شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 آیت الله مهدوی

حوزه/ آیت الله مهدوی با بیان این که امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) مصداق بارز "عباد مکرمون" هستند، گفت: «عباد مکرمون» و کسانی که کرامت دارند افرادی هستند که براساس آیات قرآن «لایعصون اللّه ما أمرهم و یفعلون ما یؤمرون» هستند، یعنی تقوا را رعایت کرده و هیچ گناهی نمی کنند.

آیت الله سیدابوالحسن مهدوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، با اشاره به ایام دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س)، کرامت را بر دو نوع دانست و اظهار کرد: یک نوع کرامت، کرامتی است که خدای متعال در خلقت انسان قرار داده است و در این باره می فرماید: «و لقد کرمنا بنی آدم» که به معنای آن است که انسان را به عنوان بهترین موجود خلق کرده و به او عقل داده است.

وی با بیان وجه تمایز انسان با سایر موجودات این مسئله را عامل اصلی تکریم خدا نسبت به انسان عنوان کرد و ادامه داد: عقل، تکریم خدا نسبت به انسان است که به حیوان و موجودات دیگر این درک را نداده، ولیکن تکریم دیگری نیز وجود دارد که انسان باید با اختیار خود آن را به دست آورد که در قرآن کریم تحت عنوان «عباد مکرمون» بیان شده است.

عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: «عباد مکرمون» و کسانی که کرامت دارند افرادی هستند که براساس آیات قرآن «لایعصون اللّه ما أمرهم و یفعلون ما یؤمرون» هستند، به معنای آن که با اختیار خود چیزی را که خدا امر کرده انجام می دهند، یعنی تقوا را رعایت می کنند و هیچ گناهی نمی کنند.

آیت الله مهدوی تأکید کرد: آن تکریمی که خدا به ما کرده است تکریم خلقتی و جبری است و تکریمی که انسان باید خود انجام دهد تکریم اختیاری و تعقلی است که باید براساس آن عقل خود را به کار انداخته و گناه نکند، آن زمان است که انسان بنده مکرم عندالله می شود که مصداق بارز آن امام رضا(ع) می باشند.
انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha