سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام اکبر قنبری مدیر غرفه "مرکز فرهنگ و معارف قرآن

حوزه/ "مرکز فرهنگ و معارف قرآن" وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حضوری فعال در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم دارد.

حجت الاسلام اکبر قنبری مدیر غرفه "مرکز فرهنگ و معارف قرآن" در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» اظهار داشت: مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم، از زیر مجموعه های پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی و وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است.

وی در خصوص خدمات ارائه شده از سوی غرفه غرفه «مرکز فرهنگ و معارف قرآن» در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، گفت: کارهایی که در این غرفه انجام می شود، مرتبط با موضوع فرهنگ و معارف قرآن هست.

مدیر غرفه «مرکز فرهنگ و معارف قرآن» در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم افزود: این مرکز متکفل کارهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است و عمده کارهای قرآنی دفتر تبلیغات، زیر نظر این مرکز انجام می گیرد.

حجت الاسلام قنبری با بیان این که "مرکز فرهنگ و معارف قرآن" از سال 1366 پایه گذاری و شروع به فعالیت کرد، اظهار داشت: از آن زمان تا کنون، کارها و خدمات زیادی توسط این مرکز به جامعه قرآنی کشور عرضه شده و از جمله مهمترین آن خدمات، چاپ 87 عنوان کتاب با موضوعات قرآنی بوده است.

 وی اضافه کرد: خوشبختانه به دلیل غنای علمی بسیار بالای کتاب های چاپ شده تحت نظر «مرکز فرهنگ و معارف قرآن»، عمده این کتاب ها، به عنوان مرجع برای بسیاری از قرآن پژوهان مورد استفاده قرار می گیرد.

این کارشناس قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، یادآور شد: کتاب فرهنگ قرآن بزرگترین فرهنگ نامه موضوعی قرآن است که توسط غرفه «مرکز فرهنگ و معارف قرآن» به چاپ رسیده و این کتاب ارزشمند، بیش از 3 هزار موضوع قرآنی را در بر دارد که اگر محققی ذیل هر کدام از این موضوعات قرآنی، مطلبی را  انتخاب کند، کلیه آیات مربوط به آن موضوع، به صورت دسته بندی شده در اختیارش قرار می گیرد.

 وی اضافه کرد: علاوه بر کتاب مذکور، کتاب فرهنگ موضوعی تفاسیر قرآن کریم در سه جلد توسط غرفه «مرکز فرهنگ و معارف قرآن» به چاپ رسیده که این کتاب هم بسیار قابل توجه است؛ این کتاب 20 دوره از تفاسیر اهل سنت و شیعه را در بر دارد باز هم همان سه هزار موضوع قرآنی فوق در این جا هم موجود است و افراد می توانند از این کتاب در رابطه با کارهای قرآنی خود استفاده کنند؛ به این صورت که اگر محقق و پژوهشگری، موضوع خاصی ذیل آن سه هزار موضوع ثابت را انتخاب کنند، از این 20 دوره تفاسیر شیعه و سنی، مواردی در اختیارش قرار می گیرد.

حجت الاسلام قنبری گفت: در این دو دوره کتاب، کار محقق بیشتر است؛ یعنی اگر محققی بخواهد از آن استفاده کند، باید با دقت نظر بسیار زیادی کار تحقیقاتی خودش را انجام دهد، اما یک موقع است که محقق می گوید من وقت ندارم که این که تحقیق کنم و بنشینم این موضوع ها را کنار هم بگذارم، بلکه یک مطلب آماده در خصوص موضوعات مورد نظرم احتیاج دارم که ما پیشنهاد میکنیم به دایرة المعارف ما نگاه و مراجعه کند.

وی اضافه کرد: در کتاب دایره المعارف ما همان سه هزار موضوع قرآنی آورده شده، با این خصوصیت که ذیل هر موضوع، یک مقاله جامع و غنی نوشته شده است.

 مسئول  غرفه "مرکز فرهنگ و معارف قرآن" در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، یادآور شد: در کنار کتاب هایی که نام برده شد، کتاب های تک نگاری نیز توسط این مرکز به چاپ رسیده که برخی از آنها، همین مقالات دایره المعارف اسلامی، تفسیر صور یا پرسمان های قرآنی یا کتاب های موضوعی است که در قسمت تفسیر موضوعی آورده شده است؛

وی گفت: بحمدلله کتاب های مختلفی در موضوعات مختلف قرآنی، توسط پژوهشگران دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نوشته شده و امیدواریم با معرفی هر چه بهتر آن ها به جامعه قرآنی، شاهد استفاده بهتر و شایسته تر از آن ها باشیم.

حجت الاسلام قنبرزاده گفت: غرفه های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و همین طور غرفه غرفه"مرکز فرهنگ و معارف قرآن" در بخش حوزوی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، بحث فروش محصولات و آثار قرآنی را ندارد و فقط به معرفی آن ها بسنده می کند، اما خوشبختانه ناشران مرتبط با دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از جمله بوستان کتاب و نشر پژوهشگاه، در بخش ناشران نمایشگاه قران حضور داشته و به فروش محصولات می پردازند.

 وی یادآور شد: کارهای قرآنی ما عمدتا روی سایت مرکز فرهنگ و معارف قرآن و سایت دانشنامه موضوعی قرآن و همچنین سایت تخصصی ترجمه قرار دارد و البته دانلود هم در این سایت ها آزاد و رایگان است.

کارشناس پایگاه اطلاع رسانی «مرکز فرهنگ و معارف قرآن» افزود: در سایت دانشنامه موضوعی، 12 هزار مقاله علمی قرار داده شده و همچنین در سایت تخصصی ترجمه قرآن کریم نیز، چندین ترجمه قران به زبان های مختلف دنیا وجود دارد که دانلود و دریافت این موارد از طریق سایت های مربوطه، رایگان و آزاد است.

وی در پایان گفت: در صدد آن هستیم که همان نرم افزارها و کتاب های "مرکز فرهنگ و معارف قرآن" که قبلا به صورت دیجیتالی و تحت عنوان برنامه "شجره طوبی" عرضه شد، را به صورت برنامه اندروید تهیه کنیم که البته بخشی از این کار انجام شده؛ مردم می توانند از طریق نرم افزار بازار در تلفن های همراه اندروید، در غرفه دیجیتال مربوط به "مرکز فرهنگ و معارف قرآن"، این محصولات علمی را به صورت رایگان  دریافت کنند و البته هر روز هم به این آثار در برنامه بازار اضافه می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha