شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
بصیرت

حوزه/ تولیت مدرسه علمیه امام سجاد(ع) گفت: مومن در برخورد با دیگران، صادق و یکرنگ است، اما نقشه های اهل دنیا را با زیرکی و هوشیاری تشخیص می دهد و مردم و خود را از ان دور نگه می دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از شیراز، ، حجت الاسلام و المسلمین حسن طاهری پاکدل تولیت مدرسه علمیه امام سجاد(ع) در نشست اخلاقی طلاب این مدرسه  اظهار داشت: جوانمردی و فتوت، زیرکی و هوشیاری از فضائل برجسته انسان مومن و مبارزه کردن با چاپلوسی از رذایل اخلاقی انسان به شمار می آید.

انسان مومن باید جوانمرد باشد

حجت الاسلام و المسلمین طاهری پاکدل در این نشست اخلاقی، بیان کرد: جوانمردی، مردانگی و فتوت از فضائل برجسته انسانی است که به همه کردارهای انسان جذابیت می بخشد و دنیای معنویت و دیگر دوستی را چون تابلویی زیبا در جلوی همگان قرار می دهد.

وی افزود: ریشه جوانمردی در ایمان است و نشانه مومن، جوانمرد بودن اوست. امام صادق(ع) از یکی از یاران خود پرسید که جوانمرد به چه کسی می گویند؟ او عرض کرد: به جوان. امام فرمود که آیا نمی دانی که اصحاب کهف کامل مرد بودند، اما خداوند از انها جوانمردان نام برده، چون ایمان به پروردگار داشتند.

مومن از ستایش شدن ترس دارد

تولیت مدرسه علمیه امام سجاد(ع) شیراز گفت: تملق و چاپلوسی از زدایل اخلاقی است و مانع از آن می شود که ایمان در وجود کسی شکل بگیرد. در واقع کسی که دیگری را بی جهت و به انگیزه های دنیوی، مدح می کند، قصد دارد که به مال و منصبی برسد و از امکانات دنیوی بهره مند شود، با همین انگیزه از خدا و سبب بازی او غافل می شود و بنده را همه کاره می بیند.

وی اضافه کرد: مومن نه چاپلوس است و نه دوست دارد کسی او را بی جهت، تمجید و تعریف کند؛ به ویژه از انچه که هست او را بالاتر توصیف کند.

استاد حوزه علمیه شیراز، خاطر نشان کرد: واقعیت این است که مومن از ستایش شدن می هراسد، چرا که ایمان خود را در معرض خطر غرور می بیند.

زیرکی و هوشیاری از نشانه انسان مومن است

مسئول مدرسه علمیه امام سجاد(ع) شیراز اظهار داشت: برخی به اشتباه، کسانی را که اهل عبادت و سلوک هستند، اما قدرت تشخیص مسائل فردی و اجتماعی را ندارند، مومن می دانند حال آنکه چنین نیست، بلکه در تعالیم دینی، ایمان با تشخیص به موقع و زیرکی همراه شده است.

وی با اشاره به روایات و احادیث ائمه اطهار(ع) که در جایی آمده که مومن زیرک و باهوش است، بیان کرد: روشن است که زیرک بودن مومن، با ساده و صادق بودن او منافاتی ندارد و هر دو صفت در مومن قابل جمع است. زیرک بودن او در مورد رشد روحی و اخلاقی خود و توجه به دسیسه های اهل دنیا و شیاطین است و ساده و صادق بودن او هم در ارتباط با مردم و بندگان خدا و اهل ایمان است.

وی در پایان گفت: مومن در برخورد با دیگران، صادق و یکرنگ است، اما نقشه های اهل دنیا را با زیرکی و هوشیاری تشخیص می دهد و مردم و خود را از ان دور نگه می دارد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha