سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مختاری

حوزه/ دیدار های حضوری بین علمای جهان اسلام می تواند بیشترین تاثیر را در وحدت عملی جهان اسلام ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مختاری رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی در نشستی با بیت مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی با اشاره به فعالیت های پژوهشگاه مطالعات تقریبی گفت : در پژوهشگاه مطالعات تقریبی در تمام پژوهش ها به آرای مذاهب مختلف اسلامی رجوع می کنیم، همچنین  مرکز حوار الاسلامی را در پژوهشگاه تاسیس کردیم و طی دو سال علمایی از اندونزی ، موریتانی و هند وستان را به ایران دعوت کرده و علاوه بر نشست های علمی و تخصصی دیدارهایی را با مراجع ترتیب دادیم تا علمای کشورهای اسلامی از نزدیک با ساحت مرجعیت شیعه ارتباط داشته باشند .

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی افزود: ارتباط با کشورهای اسلامی بسیار مهم است . ما در گام اول هیاتی از علمای  کشور اندونزی به ایران دعوت کردیم .در این هیات هفت نفر از علما و اندیشمندان اندونزی حضور داشتند که یکی از آنها رئیس امور مساجد اندونزی بود (در اندونزی 1 میلیون مسجد وجود دارد) .هیات اندونزی از دیدار با مراجع بسیار شگفت زده شده بودند و پس از بازگشت به اندونزی سفر آنها بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه های اندونزی داشت . و این نشان می دهد که دیدار های حضوری بین علمای جهان اسلام می تواند بیشترین تاثیر را در وحدت عملی جهان اسلام ایجاد کند .

امام جمعه سابق نیوکاسل با اشاره به تدوین و چاپ موسوعه 20 جلدی « السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه » گفت : این موسوعه در 62 جلد تدوین یافته که در 20 جلد در بیروت به صورت نفیس به چاپ رسیده است .

حجت الاسلام والمسلمین  مختاری ضمن ابلاغ پیام دعوت دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب به بیت آیت الله العظمی گلپایگانی جهت شرکت در مراسم رونمایی افزود:  رونمایی از این موسوعه دو روز قبل از عید غدیر در حوزه علمیه و با حضور یکی مراجع انجام خواهد شد . تا ضمن اطلاع رسانی گسترده همه فرهیختگان و صاحبان قلم در جریان آن قرار بگیرند .

وی اظهار داشت : تدوین این موسوعه  با همت پژوهشگران گروه قرآن و حدیث پژوهشگاه مطالعات تقریبی و جمعی از محقیقن حوزه حدود  13 سال طول کشیده است که در آن  بسیاری از احادیث مشترک بین شیعه و سنی استخراج شده است .  و این اولین بار است که کاری به این گستردگی در جهان اسلام انجام می گیرد .

مدیر موسسه عروه الوثقی در توضیح هدف تدوین این موسوعه گفت : امروزه با فعالیت ها و سم پاشی های  وهابی ها و گروهای تکفیری فضای نامناسبی در جهان اسلام ایجاد شده است که هدف ما از تدوین  این موسوعه وحدت جهان اسلام ونزدیکی هر چه بیش تر مذاهب اسلامی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha