پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ امروزه اگر کعبه را در نظر نگیریم مکه یک شهر اروپایی است و آنها به نام توحید همه این آثار را از بین بردند؛ نباید این آثار از بین برود، زیرا در آینده باید به این آثار اشاره کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیتالله سبحانی، پیش از ظهر امروز در اولین کنگره ملی محمدهلال بن علی(ع)  که در مجتمع فرهنگی امامزاده سید علی(ع)  در قم برگزار شد، با اشاره به آیه ای از قرآن که در آن پیامبر اکرم(ص)مزد نبوت  خود را محبت ذی القربی دانستند، گفتند: یکی از سوالاتی که در این زمینه مطرح می شود آن است که شعار تمام انبیای الهی این است که کار ما برای خدا بوده است ولی پیامبر(ص) از مردم مزد محبت خاندان خود را خواسته اند.

ایشان افزودند: به طور کلی در ادعیه و روایات ما نیز مودت اهل بیت(ع) سفارش شده است، ولی نکته اصلی اینجاست که برکات این عشق و دوستی، برای خود آنها است و برکات محبت صالحان با خود انسان همراه خواهد شد.

این مرجع تقلید با انتقاد از وهابیون در خصوص مخالفت با حفظ آثار گذشتگان گفتند: برگزاری این گونه کنگرهها، در واقع اعلام محبت به حضرت رسول(ص) است؛ زیرا چنین همایشهایی مجسم کردن محبت ذی القربی پیامبر اکرم(ص) است و آنها از درک این مساله عاجز هستند.

حضرت آیت الله سبحانی عمل کردن به بیانات پیامبر و اهل بیت(ع) و حفظ آثار و اصالتهایی که از ایشان به جای مانده است را عمل به مودت ذی القربی دانستند و بیان کردند: انسانی که به پدرس علاقه دارد، آثار آنها را حفظ می‌کند و کسانی که شخصیت علمی هستند، از سوی بازماندگان، وسایل آنها حفظ می‏ شود.

ایشان با ذکر این مطلب که اگر پیامبر اکرم(ص) از ما اجری به میزان مودت نزدیکانشان را میخواهند به این دلیل است که مسلمانان راه اهل بیت(ع) پیامبر(ص) را میپیمایند، اظهارکردند: این مودت  هم خوی و همگام و هم حیات میشوند.

معظم له  افزودند: حضرت زهرا(س) زمانی که احساس کردند که در حال رحلت هستند به امام علی(ع) سفارش کردند که خواهرزاده من را به همسری برگزین؛ امام علی(ع) پس از شهادت حضرت زهرا(س) امامه که دختر زینب، همسر عاص است را به همسری برگزیدند و حضرت محمد هلال نیز حاصل این ازدواج هستند.

این مرجع تقلید تصریح کردند: فرزندان پیامبر اکرم(ص) در طبقه کوثر هستند و اگر چنین شخصیت هایی تکریم شوند در واقع از کوثرهای پیامبر اکرم(ص) تجلیل کردهایم.

ایشان گفتند: ملت های جهان ،حفظ آثار فاخر فرهنگی و تاریخی خود را به عنوان نماد تشخص و اصالت خود حفظ میکنند تا دیگران به آنها تهمت بی‌ریشگی نزنند؛ در این میان جمعیتی به نام وهابیت، بر تمام آثار کلنگ می‌زنند.

حضرت آیت الله سبحانی اظهارکردند: بنده در سال 1335 شمسی به مکه مشرف شدم که در آن زمان آثار بسیاری از ائمه اهل بیت(ع) از جمله مدرسه امام صادق(ع) خانه حسنین(ع)، خانه ابوایوب انصاری، منزل حضرت عبدالله(ع)، وجود داشت.

معظم له  افزودند: امروزه اگر کعبه را در نظر نگیریم مکه یک شهر اروپایی است و آنها به نام توحید همه این آثار را از  بین بردند؛ نباید این آثار از بین برود، زیرا در آینده باید به این آثار اشاره کنیم.

این مرجع تقلید تصریح کردند: در غرب، بسیاری از مردم در شناسنامه مسیحی هستند؛ آنها فرهنگی کاملا غربی دارند، ولی دین آنها شرقی است؛ آنها هیچ اثر ملموسی در غرب از حضرت مسیح(ع) نمی‌بینند و کم کم به اصالت مسیحیت شک میکنند.

استاد خارج حوزه گفتند: اگر این آثار را از بین ببریم 200 یا 500 سال دیگر مردم چه قضاوتی در مورد این دوران و عظمت دین و مظاهر دینی ما خواهند داشت؛ جایگاه نماز وحی و تولد و مدفن اصحاب و یاران و آثار گذشته اسلامی باید حفظ شود تا حالت افسانه به خود نگیرد.

حضرت آیتالله‏  سبحانی اظهارکردند: پس از ماجرای اصحاب کهف، از سوی موحدان بیان شد که باید قبر این بزرگان را به مسجد تبدیل کنیم؛ بنابراین حفظ این قبور و آثار نشانه اصالتهاست؛ علاوه بر آن، همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند باید مقامات متبرکه قطب فرهنگی باشند، مشاهد شده است که در هر شهر و دهی که امامزادگانی حضور دارند، خلق و خوی مردم این مناطق با دیگر مناطق متفاوت است.

معظم له  بیان کردند: صدها بقاع متبرکه در قم وجود دارد ولی وقتی قم و اطراف قم را مشاهده می کند برگی از مظلومیت اهل بیت(ع) رقم می‌خورد زیرا مشخص می‌شود که این بزرگان چگونه در این سرزمین‌ها پخش شدند.

ایشان  گفتند: پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) خاندان رسالت، تحت فشار و مظلومیت بودند و ناچار به ترک زندگی در شهر خود و زندگی در غربت شدند که این مساله نشان مظلومیت این بزرگان است.

این مرجع تقلید تصریح کردند: اگر بخواهیم مظلومیت اهل بیت(ع) را اثبات کنیم، زندگی اولاد اهل بیت(ع) در این همه سرزمین پراکنده را باید به عنوان نشان و سند بیان کنیم.

ایشان اظهارکردند: کسانی که با این مقابر مخالفت میکنند دیدگاه مادی دارند و نشان معنویت در وجود خود ندارند زیرا اگر چنین چیزی در وجودشان بود این گونه مدعایی نداشتند؛ باید شخصیتهای بزرگی چون حضرت موسی مبرقع(ع) برای مردم معرفی شوند تا شخصت این بزرگان برای همه عیان شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha