پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دیدار معاون روابط بین الملل حوزه از تجمع علما لبنان

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن زمانی معاون بین الملل حوزه های علمیه که به کشور لبنان سفر کرده است، در "تجمع علماء مسلمین لبنان" در بیروت حاضر شد و مورد استقبال اعضای شورای مرکزی این نهاد دینی قرار گرفت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن زمانی معاون بین الملل حوزه های علمیه که به کشور لبنان سفر کرده است، در "تجمع علماء مسلمین لبنان" در بیروت حاضر شد و مورد استقبال اعضای شورای مرکزی این نهاد دینی قرار گرفت.

رئیس هیئت مدیره تجمع: تهدیدات گذشته و خطرات پیش رو، ما را متوقف نمی کند

به همین مناسبت حجت الاسلام والمسلمین حسان عبدالله رئیس هیئت مدیره این تجمع در سخنرانی خود به حجت الاسلام زمانی خوش آمد گفت و  ادامه داد: حجت الاسلام زمانی جزء شخصیت هایی است که به موضوع وحدت اسلامی و برقراری ارتباط با مذاهب اسلامی توجه فراوانی دارد. ما هم توافقنامه ای را مبنی بر همکاری این تجمع با حوزه علمیه به امضا رساندیم که حجت الاسلام زمانی در تهیه آن نقش به سزایی داشتند و برای اجرای آن تلاش کردند. اگرچه ما موفق به اجرای برخی از بندهای آن شده ایم اما انتظار داریم که به خواست خداوند بقیه بندهای آن را اجرایی و حتی بندهایی را به آن اضافه کنیم.

وی افزود: در واقع ما از جناب آقای زمانی در مورد فعالیت های حوزه علمیه قم برای برقراری ارتباط با سایر مذاهب اسلامی به ویژه الازهر و پاسخ هایی که مراجع عظام شیعه در جواب سؤالات و شبهات علمای الازهر ارائه دادند، مطلع شدیم. إن شاء الله حضرت عالی برخی کتاب ها و کتابچه هایی را که در رابطه با این مسئله وجود دارد در اختیار ما قرار دهید تا دوباره اینجا چاپ کنیم.

شیخ حسان عبدالله تاکید کرد: تجربه ما در "تجمع علماء مسلمین لبنان" ثابت کرد که می توانیم با تمام خطرهایی که امت اسلامی را تهدید می کند مقابله کنیم؛ آن هم درصورتی که برخی خصوصیات را در خود فرآهم کنیم که مهم ترین آن ها اخلاص برای خداوند متعال، ایمان به دین اسلام محمدی اصیل و احساس مسئولیت در مورد مسائل امت اسلامی؛ ما در این مسیر قربانیان بسیاری را تقدیم کردیم، مدتی پیش دو تن از تجمع علماء مسلمین شیخ عبد الرزاق الأسمر و شیخ سعد الدین غیه توسط گروهک های تکفیری به شهادت رسیدند. بسیاری از شیوخ تجمع به خاطر تلاش در مسیر وحدت و مسیر تجمع علماء مسلمین از مساجد اخراج شدند و ما این وجود این راه را ادامه دادیم، ما هرچه قدر هم قربانی بدهیم باز هم ادامه می دهیم. بر اساس توافقنامه امضا شده بین طرفین برخی از برادران موافقت کردند تا به مناطق سنی نشین ایران برویم تا از نزدیک روحیه برادری و اخوت میان مردم ایران را مشاهده کنیم و إن شاء الله این مسئله ادامه دار خواهد بود.

رئیس هیئت امناء تجمع: در راه امام خمینی و امام خامنه ای هستیم

شیخ احمد الزین رئیس هیئت امنای تجمع علماء مسلمین هم به نوبه خود به معاون بین الملل حوزه های علمیه مهمان عزیز خوش آمد گفت و ادامه داد: جناب حجت الاسلام زمانی! به حضور شما در خانه خود و در تجمع علماء مسلمین لبنان خوش آمد می گوییم و تاکید می کنیم ما در همان راهی هستیم که امام خمینی (ره) و پس از ایشان امام خامنه ای برایمان تعیین کردند. ما پرچم اسلام، پرچم وحدت و پایبندی به احکام شرعی کتاب خدا و پیروی از رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام و صحابه را برافراشتیم و به وحدت اسلامی فرا می خوانیم و از مذاهب اسلامی استقبال می کنیم.

وی افزود: ما در "تجمع علماء مسلمین لبنان" بر ارتباط محکم و قاطع بین خود و حوزه علمیه قم و جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خامنه ای تاکید می کنیم و از این طریق می خواهیم پرجم اسلام و وحدت اسلامی را در جهان علم کنیم و إن شاء الله به زودی به قدس شریف برسیم.

در پایان، حجت الاسلام و المسلمین زمانی در سخنان خود از علما و اعضای حاضر به ویژه شیخ حسان و شیخ الزین تشکر کرد و گفت: خدا را به خاطر این نعمت که بر من  منت نهاد تا این کشور را که مرکز استقامت و مقاومت و ایمان است زیارت کنم و بتوانم با چنین شخصیت های بزرگواری دیدار کنم، سپاسگزارم.

وی در سخنان خود با اشاره به اینکه "تجمع علماء مسلمین لبنان" یکی از موفق ترین تشکل های اسلامی در سرزمین های اسلامی است، بر وحدت امت اسلامی تاکید کرد و گفت: بر امت اسلامی واجب است که در مقابل دشمن مشترک متحد شود. ما تأسف می خوریم که تکفیر و جریان های تکفیر پدیده آمده اند و تهدید بزرگی برای جهان اسلام به حساب می آیند.

وی افزود: تفکر تکفیری در قرن های گذشته برقرار بود و کشت و کشتار نیز بین برخی از جریان اسلامی وجود داشت اما در رابطه مسئله تکفیر می گویم که فعالیت های تکفیری در عصرحاضر خطرناک تر از قبل است. ما در طی چهارده قرن از تاریخ اسلام کشتاری به این وحشتناکی بین مسلمانان ندیدیم و این گونه گسترش نیافته بود.

معاون بین الملل حوزه: دیپلماسی علمایی فعال شود

حجت الاسلام والمسلمین زمانی ادامه داد: در رابطه با حوزه علمیه قم همانطور که جناب شیخ حسان اشاره کرد باید این مژده را بدهم که با وجود تهدیدهای فراوان می بینیم که اسلام اصیل و اعتدالگرا در جهان در حال گسترش است و حوزه علمیه قم با تمام توان و نیت خالص آماده همکاری با "تجمع علماء مسلمین" است. ما تاکنون با بعضی از مسؤولین تجمع در مورد برخی از بندها و زمینه های همکاری توافق کرده ایم.

معاون بین الملل حوزه در رابطه با پیشنهادات گفت: همانطور که در آغاز گفتم تجمع موفق عمل کرده است و من دو مسئله را اضافه می کنم، اول: فعال کردن دیپلماسی علمائی؛ ما به عنوان علمای مسلمین و وحدت گرایان در رسانه ها بسیار کوتاهی کردیم و در جهان حضوری نداریم. ما باید در میدان رسانه های جهان حاضر شویم و به همین خاطر نیازمند عزم و اراده هستیم. پیشنهاد دوم در رابطه با فعال سازی جریان پژوهش و مطالعات دینی است. من به اعضای تجمع پیشنهاد می کنم اقدام به تألیف کتاب و سازماندهی دوره های مستمر در فن نوشتن نمایند. 

تجمع علماء مسلمین لبنان میزبان معاون بین الملل حوزه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha