سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام و المسلمین کارگر شورکی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد گفت: پاکدامنی و عفیف بودن، بهره‌مندی از موهبت‌های ویژه‌ الهی را در پی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد کارگر شورکی به مناسبت هفته حجاب و عفاف در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، حجاب را عاملی برای حفظ صیانت و ارتقاء شأن، منزلت و شخصیت بانوان دانست و گفت: خداوند در آیه ۳۰ و ۳۱ سوره نور، کنترل نگاه مرد و زن را رمز پاک ماندن و رستگاری آنان دانسته است.

 وی رعایت حجاب اسلامی و محدود کردن نگاه زن و مرد را سبب بسته شدن راه بسیاری از مفاسد و عامل نگاه‌ دارنده‌ حریم خانواده از خطرات احتمالی دانست.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد حفظ حجاب و ترک جلوه گری را دارای فواید بسیاری دانست و افزود: آرامش روحی و امنیت روانی، سلامت فرد، استحکام پیوند خانوادگی، حفظ نسل، از بین رفتن رقابت های ناسالم، کم شدن آمار طلاق و خودکشی و فرزندان نامشروع و سقط جنین، جلوگیری از سوء قصد و تجاوز، از ثمرات رعایت حجاب و عفاف در جامعه است.

 وی، بر پاسداری از حجاب و عفاف توسط افراد، خانواده ها و حکومت تاکید و بیان کرد: تخلف از رعایت حجاب موجب ناکامی، فساد و تباهی فرد، خانواده و جامعه می شود.

این کارشناس دینی، پوشش اسلامی را  عامل نگه دارنده تقوا، عفت، وقار و حیا، پاکی، فضیلت، صلابت و سلامت زنان معرفی کرد و افزود: زن مسلمان با درک روشن آثار وجودی خود، پوشش اسلامی را با معرفت می پذیرد و  پوشیدن لباس را شأنی از شئون انسانی خود می داند.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی با بیان اینکه مسأله‌ پوشش عرصه‌های متنوع و گسترده‌ای دارد و از مسلمات فقه اسلامی محسوب می شود، افزود: پوشش، حجاب، عفاف، حریم روابط زن و مرد و... کلماتی هستند که در این زمینه کاربرد دارند اما در معانی آن تفاوت های ظریف و دقیقی وجود دارد.

وی  با بیان اینکه «عفیف» به کسی گفته می‌شود که در حد اعتدال و در چارچوب عقل و شرع، از شهوات بهره ببرد و به وادی افراط یا تفریط کشیده نشود، تصریح کرد: همان گونه که در تعبیر امام علی(ع) عفت، رأس هر خیری معرفی شده است، پاکدامنی و  عفیف بودن، بهره‌مندی از موهبت‌های ویژه‌ی الهی را در پی دارد.

این مقام مسئول ریشه حیا و عفاف را در فطرت بشر دانست و افزود: عفاف و حیا گرایش ذاتی است و به زن یا مرد اختصاص ندارد و چنانچه غریزه‌ آدمی به واسطه‌ شخصیت او کنترل و مهار شود، صبغه انسانی گرفته و انسان را به سوی تعالی رهنمون می سازد.

وی در تبیین رابطه‌ حیا، عفاف و حجاب، حیا را  ملکه‌ای دانست که سبب خودداری از کارهای زشت می‌شود و اضافه کرد: حیا عامل حفظ فرد از دستبرد نااهلان و ارتقای ارزش وجودی وی می شود و هر قدر این احساس شرم از زشتی‌ها در انسان بیشتر باشد، عفت او بیشتر خواهد شد همان‌گونه که امام علی(ع) فرمودند: «شرم از خداوند و خلق او،  باعث عفت و بزرگی می‌شود».

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی، حجاب واقعی را در پرتو حیا و عفت ممکن دانست و اضافه کرد: حجاب پوششی ویژه و عفت خصلتی برخاسته از بینش و منش و خصلتی ارزشی و اختیاری است بر خلاف حجاب که می‌تواند ریایی، تحمیلی، ظاهری یا غیراختیاری باشد.

وی افزود: اینکه در آیه ۳۱ سوره مبارکه نور آمده است «به زنان با ایمان بگو ... زینت های خود را آشکار نکنند و رعایت حجاب اسلامی را بکنند» استثناهایی هم دارد که یکی از آنها همسران است؛ از پیامبر اکرم(ص) در تفسیر جمله «إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ» نقل شده است که فرمودند: «خداوند آن دسته از زنان را که روی و موی خود برای شوهر آرایش نمی کنند و نیازهای شوهر را برآورده نمی سازند، لعنت کرده است».

وی باوقار بودن، عفت داشتن در کلام، پرهیز از خودنمایی، استفاده از پوشش مناسب و کنترل در رفت و آمدها را از نشانه های فرد عفیف برشمرد و اظهار امیدواری کرد: زنان جامعه با آرامش کامل در سایه گسترش عفاف در صحنه‌ اجتماعی حضور یابند و وظایف محوله را در سایه‌ امنیت و آرامش خاطر انجام دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha