جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام زمانی

معاون بین الملل حوزه های علمیه کشور با تاکید بر این که رژیم آل خلیفه با رفتارهای خشن و ظالمانه خود، نتیجه معکوس می گیرد، نسبت به نوع رفتار سیاسی متناقض و منافقانه آمریکا در قضایای بحرین به شدت انتقاد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن زمانی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به اینکه در مقطع کنونی، حکام بحرین در برابر مطالبه قانونی و مشروع مردم این کشور- اعم از سنی و شیعه- به ناحق ایستاده اند، اظهار داشت: آل خلیفه با سلب تابعیت از آیت الله شیخ عیسی قاسم و اخیراً تلاش به منظور محاکمه ظالمانه ایشان، حرکت نسنجیده و خطرناکی را مرتکب شده که تداوم این وضع می تواند بحرین را وارد دوران به مراتب سخت تری نماید.

وی افزود: آنچه در حال حاضر مردم بحرین به خصوص شیعیان از نظام سیاسی حاکم بر این کشور می خواهند، احترام به حقوق شهروندی و تلاش برای برگزاری  انتخابات مردمی به منظور انتخاب حاکم جدید است؛ ضمن آن که حقوق شیعیان از حیث آزادی فعالیت های دینی و اعمال شرعی، می بایست کاملاً محترم شمرده شود.

*سرکوبگری آل خلیفه صدای نهادهای بین المللی را هم در آورده است

معاون بین الملل حوزه های علمیه ابراز داشت: از سویی تلاش رژیم آل خلیفه به منظور فشار بیش از پیش به نهادهای مردمی و احزاب سیاسی مخالف؛ به ویژه جمعيت الوفاق مصداق بارز زير پا گذاشتن ‏آزادي بيان و نقض حقوق بشر است و به نظر می رسد که آش آن قدر شور شده که حتی صدای مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل را نیز در آورده است.

وی یادآور شد: جای بسی تعجب و در عین حال تأسف است که حکومت بحرین از عالم بزرگواری همچون شیخ عیسی قاسم سلب تابعیت کرده که شخصیت ایشان مورد قبول همه مردم است و تاکنون نیز با متانت و عقلانیت خود سعی کرده اوضاع این کشور را به خوبی کنترل و مدیریت کند و مانع از بروز و ظهور حرکت های تند و نسنجیده شده که نتیجه اش جلوگیری از خون ریزی و کشتار بیشتر است.

*حکام بحرین، قدر متانت و بزرگواری شیخ قاسم را بدانند

وی افزود: به اذعان همه ناظران بین المللی و کارشناسان سیاسی، نوع رفتار و مدیریت ایشان تاکنون بسیار آرام و مطلوب بوده؛ اما ظاهراً حکومت بحرین، قدر این متانت و بزرگواری را نمی داند و به جای مغتنم شمردن این رفتار و منش سیاسی، روش های خشن و ظالمانه ای را در پیش گرفته است.

رایزن سابق فرهنگی ایران در مصر همچنین یادآور شد: البته تاریخ نشان داده که هر کجا حاکمیت با مردم رفتار خشن و به دور از منطق و عقلانیت داشته، نتیجه معکوس گرفته؛ کما اینکه در زمان انقلاب نیز شاهد بودیم به میزانی که رژیم پهلوی بر شدت سرکوب ها افزود، زمان تاریخ اضمحلالش جلوتر اُفتاد.

*تداوم سرکوبگری رژیم بحرین به ضرر خودش تمام می شود

وی اظهار داشت: توصیه و پیشنهاد ما به حاکمان بحرین این است که با مردم سازش کنند و پیشنهادات مردمی را بپذیرند و اتفاقاً خود نیز در این امر مشارکت کنند؛ نه این که با رفتار خشن و بازداشت نیروها و فعالان سیاسی و فشار بر علما و رهبران نهضت، بخواهند به خیال خود اقتدارشان را نشان دهند و حال آن که همه می دانیم رژیم آل خلیفه از این گونه رفتارهای زشت و زننده به جایی نمی رسد؛ بلکه به ضرر حاکمیت خود اقدام می کند.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی تاکید کرد: از سویی نگاهی به نوع رفتارهای سیاسی و برخوردهای سرکوبگرانه نظامی رژیم بحرین نشان می دهد که حکام و عمال این دولت، فریب رژیم های ارتحاعی جهان عرب و در راس آن ها عربستان سعودی و نیز آمریکا و دیگر کشورهای استکباری را خورده است و یقیناً تداوم این گونه رفتارها در نهایت به ضرر خودشان خواهد بود.

*تناقض گویی سردمداران آمریکایی در برابر نهضت های مردمی

وی بیان داشت: ایالات متحده آمریکا به عنوان سردمدار جبهه استکبار جهانی کار و برنامه اش خدعه و نیرنگ است و این که امام راحل(ره) لقب ماندگار شیطان بزرگ را به این کشور نسبت داد، نشان می دهد که این حاکمیت سیاسی در دنیا برای رسیدن به اهداف شوم خود به هر نیرنگ و طرح مزورانه ای دست می زند.

معاون بین الملل حوزه های علمیه همچنین گفت: سران دولت آمریکا از سویی وعده حمایت به دولت های طرفدار خود را می دهند و از سویی وقتی که با مخالفت های گسترده مردمی روبرو می شوند، طوری رفتار کرده و بیانیه می دهند که گویا سرسخت ترین مدافع همین مردم هستند و ما این رفتار توأم با دروغ و نفاق آمریکا را به طور خاص در قضایای مصر و سقوط حکومت محمد مرسی به عینه شاهد بودیم.

*آمریکا، همچون گرگ درنده و روباه فریبکار است

وی اضافه کرد: البته مقصود از وعده ها به دولت های دست نشانده، ایجاد حالت خوش بینی و غرور مفرط در آن هاست و حال آن که آمریکا به سان گرگ درنده و همچون روباه فریبکار است و هیچ گاه نباید به وعده ها و قول هایش اعتماد کرد.

این صاحب نظر در عرصه بین الملل افزود: به طور خاص در ماجرای بیداری اسلامی در مصر شاهد بودیم که وقتی جناب مرسی به عنوان رییس جمهور با آرای قاطع مردمی انتخاب شد، آمریکا سریع پیام تبریک فرستاد و قول حمایت از مرسی را داد و به تعبیر خودشان از جریان دموکراسی در مصر حمایت کردند، اما از آن سو نیز به طور آشکار و پنهان از مخالفان مرسی نیز حمایت می کرد.

*دروغ و نفاق آشکار آمریکا در حمایت از مرسی

وی ابراز داشت: جالب این که همین آمریکایی که می گفت دولت مرسی قانونمند است و بر اساس ساز و کار دموکراتیک بر سر کار آمده و باید از آن حمایت کرد، به مجرد وقوع کودتا از سوی ارتشیان، اولین دولتی بود که به ژنرال السیسی تبریک گفت و بار دیگر روحیه و منش دروغ و تناقض گویی خود را به جهانیان نشان داد که اتفاقاً همین رویه آمریکا به شدت در رسانه های بین المللی بازتاب منفی پیدا کرد؛ به طوری که اوباما نیز با حرف های دوپهلو مجبور به پاسخگویی درباره آن شد.

*هدف آمریکا، ریشه کن نمودن تشیع در بحرین است

معاون بین الملل حوزه های علمیه گفت: همین تناقضات را امروز آمریکا در برابر شیعیان بحرین دارد و گرچه به حکام آل خلیفه توصیه می کند که به حقوق مخالفان احترام بگذارد اما در واقعیت به حمایت از این رژیم می پردازد چرا که هدف اصلی اش ، تضعیف و بعد ریشه کنی تشیع در این کشور کوچک حوزه خلیج فارس است.

وی افزود: حقیقت امر آن است که آمریکایی ها و به طور کلی مستکبران عالم، بارها و بارها در طول یکی دو قرن اخیر، قدرت عجیب روحانیت مبارز شیعی را دیده و درک کرده اند و از این رو با طرح های پیچیده به دنبال تضعیف این قدرت عظیم در بین توده های مردم هستند.

*رسالت مهم رسانه های متعهد و بیدار در قبال جنایات آل خلیفه

حجت الاسلام و المسلمین زمانی همچنین با تاکید بر این که بی شک در برهه حساس کنونی رسانه های متعهد و مستقل بین المللی به ویژه رسانه های اسلامی و شیعی، وظیفه مهمی در قبال رساندن پیام حق مردم مظلوم بحرین به اقصی نقاط دنیا برعهده دارند، گفت: از سویی رسانه ها باید به تبیین تناقض ها و جریان های تاریخی بپردازند که همچون ماجرای مصر و مرسی، نشان می دهد آمریکایی ها چقدر در قول و قرارهای خود اهل دروغ و خدعه و نیرنگ هستند و فقط به فکر تامین منافع خود و رژیم صهیونیستی در منطقه می باشند.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: به طور خاص در قبال بحرین، رسانه های جمعی متعهد می بایست با جمع آوری ادله و و نمایش اطلاعات مستند، جنایات آل خلیفه را که هم نقض قوانین فقه اسلامی و هم نقض قوانین بین المللی به شمار می رود را بیان بدارند چه آن که رفتارهای حاکمیت بحرین با اکثریت مردم خود علاوه بر آن که نقض اصل دموکراسی است، به معنای نادیده گرفتن فطرت و اخلاق انسانی می باشد که نباید از دیدگاه وجدان های بیدار بشری دور بماند.

گفتگو  : سید محمد مهدی موسوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha