جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سید عطاالله ارکیان

حوزه/ حجت‌الاسلام ارکیان گفت: مرحله دوم قیام عاشورا که همانا دوره پیام رسانی، بصیرت افزایی و تثبیت ارزش‌های نهضت و عرصه جهاد فرهنگی و تبیین آرمان‌های آن قیام مقدس بود، به رهبری علی ‌بن‌ الحسین(ع) تداوم یافت.

حجت‌الاسلام سید عطاء‌الله ارکیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران با تسلیت سالروز شهادت امام سجاد(علیه السلام)، به نقش ایشان در زنده نگه‌داشتن فرهنگ عاشورا اشاره کرد و اظهار داشت: آن حضرت(ع) به طور مستقیم در صحنه‌ی نبرد واقعه‌ی روز عاشورا حضور نداشتند، تا خط امامت و هدایت در جامعه تداوم یابد.

وی افزود: امام سجاد(ع) گرچه به واسطه بیماری از حضور در قیام عاشورا عذر داشتند، اما این مسئله تدبیری الهی برای ادامه مرحله دوم قیام بود، مرحله‌ای که هدف از آن بصیرت افزایی و تثبیت ارزش‌های نهضت حسینی بود.

معاون مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران با بیان اینکه امام سجاد(ع) و زینب کبری(س) رهبران تبلیغ و ترویج نهضت عاشورا بودند، تصریح کرد: چه بسا اگر آن‌ها نبودند عظمت عاشورا اینگونه نسل به نسل منتقل نشده و گرد و غبار تاریخ از شکوه و عظمت واقعی آن می‌کاست.

این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: امام سجاد(ع) آن بزرگ مبلغ قیام عاشورا، با سخنرانى و خطبه ‏هاى آتشین خود توانست نهضت‏ حق‏ طلبانه‌ سالار شهیدان را از هجوم تحریفات نجات داده و سبب شود بعد ازگذشت قرن‌ها از واقعه عاشورا همچنان این قیام، پرشکوه و جاودانه جلوه کند.

وی یادآور شد: امام سجاد(ع) بارها و بارها در مسیر کاروان اسرا همراه با حضرت زینب(س) به بیان واقعیات کربلا و اهداف واقعی امام حسین(ع) در قیام عاشورا پرداختند و بسیاری را از جهل و نادانی خارج و به باور و ایمان واقعیت‌های نهفته در قیام عاشورا رساندند.

حجت الاسلام ارکیان، حضرت زین‌العابدین(ع) را امام و رهبر مرحله دوم قیام عاشورا معرفی کرد و گفت: قیام عاشورا دو مرحله داشت که مرحله اول آن به امامت حسین بن علی(ع) آغاز و با شهادت ایشان و یاران باوفایش محقق شد، اما مرحله دوم قیام که همانا دوره پیام رسانی، بصیرت افزایی و تثبیت ارزش‌های نهضت و عرصه جهاد فرهنگی و تبیین آرمان‌های آن قیام مقدس بود، به رهبری علی ‌بن‌ الحسین(ع) تداوم یافت.

معاون مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران با اشاره به رنج و مصیبتی که خاندان رسول اکرم(ص) در دوران اسارات متحمل شدند، تاکید کرد: آنچه که در این سفر بسیار مهم و پندآموز به نظر می‌رسد، مساله‌ی نترسیدن از دشمن است. حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) با وجود خشونت‌ها و بی‌رحمی‌هایی که در کربلا دیده بودند، هرگز از دشمن بیمی به دل راه ندادند و آنچه که وظیفه‌شان بود انجام دادند.

این پژوهشگر حوزوی در پایان، راز ماندگاری و جاودانگی قیام امام حسین(ع) را وجه الله بودن آن عنوان کرد و گفت: از دیگر عوامل تاثیرگذار در ماندگاری نهضت امام حسین(ع) حق طلبی و هماهنگ بودن این نهضت با حق است، چون فطرت انسان‌ها حق را می‌پذیرد و این قیام نیز حق طلبانه، ظلم ستیزانه، و ذلت ستیزانه بود.

42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha