سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه/ خطبای جمعه لبنان در خطبه های نماز جمعه این هفته رونمایی از معامله قرن را محور سخنان خود قرار دادند و ضمن محکوم کردن آن، از ملت های عربی و اسلامی خواستند با حمایت از فلسطین با این معامله مقابله کنند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، خطبای جمعه لبنان در نماز جمعه این هفته گفتند: اگر همکاری برخی از حکام حاشیه خلیج فارس و توطئه آشکار آنان علیه حذف مسئله فلسطین و التزام سیاسی و مالی آن ها به این معامله نبود، معامله قرن اجرایی نمی شد.

سید فضل الله: معامله قرن تعرض به انسانیت، دین، ارزش ها، تارخی و میراث است

حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت در خطبه نماز جمعه گفت: فلسطین بعد از رونمایی معامله قرن توسط ترامپ، نتانیاهو و تعدادی از سفرای کشور های عربی وارد مرحله بسیار خطرناکی شده است و این معامله از زمان آغاز ریاست جمهوری ترامپ جریان یافت و با اعلام یهودی بودن فلسطین، معرفی قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل، انتقال سفارت آمریکا به قدس، برپایی کنفرانس منامه و به رسمیت شناختن شهرک های صهیونیستی، این مراحل تکمیل شد و اکنون معامله را اجرایی می کنند تا آخرین صفحه از فصل های حذف مسئله فلسطین ورق بخورد. این معامله با هدف عقب نشینی فلسطینی ها از تمامی خاک فلسطین و قدس و به رسمیت شناختن دشمن صهیونیستی انجام می گیرد.

وی ادامه داد: این طرح نشان داد که دولت آمریکا تا چه اندازه در جهت منافع رژیم اسرائیل حرکت می کند و به تمامی خواسته های صهیونیست ها در برقراری امنیت و استقرار پاسخ می گوید و درِ صلح با کشور های عربی را به روی این رژیم می گشاید و البته آمریکا در این زمینه هدفی جز نا امن کردن منطقه و تداوم کشتار و خونریزی در آن ندارد و در همین راستا از اختلافات میان گروه های فلسطینی و گسستگی جهان عربی و اسلامی استفاده کرده است.

امام جمعه بیروت معامله قرن را محکوم و آن را تعرض به انسانیت، دین، ارزش ها، تاریخی و میراث دانست و گفت: این معامله آینده عربی و اسلامی را تهدید می کند، لذا ملت فلسطین را به وحدت و همبستگی در مقابله با این معامله دعوت می کنیم و خواهان حمایت از این وحدت و ثبات بر آن و عدم تسلیم در برابر فشارهایی که از پی این معامله خواهد آمد، هستیم.

سید فضل الله ملت های عربی و اسلامی و تمامی ملت های دوستدار آزادی، عدالت و حقوق بشر را به ایستادگی در کنار این ملت و حمایت و تقویت عناصر قدرت آن دعوت کرد و گفت: امیدواریم مخالفتی که با معامله قرن آغاز شده متوقف و متلاشی نشود، بلکه ریشه دار شود و به طرحی دقیق و حکیمانه برای تعامل با این مرحله تبدیل شود.

روحانی شیعه لبنان خطاب به رهبران جهان عربی و اسلامی، به ویژه کشور هایی که در عقب نشینی و کوتاهی از حق شتاب می کنند، گفت: شما تمامی انواع عقب نشینی ها را تجربه کردید و اکنون دشمن شما را به عقب نشینی بیشتر دعوت می کند و زین پس نیز طمع اش بیشتر خواهد شد. پس این عقب نشینی ها و کوتاهی ها را متوقف کنید و برای یک بار در برابر ذلّت و خواری مخالفت کنید و طعم شجاعت خود را به آنان بچشانید تا در نهایت مجبور به تسلیم شوند.

وی در پایان اشاره کرد: ما به قدرت ملت فلسطین و جایگاه آن در عمق عربی و اسلامی اعتماد داریم و می دانیم که فلسطین با حق و مشروعیت انسانی و اسلامی که دارد، می تواند تمامی توطئه ها و طرح هایی که برای حذف مسئله و نقض حقوق آنان اجرایی می شود، را ناکام بگذارد.

شیخ دعموش: ملت فلسطین عهده دار، نابودی معامله قرن است

شیخ علی دعموش نایب رئیس شورای اجرایی حزب الله در خطبه نماز جمعه گفت: دلیل اصلی نبود استقرار در منطقه، دولت آمریکاست که بار ها دشمنی خود را با ملت های منطقه و گرایش کامل خود را به رژیم صهیونیستی نشان داده است.

وی ادامه داد: آمریکا از تأسیس رژیم صهیونیستی، اشغالگری فلسطین و اراضی عربی و از اقدامات تروریستی و کشتار و تجاوز های مستمر اسرائیل علیه ملت های عربی حمایت کرده و امروز تلاش می کند با تحمیل معامله قرن حقوق ملت فلسطین را پایمال کند.

  شیخ دعموش اشاره کرد: اگر همکاری برخی از حکام حاشیه خلیج فارس و توطئه آشکار آنان علیه حذف مسئله فلسطین و التزام سیاسی و مالی آن ها به این معامله نبود، معامله قرن اجرایی نمی شد.

عضو ارشد حزب الله در ادامه گفت: روزنامه های اسرائیل اعلام کردند که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی شریک اصلی در تهیه این معامله است و از تمامی جزئیات آن اطلاع دارد و خود او فلسطینی ها را تهدید کرده و به آنان فشار آورده تا این معامله را قبول کنند، امّا ملت، تشکیلات خودگردان، گروه ها و نیرو های فلسطینی با وحدت خود آن را نپذیرفتند و این ملت عهده دار نابودی معامله قرن و ناکام گذاشتن آن است و با تمامی توطئه ها و خطراتی که فلسطین و قدس را هدف قرار می دهد، مقابله می کند.

وی با بیان اینکه ملت فلسطین تا زمانی که به سرزمین و حقوق تاریخی، مشروعیت خود پایبند است و تا زمانی که مقاومت با اشغالگران و تجاوز صهیونیستی مقابله می کند، این معامله مُرده است و فایده ای نخواهد داشت، افزود: ملت فلسطین و تمامی نیرو های آزاد جهان عربی از نظام های عربی ناامید شده اند و هیچ امیدی به این حکام ندارند.

شیخ دعموش بیان داشت: نشست وزیران امور خارجه کشور های عربی در روز شنبه به موضع گیری های جدید منجر نخواهد شد، بلکه باعث رسوایی بیشتر نظام های توطئه گر و همراهی آنان با آمریکا و اسرائیل در این معامله می شود. امید ها تنها به ملت های عربی و اسلامی است که در روز های گذشته با معامله قرن مخالفت کردند  و امیدواریم این مخالفت در تمامی اشکال خود تمامی کشور های عربی و اسلامی را فراگیرد تا توطئه گران بفهمند که در انزوای حقیقی هستند.

وی موضع گیری قدرت های سیاسی لبنان در مخالفت با معامله قرن را بیانگر موضع ثابت لبنان در قبال مسئله فلسطین، قدس و حق بازگشت دانست و گفت: همگی خطر این معامله و پیامد های آن برای لبنان را می دانند.

شیخ یاسین: لبنانی ها باید موضع خود را در مقابله با پیامدهای معامله قرن تقویت کنند

شیخ علی یاسین رئیس نشست علمای صور در خطبه نماز جمعه گفت: پروژه آمریکایی صهیونیستی بعد از تجریه فلسطین، سعی می کند از طریق معامله قرن حق فلسطینی ها را ضایع کرد و یک پایگاه استکباری به منطقه تحمیل کند.

وی ملت فلسطین و ملت های عربی و اسلامی را به مقابله با این پروژه از طریق اقدامات فعال در زمینه های مختلف و عدم اعتماد به نظام هایی که از ابتدا در ضایع کردن حق فلسطینی ها مشارکت داشتند، دعوت کرد.

شیخ یاسین از ملت لبنان به ویژه معترضان خواست با حضور در خیابان موضع لبنان را در مقابله با پیامد های معامله قرن برای لبنان تقویت کنند.

شیخ شریفه: مشکل ما تنها با وحدت عربی و اسلامی حل خواهد شد

شیخ حسن شریفه دبیرکل اوقاف مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در خطبه های نماز جمعه گفت: معامله قرن و دیوانگی همراه با طمع ورزی و گرایش ترامپ به رژیم صهیونیستی، مسئله جدیدی نیست، چرا که آمریکا خودش اقدام به غصب حق شهروندان اصلی نموده است و انگلیس نیز به بهانه اکتشاف سلطه خود را گسترش می داد و امروز آمریکا به بهانه حمایت از داعشی که در دامن سازمان اطلاعات آن به دنیا آمده و رشد کرده، بر سرنوشت کشور های عربی مسلط می شود و عجیب اینکه برخی از کشور های عربی تسلیم آمریکایی ها شده و برای زیبا جلوه دادن غصب سرزمین فلسطین تلاش می کنند.

وی ضمن دعوت به مقابله با تجاوز آمریکا علیه حق فلسطین، خطاب به اعراب و مسلمانان گفت: مشکلات ما تنها با وحدت و کنار گذاشتن اختلافات حل خواهد شد، لذا تنها با وحدت عربی و اسلامی می توان با دشمنان مقابله کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha