جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سمیع الله مردان- تبلیغات اسلامی آران و بیدگل

حوزه/ رئیس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل با اشاره به خفقان حاکم بر دوره امام سجاد(ع)گفت: حضرت زین العابدین(ع) جلسات وعظ و دعا را سلاح مبارزه با ظلم و ترویج معارف اسلامی قرار داد .

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»درکاشان، حجت الاسلام سمیع الله مردان، در جمع  خبرنگاران با تسلیت سالروز شهادت حضرت زین العابدین(ع) گفت: در دوره امامت امام سجاد(ع)شرایطی بر جامعه حاکم بود که کسی در خصوص مذهب تشیّع جرأت اظهار عقیده نداشت و اختناق و رعب و وحشت و استبداد خاصی در جامعه حاکم بود.

وی افزود: این رعب و وحشت با بروز «فاجعه حرّه» و سرکوب بیرحمانه و شدید مردم مدینه و مکه، شدت بیشتری یافت، چرا که مدتی از واقعه کربلا به عنوان فاجعه بارترین حادثه تاریخ نگذشته بود که فاجعه حرّه به عنوان گسترده ترین فاجعه تاریخی از سوی یزید و امویان رقم خورد.

این فعال فرهنگی، به تفاوت های اساسی دوران امام سجاد(ع) با قبل از ایشان اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از رحلت پیامبر(ص) علی رغم استبدادی که بر جامعه اسلامی حاکم بود؛ حکّام، در ظاهر خود را خلیفه پیامبر معرفی می کردند، اما در زمان امام سجاد(ع) سردمداران حکومت به صورت آشکارا، به مقدسات اسلامی، توهین و دهن کجی می کردند و اصول اسلامی را  زیر پا میگذاشتند و هیچ کس جرأت کوچکترین اعتراضی را نداشت.

حجت الاسلام مردان، دوران امام سجاد(ع) را از بحرانی ترین دوران های تاریخ اسلام دانست و خاطر نشان کرد: جامعه آن زمان به شکلی بود که اکثر مردم به فکر قدرت اندوزی بودند و الفبایی از اسلام را نمی شناختند و خفقان شدیدی بر جامعه حاکم بود.

عضو شورای فرهنگ عمومی آران و بیدگل تصریح کرد: در این دوران سراسر خفقان، امام سجاد(ع) مسؤولیت سنگینی را به عهده داشت و جلسات وعظ و دعا را سلاح مبارزه با ظلم و ترویج معارف اسلامی قرار داد و برای صیانت از معارف دینی و نشر مبانی اسلام فعالیت کرد .

حجت الاسلام مردان افزود: در واقع جامعه علمی زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) را که هزاران شاگرد تحویل جامعه اسلامی داد، امام سجاد(ع) زمینه سازی و دوران تاریک اسلام را به دوران تمدن اسلامی تبدیل کرد.

وی به فضائل اخلاقی امام سجاد(ع) اشاره کرد و افزود: در دوران سیاه حکومت اموى که ارزش هاى انسانى و فضائل اخلاقى به فراموشى سپرده شده بود، امام سجاد(ع)، مظهر هـمـه فـضائل و ارزش هاى فراموش شده بود، چندان که سیره او دوست و دشمن را به تحسین واداشت.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha