پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
شوقی علام

حوزه/ شوقی علام گفت: دین اسلام به گونه ای انعطاف پذیر و پویا است که احکام آن با تمام شرایط زمانی و مکانی و متناسب است؛ چراکه اسلام با برخورداری از عنصر اجتهاد در استنباط احکام شرعی می تواند احکام جدیدی بر اساس شرایط زمان و مکان تولید کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» شوقی علام مفتی مصر در گفتگوی تلویزیونی با شبکه چهار انگلستان گفت: پیام اسلام پیام رحمت و مهربانی و صلح است و این پیام با جنایت های تروریست ها که این روزها شاهد آن هستیم فرق دارد و آنها با این اقدامات خود چهره اسلام را در برابر دیدگان جهان تخریب کرده اند.

وی افزود: داعش و رفتار و کردار آنها ربطی به اسلام ندارد و ما بارها تکرار کرده ایم که به هیچ وجه نباید برای نام بردن از داعش از واژه دولت اسلامی یا کشور اسلامی استفادع کنیم، زیرا جنایت ها و اقدماات وحشیانه آنها به طور کلی با تعالیم اسلام محمدی منافات دارد و آنها به راحتی سر از تن انسان های بی گناه جدا می کنند و مدارس را به آتش می کشند و زنان را به اسارت می گیرند و به اقلیت های دینی از جمله مسیحیان ظلم می کنند و تمام جامعه را می ترسانند و در هر جا که باشند حقوق بشر را نقض می کنند.

مفتی مصر خاطر نشان کرد: اسلام با ترور و تمام اشکال خشونت و رواج هرج و مرج و انحراف فکری و ایجاد نا امنی برای جامعه مخالف است چون تمام این اقدامات باعث ایجاد فضای رعب و وحشت در جامعه می شود و زندگی آرام را از مردم می گیرد و امنیت و آرامش اجتماعی را از بین می برد.

اسلام به دنبال درگیری با دیگران نیست

وی افزود: اسلام هیچ گاه به دنبال درگیری نیست و خداوند متعال در کتاب خود به ما دستور داده که اختلاف نظر نباید موجب تفرقه و درگیری بشود، بلکه زمینه ای برای نزدیک شدن و گفتگو است و می فرماید: «وجعلناکم شوعبا و قبائل لتعارفوا إن أکرمکم عندالله أتقاکم»؛ (و ما شما را به صورت ملت ها و قبیله های مختلف آفریدیم تا یکدیگر را بشناسید. گرامی ترین شما نزد خداوند پرهیزکارترین شما است).

مفتی مصر ادامه داد: جهان امروز نیازمند تقویت فرهنگ گفتگو و همزیستی و اعتراف به وجود دیگران و پذیرش آنها و دوری از فرهنگ نفرت و سلطه طلبی بر دیگران می باشد و دین اسلام به دنبال این است که مردم به دیگران احترام بگذارند و نقاط مشترک میان خود و دیگران را بیابند و تا بتوانند در کنار هم این جهان را بسازند و آباد کنند.

صلح و مهربانی دو آموزه مشترک تمام ادیان است

وی ادامه داد: همه ما باید برای حل و فصل مشکلات امروز جهان دست به دست هم بدهیم تا زمانی فرا برسد که انسان ها همچون گذشته هایی که در تاریخ ثبت شده بتوانند در کنار هم با آرامش و صلح زندگی کنند و  دارالافتاء مصر نیز همواره برای نشر مفاهیم صحیح دینی تلاش کرده و این را تنها راه ایجاد همزیستی و همبستگی با دیگران بر اساس صلح و مهربانی می داند و بر این باور است که صلح و مهربانی اساس تمام ادیان می باشد.

غربی ها بسیاری از قوانین خود را از اسلام گرفته اند

شوقی علام درباره تاثیرگذاری اسلام و مفاهیم اسلامی بر مفاهیم غربی گفت: این تاثیرگذاری در طول تاریخ آشکار است و می بینیم که قانون اساسی فرانسه در بسیاری از موارد با فقه مالکی همخوانی دارد و سایر قوانین نیز با مذاهب دیگر همخوانی دارد و در این زمینه سنهوری( حقوقدان بزرگ عرب) توانست به تجربه موفقی در ایجاد تقارت میان فقه اسلامی و قانون اساسی فرانسه دست پیدا کند و البته در علوم و زمینه های دیگر مانند نجوم، ریاضیات، پزشکی، جامعه شناسی و حتی برخی عادت ها و سنت ها نیز شاهد تاثیرگذاری اسلام بر غرب هستیم.

اجتهاد عامل پویایی اسلام است

وی در پاسخ به این ادعا که پس از گذشت 1400 سال، اسلام با شرایط زمان ما تناسب ندارد، گفت: دین اسلام به گونه ای انعطاف پذیر و پویا است که احکام آن با تمام شرایط زمانی و مکانی و متناسب است؛ چراکه اسلام با برخورداری از عنصر اجتهاد در استنباط احکام شرعی می تواند احکام جدیدی بر اساس شرایط زمان و مکان تولید کند.

مفتی مصر گفت: هر روزگار و عصری شرایط و مشکلات و مسائل ویژه خود را دارد و باید در هر دوره اجتهادهای مربوط به آن صورت بگیرد و مشکلات آن دوره بررسی شود و در این زمینه فقهای بزرگ مسلمان برای ما میراث گران بهایی به جا گذاشته اند که می توانیم از اسلوب آنها در اجتهادهای خود بهره ببریم و پاسخ مسائل جدید را بیابیم.

شوقی علام درباره نظر اسلام درباره همجنس گرایی گفت: تمام ادیان آسمانی با همجنس گرایی مخالفند و اینکار در واقع خروج از ارزش های دینی تمام ادیان است.

وی افزود: دارالافتاء مصر همواره برای مبارزه با افراطی گری و تروریسم تلاش کرده و اکنون نیز به رصد فتواها و فعالیت های داعش در فضای مجازی می پردازد و برای مبارزه با داعش وتروریسم از ابزارهای مختلفی مانند وسائل ارتباطی جدید و اینترنت و شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.

ترجمه : سید احمد احمدزاده

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha