جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دومین روز اجلاسیه مدیران استانی حوزه های علمیه در مشهد

حوزه / در ادامه برگزاری اجلاسیه مدیران استانی و معاونان ستاد حوزه های علمیه، بر از لزوم تحصیل سطوح سه گانه طلاب در استان ها تا تخصصی شدن دروس بعد از سال ششم حوزه تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلین شمس، مدیر حوزه علمیه یزد امروز در اجلاسیه مدیران استانی ومعاونان ستادی حوزه، با اشاره به اینکه این مدیریت از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: هم اکنون یک هزار و ۴۰۰ طلبه در این استان تحصیل می کنند که این تعداد هر سال دارای رشد بوده است.

وی یادآور شد: امضای ۲۵۷ تفاهم نامه با اشخاص و نهادها، برگزاری دوره آموزش پژوهش محور، اجرای کارگاه پایان نامه نویسی و روش تحقیق و مقاله نویسی از جمله فعالیت های پژوهشی این مدیریت است.

مدیر حوزه علمیه یزد با اشاره به برگزاری چهار دوره مکالمه زبان با حدود ۴۰۰ طلبه، یکصد مصوبه و ۲۴۰ جلسه شورای استانی، افزود: پروژه هایی از سال های ۸۹ تا ۹۴ در زمینه مدرسه سازی انجام شده که هر سال زمین سه مدرسه علمیه کلنگ خورده و هم اکنون هفت پروژه در دست اقدام می باشد.

وی برگزاری ۸ کارگاه آموزش پژوهش محور با حضور ۲۴۹ نفر و ارسال ۲۴۷ مقاله به جشنواره علامه حلی از دیگر فعالیت های این مدیریت عنوان کرد.

*لزوم تحصیل سطوح سه گانه در سیستان و بلوچستان

حجت الاسلام والمسلمین باقری، مدیر حوزه علمیه سیستان و بلوچستان هم در ادامه این نشست با اشاره به اجرای طرح قرآنی روزانه در مدارس علمیه این مدیریت، یادآور شد: برگزاری دوره میثاق طلبگی، کاری فوق العاده است که در کنار برگزاری دوره های مختلف و اهتمام نسبت به طلاب و خانواده های آنان، فعالیتی موفقی محسوب می شود.

وی افزود: همکاری با مدارس آموزش و پرورش نیز کار موفقی بوده است که دانش آموزان هفته ای یک مرتبه در مدرسه علمیه حاضر می شوند.

مدیر حوزه علمیه سیستان و بلوچستان نتیجه این کار را حضور ۶۰ نفر در عرصه طلبگی دانست و آن را موفق خواند.

وی تصویب لزوم تحصیل طلبه در سطوح سه گانه در داخل این استان را یکی از برنامه های مدیریت مربوطه خواند و گفت: این امر با توجه به وسعت و پراکندگی جغرافیایی و نیاز منطقه، مورد نظر بوده است.

مدیر حوزه علمیه سیستان و بلوچستان افزود: اخلاق یکی از مباحث مهمی است که به همین علت نسبت به شناسایی اساتید اخلاق و برگزاری جلسات مختلف اقدام شده است.

*مطالعه منشور روحانیت در مدیریت قزوین

حجت الاسلام والمسلمین عباسی، مدیر حوزه علمیه قزوین یکی از برنامه های این مدیریت را بررسی و مطالعه منشور روحانیت و سپس وصیت نامه امام و تبیین تفاوت دو اسلام ناب و آمریکایی و مقام معظم رهبری در کارگروه مدیران خواند.

وی افزود: احیاء و راه اندازی مدرسه صالحیه پس از ۲۰ سال، احیای موقوفات، تشکیل جلسات کمیته وقف و راه اندازی مرکز تخصصی کلام از دیگر فعالیت ها می باشد.

مدیر حوزه علمیه قزوین ، تشکیل رابط فرهنگی روستاهایی فاقد روحانی، برگزاری دروس مقطع خارج را از دیگر برنامه های این حوزه عنوان کرد.

*تخصصی شدن دروس بعد از پایه ششم

آیت الله موسوی، مدیر حوزه علمیه همدان هم در ادامه با این پیشنهاد اینکه متون حوزه علمیه بعد از سطح به صورت تخصصی ارائه شود، گفت: طلبه ای که فقه و اصول را انتخاب نکرده، لازم نیست که رسائل و مکاسب بخواند بلکه علومی مانند کلام و فلسفه را که علاقه دارد، تحصیل کند.

وی نسبت به کمبود بودجه برای امور مختلف به ویژه زیرساخت های لازم در حوزه علمیه اشاره و  ایجاد کمیته ای برای جذب بودجه را  پیشنهاد کرد.

مدیر حوزه علمیه همدان همچنین همکاری مدارج علمی برای ادامه تحصیل سفیران هدایت را خواستار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha