جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله ضیاءالدین نجفی  تهرانی

حوزه/ تولیت مدرسه علمیه نبی اکرم (ص) تهران، با بیان اینکه صحیفه سجادیه فقط کتاب دعا نیست، گفت: مبارزات سیاسی امام سجاد (ع) به دلیل شرایط خاص سیاسی، در قالب دعا نمود پیدا کرد و رفته رفته حکومت بنی امیه را به نابودی کشاند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، آیت الله ضیاءالدین نجفی تهرانی، امروز (سه شنبه ۴ آبان) در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه نبی اکرم (ص)، به ۲۵ محرم سالروز شهادت امام سجاد (ع) اشاره کرد و اظهار داشت: ابعاد مختلف حیات و زندگی امام چهارم شیعیان و به ویژه مبارزات سیاسی که ایشان بعد از شهادت حضرت امام حسین (ع) در پیش گرفتند، نکات درس آموزی دارد که می‌تواند در بسیاری از امور راهگشا باشد. 

وی افزود: مبارزات سیاسی امام سجاد (ع) به دلیل شرایط سیاسی خاصی که در زمان حیاتشان حاکم بود، بیشتر به شکل دعا نمود پیدا کرد و صحیفه سجادیه که امروز در دسترس مردم قرار دارد، تماما دعاهای ایشان است. 

تولیت مدرسه علمیه نبی اکرم (ص) تهران با بیان اینکه صحیفه سجادیه امام سجاد (ع) صرفا یک کتاب دعا نیست، گفت: امام سجاد (ع) مباحث مربوط به عقاید، اخلاق، احکام اسلامی و توحید الهی را در قالب دعا به جامعه معرفی کردند و همین اقدام، زمینه‌ای شد تا دولت بنی امیه، آرام آرام به ورطه نابودی کشیده شده و در ‌‌نهایت سقوط کند. 

وی افزود: اقدامات امام سجاد (ع) باعث شد که بعد از دوران ایشان، امام باقر (ع) و امام صادق (ع)، موفق شوند مجالس بزرگ درسی را به وجود بیاورند و تأثیرات شگرفی در دنیای اسلام را پدیدار شوند. 

آیت الله نجفی تهرانی ادامه داد: بعد از امامان پنجم و ششم نیز، امام موسی بن جعفر (ع) و حضرت امام رضا (ع) موفق شدند تا یک چرخش سیاسی بسیار بی‌نظیری را در جهان اسلام به وجود بیاورند، به گونه‌ای که منابری که تا آن زمان علیه تشیع فعال بود، برای تبیین جایگاه ولایت، فعالیت کنند. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در رساندن پیام امام حسین (ع) و تبیین نهضت عاشورا برای اقشار مختلف مردم، گفت: نقشی که امام سجاد (ع) در شام و در مجلس یزید به و جود آوردند و افشاگری‌هایی که راجع به جنایت‌های لشگر بنی امیه در واقعه کربلا کرده بودند، باعث شد که خود یزید در ظرف ۲۴ ساعت تغییر موضع داد و اعتراف کرد که من اشتباه کردم و شما هر پولی می‌خواهید به عنوان خون بهای امام حسین (ع) به شما بدهم؛ امام سجاد (ع) هم در پاسخ گفتند، تو امام زمان خود را می‌کشی و می‌خواهی خون بهای آن را بدهی؟! 

تولیت مدرسه علمیه نبی اکرم (ص) تهران اضافه کرد: همین اقدامات افشاگرانه امام سجاد (ع) در خصوص بنی امیه و همچنین تبیین نهضت حسینی، باعث شد که یزید مجبور شود تا خاندان عصمت و طهارت (ع) و اهل بیت شهدای کربلا را از حالت اسارت خارج کرده و امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) را در یک خانه مجلل اسکان دهد؛ بعد از اقامت امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در آن خانه‌ها، ایشان در طول یک هفته به صورت مداوم با اقشار مختلف مردم اعم از زنان و مردان دیدار داشته و در سخنرانی‌های مختلف خود، جنایات رخ داده در واقعه عاشورا را برای مردم تبیین کرده و همچنین نهضت حسینی را تشریح کردند؛ همین اقدامات باعث شد تا آن شرایط سخت و دشوار، به نفع حماسه حسینی تغییر پیدا کند. 

خاطرنشان می شود، در این مراسم برخی از سپاهیان و بسیجیان و همچنین نمایندگان سازمان بسیج طلاب به عنوان مهمان ویژه  حضور داشتند.

۳۱۳/۲۹

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha