومنان در شرق عالم از فیض وجود ایشان بهره ببرند.

ایشان با اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) افزودند: « أفضَلُ أعمالِ اُمَّتي إنتظارُ الفَرَجِ » برترين اعمال امّت من انتظار فرج است، انتظاری که توام با عمل باشد، یعنی کاری کنیم که رضایت حضرت را در بر داشته باشد.

حضرت آیت الله  سبحانی خطاب به منتظران واقعی حضرت گفتند: همه وظیفه داریم برای سلامتی و ظهور حضرت علاوه بر صدقه، قرائت قرآن و دعا و اهدای آن به امام زمان(عج)، در همه حال برای فرج آقا و مولای غایبمان دست به دعا برداریم.

این تقلید با قرائت آیه شریفه « وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ » برای ظهور و سلامتی امام زمان (عج) دعا کردند.

انتهای پیام  313/17

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha