پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
به مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در نمایشگاه قرآن

حوزه/مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی وابسته به حوزه علمیه قم، در بخش حوزوی بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم حضور یافته و به ارائه دستاوردهای این مؤسسه می پردازد.

حجت الاسلام محمد زراعتی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، مستقر در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، در خصوص فعالیت های غرفه مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی، اظهار داشت: مأموریت این مؤسسه وابسته به حوزه علمیه قم، این است که در موضوعات فقه و احکام فقهی که نیاز به کار خاص و ویژه دارد، وارد می شود تا روشن گردد حکم شرعی در آن موضوع خاص، دقیقا چیست؛ یعنی یک کار پژوهشی ویژه برای موضوع شناسی صورت می گیرد.

وی افزود: برای مثال همه می دانیم در اسلام، ماهیان پولک دار حلال بوده و خوردن آن ها مانعی ندارد، اما این که کدام یک از ماهی های دریا پولک دار هستند و کدام یک نیستند، نیاز به موضوع شناسی دارد که ما آن را انجام می دهیم.

مسئول غرفه مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی، گفت: همچنین در خصوص برخی پرندگان، مشخص نشده که حلال گوشت هستند یا حرام گوشت، اما واقعا معیارهایی برای شناخت و فهم این موضوع تعیین شده که باید به آن توجه شود و ما در موضوع شناسی به آن ها توجه داریم.

وی افزود: این که کدام پرنده شیوه پروازش به گونه ای است که بشود آن پرنده را حلال گوشت نامید، نیاز به موضوع شناسی دارد که ما این کا را کردیم و کتابی تحت عنوان «اطلس فقهی پرندگان ایران» را تدوین کردیم؛ در این کتاب 534 گونه پرنده را معرفی می کند که در این این 534 پرنده مشخص شده کدام حلال و کدام حرام و کدام مکروه است و این می شود کار موضوع شناسی که ما آن را انجام داده ایم.

حجت الاسلام زراعتی با بیان این که مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی از سال 91 به صورت رسمی تأسیس شده، گفت: تا کنون همین یک کتاب اطلس پرندگان ایران توسط مؤسسه چاپ شده، اما تحقیقات زیادی در موضوعات مختلف توسط محققان و پژوهشگران وابسته به مؤسسه در حال انجام است که به زودی کتاب های متعددی از این تحقیقات گسترده که در موضوعات مختلف هم صورت گرفته، منتشر و در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha