یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 385265
۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
شوقی علام

حوزه/ شوقی علام گفت: اگر حضور زنان در مسجد برای نماز و شنیدن موعظه و دروس دینی موجب اصلاح دین و تربیت فرزندان آنها باشد و خدمت به شوهرانشان باشد، در این صورت نماز زنان در مسجد بهتر از نماز در خانه است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، شوقی علام مفتی مصر به سؤالی درباره حکم حضور زنان در نماز جماعت و جلسات موعظه مساجد پاسخ گفت.

سؤال: برخی جوانان و مسئولان مساجد در محلات، شرکت زنان در دروس دینی مساجد را حرام می دانند. به نظر شما آیا این کار حلال یا حرام است؟ و اگر شخصی از روحانیون اوقاف والازهر در این مساجد به موعظه و ارائه دروس دینی برای زنان بپردازد، آیا این کار حلال یا حرام است؟ و اگر حلال است آیا باید پرده ای میان شیخ و زنان قرار بگیرد؟

اما مفتی علام در پاسخ به این سؤال گفت: علما درباره جواز حضور زنان در نماز جماعت مسجد اختلاف دارند و قول مختار ما قول احمد بن حنبل است که حضور زنان در نماز جماعت را به خاطر روایات فراوان در این زمینه مباح می داند و البته باید این اباحه را مقید کنیم به اینکه حضور زنان در مسجد مفسده ای در بر نداشته باشد.

وی افزود: بنا بر احادیث، ادای نماز در منزل برای زنان از ادای نماز در مسجد برتر است که این برتری نیز در صورتی است که حضور زنان در مسجد به همراه شنیدن موعظه نباشد؛ چراکه شنیدن موعظه در منزل برای زنان میسر نیست.

شوقی علام ادامه داد: اگر حضور زنان در مسجد برای نماز و شنیدن موعظه و دروس دینی موجب اصلاح دین و تربیت فرزندان آنها باشد و به آنها در انجام تکالیف خود در برابر شوهرانشان کمک کند، در این صورت نماز زنان در مسجد بهتر از نماز در خانه است و در مورد قرار دادن پرده میان شیخ و زنان نیز به نظر ما این کار بهتر است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha