پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست دانش افزایی اساتید

حوزه/ مسئول نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی، در دوره دانش افزایی اساتید اخلاق، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه حوزه علمیه خراسان به تبیین ظرفیت های تمدنی نهج البلاغه پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مهدوی ارفع، مسئول نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی، در دوره دانش افزایی اساتید اخلاق، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه حوزه علمیه خراسان، در مدرسه علمیه قرآن و عترت مشهد به تبیین ظرفیت های تمدنی نهج البلاغه پرداخت.

وی با بیان این که باید دید هدف سید رضی از تدوین نهج البلاغه در سال 400 هجری چه بوده است، تصریح کرد: آنچه مشهور می باشد این است که وی برای جمع آوری کلام های ادبی ممتاز ایشان دست به چنین کاری زده اند در صورتی که با تعمق در می یابید هدف ایشان بسیار برتر و بالاتر از این امر بوده و آن هدف اساسی نیز تمدن سازی عنوان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع با بیان این که ظرفیت های تمدنی نهج البلاغه ظرفیت های ویژه ای است، عنوان کرد: فلسفه وجودی پیامبر گرامی اسلام(ص) تمدن سازی بوده و ایشان مکلف است در جامعه دوران خود زیرساخت ها و بنیان نرم افزاری تمدن را فراهم کند.

مسئول نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی با بیان این که در حقیقت پیامبر اسلام(ص) نخستین کسی بوده که توانسته تا این تمدن اسلامی را محقق کند، بیان کرد: نهج البلاغه در این میان یک نقش اساسی را نیز برعهده داشته و آنهم تفسیر، تشریع و تئوریزه کردن تمدن بوده است.

وی با بیان این که تحقق این تمدن در دوران امیر مومنان(ع) به گونه ای است که همه زوایای جامعه بدون تمایز، طراحی شده و همه ارکان به ریشه و مبانی توحیدی باز می گردند، گفت: رسالت امیر مومنان(ع) فراهم کردن بسترهای اجتماعی برای پذیرش تئوری های تمدنی بود و در این راستا حضرت نمی خواستند که حکومتشان به هر قیمتی باقی بماند چون نگاهی تمدنی داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع با بیان این که احادیث امام علی(ع) از سایر ائمه بیش تر بوده و اینهم به برکت حکومت اسلامی است، بیان کرد: به عبارت دیگر همه صحبت های ایشان  یعنی 27 جلد آثار متعلق و مربوط به 4 سال دوران حکومت داری شان می باشد و از قضا این از برکات حکومت اسلامی است که به حاکم فرصت گفتگو داده و از آن سو نیز هنر رهبران فرهمند است که در همه اجزا و ارکان تمدن ورود می کنند تا بستر پذیرش اجتماعی را فراهم نموده و گفتمان سازی بنمایند.

مسئول نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی با بیان این که گفتمان سازی عملا به عنوان یک اصل اساسی برای ایجاد بستر اجتماعی به منظور پذیرش تمدن اسلامی  شناخته می شود، افزود:با گفتمان سازی باید نظام دینی را به تدریج به جامعه تزریق کرد تا دیگران دنباله رو تفکر تمدنی شوند.

وی در ادامه کادرسازی و نظام سازی را دو شرط لازم برای تحقق تمدن نوین اسلامی دانست و ضمن تاکید بر ضرورت پیاده سازی حداکثری عرصه های تمدنی، عنوان کرد: علت آنکه امیر مومنان(ع) در طول 4 سال حکومت موفق به احیای این امر نشدند، نبودن جامعه بود؛ یعنی گرچه به ظاهر جمعیت فراوان بود اما آنان افق همسویی با امیر مومنان(ع) و گفتمان سازی موثری نداشتند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع با اشاره به ضرورت تحقق وحدت گفتمانی در جامعه امروز ابراز کرد: امروز انقلاب اسلامی در مرحله نظام‌سازی مانده و باید تلاش کرد تا عموم جامعه اهداف و سخنان همسو با ولی فقیه داشته باشند و از سوی دیگر نیز راهکارهای دوران حکومت حضرت امیر(ع) را با زمانه امروز پیوند بزنید و از کتاب نهج البلاغه برای این تمدن سازی استفاده کنید.

مسئول نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی با اشاره به ضرورت تحقق وحدت گفتمانی و گفتمان سازی در جامعه اسلامی بر این اساس تصریح کرد: به عبارت دیگر، باید وحدت میان امت و رهبر در زمینه گفتمان ها و عقیده ها به وجود بیاید و این امر با کادرسازی، نظام سازی و احیا و پیاده سازی دستورات حضرت امیر مومنان(ع) در نهج البلاغه در جامعه اسلامی امروز می باشد.

وی با بیان این که در جامعه همه باید حول امام(ع) حرکت کنند و در این میان عموما افراد جامعه به سه دسته نصرت، اطاعت و تسلیم تقسیم می شوند، گفت: لایه نصرت کسانی هستند که از نظر فکری خیلی به امام نزدیک اند و تمامی زندگیشان وقف امام بوده یا وکلا و نائبان آن امام اند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع ادامه داد: در لایه تسلیم کسانی قرار می گیرند که نه مخالف، نه معارض و نه مطیع بوده که اوامر را اطاعت کنند؛ در حقیقت این دسته لب مرز اند و دشمن بر روی این دسته و لایه از افراد تلاش بیشتری می کند؛ بنابراین در جامعه باید بیش از این کار کرد تا همه در دو دسته اطاعت و نصرت قرار گرفته و اوامر امام در کمترین زمان به عمل بینجامد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع همچنین ایجاد اندیشه و مکتب علمی مبتنی بر اندیشه های اسلامی و تشکیل نظام اسلامی را از دیگر پایه های ایجاد تمدن نوین اسلامی عنوان کرد.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha