جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
لیزرهای فوق پیشرفته

حوزه/ با بومی سازی دستگاه لیزر فوق پیشرفته پالس کوتاه فمتو ثانیه، ایران به جمع ۳ کشور سازنده لیزر های فوق پیشرفته در جهان پیوست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مدیرعامل شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان گفت: پس از6 سال کار تحقیقاتی ، پژوهشگران اصفهانی با همکاری یک تیم بین المللی، موفق به ساخت و بومی سازی این دستگاه لیزر و اکتساب دانش و فن آوری این حوزه از دانش شده اند.

مهدی موسوی با بیان اینکه این دستگاه لیزر در جشنواری فناوری ریاست جمهوری امسال ، به عنوان محصول برتر شناخت شده است  افزود: آشکار سازی و اسپکتروسکوپی فوق حساس،  عکسبرداری های فوق سریع و تولید امواج جادویی تراهرتز از جمله کاربردهای این سامانه است .

وی فن آوری ساخت این دستگاه را  جز پیچیده ترین و پیشرفته ترین فن آوری ها در حوزه فوتونیک برشمرد و گفت:  این حوزه از علم در جایگاه 10 حوزه متحول کننده قرن حاضر قرار گرفته و سال گذشته این گروه تحقیقاتی موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک در این عرصه شدند . 

این محقق یکی از عوامل اهمیت این لیزر فوق پیشرفته را  پالسهای فوق باریک آن ( در حد ۱۵ فمتو ثانیه) دانست و افزود:  این ویژگی باعث ایجاد توانایی در عکسبرداری ( در حد واکنش ملکول ها و اتم ها ) و نمونه برداری فوق سریع ( در حد به دام اندازی ملکول ها) به محققان را می دهد .

وی از دیگر مصارف انقلابی این لیزر  را استفاده از خاصیت باریک شدگی بدون محدودیت برشمرد و گفت: به دلیل خاصیت غیر خطی این لیزر و  تبعیت نکردن آن از محدودیت پراش، می توان قطر پرتو را در ابعاد خیلی کوچک حتی نانومتر تغییر داد که  این تکنولوژی کاربردهای بسیاری در صنعت جراحی ، چشم پزشکی و دندان پزشکی دارد.

موسوی  هزینه تحقیقات در زمینه اکتساب دانش و فن آوری ساخت این لیزر را 10 میلیارد ریال اعلام و افزود: با توجه به اینکه انحصار ساخت این دستگاه در دست چند کشور محدود غربی بوده ، بومی سازی این لیزر و فن آوری فوق پیشرفته برای کشور بیش از 50 هزار دلار ارز آوری به همراه داشته است .

این محقق با بیان اینکه هم اکنون تولید این دستگاه به مرحله انبوه سازی رسیده است ادامه داد: هم اکنون تعدادی از این دستگاه لیزر به کشورهای حاشیه خلیج فارس  و همسایه صادر شده است.

313/60

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha