شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
هیئت

حوزه/ رئیس شورای هیئات مذهبی استان همدان با بیان این که هیئت باید از عزاداری صرف خارج شود و محلی امن برای همه اقشار جامعه باشد، گفت: از خصوصیات مهم هیئت در تراز انقلاب اسلامی ارائه خدمات اجتماعی است که در تمام رخدادها در کنار مردم باشد.

فرامرز لطیفی، رئیس شورای هیئات مذهبی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، با بیان اینکه بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ هیئت مذهبی در سطح استان همدان زیر نظر شورا فعالیت دارند، اظهار کرد: با برگزاری انتخابات برای ۷ نفر عضو در شورا، این شورا در کلیه شهرستان‌ها فعال است.

وی ادامه داد: وظیفه شورای هیئات مذهبی سیاست‌گذاری برای کلیه هیئت‌های مذهبی است که در این راستا نقشه راهی برای آنها طراحی می‌کنند که در طول سال بر اساس آن برنامه‌های مذهبی، فرهنگ و ملی را برگزار کنند.

لطیفی عنوان کرد: خوشبختانه در کلیه برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی هیئات مذهبی به خوبی درخشیده‌اند و نقش آنها را در تمام رویدادها پررنگ مشاهده کردیم؛ در مواجهه با شیوع کرونا همه اذعان دارند که هیئتی‌ها نقش بی‌بدیلی در ارائه خدمات داشتند.

وی تأکید کرد: هیئت از عزاداری صرف خارج شود و محلی امن برای همه اقشار جامعه باشد؛ از خصوصیات مهم هیئت در تراز انقلاب اسلامی ارائه خدمات اجتماعی است که در تمام رخدادها در کنار مردم باشد.

رئیس شورای هیئات مذهبی استان همدان با بیان اینکه شورای هیئات مذهبی دارای بودجه دولتی نیست، گفت: ۹۹ درصد برنامه‌ها از کمک‌های مردمی است و در هر دوره از شوراهای هیئات مذهبی شاهد اقدامات مطلوب با توجه به امکانات و شرایط روز بودیم.

وی درباره مبازه با آسیب‌ها و انحرافات در هیئات، اذعان کرد: اقدامی از چند سال پیش در شهرستان‌ها آغاز شد که از تمثال‌ها و تصاویر منتسب به اهل بیت(ع) استفاده نشود.

جوانان رکن رکین هر هیئت

لطیفی افزود: در راستای جلوگیری از این امر و  فرهنگ سازی کارگاه‌های آموزشی متعدد برگزار شد به‌گونه‌ای که خود هیئات مذهبی به این نتیجه رسیدند که نباید از این نمادها استفاده کنند و به جرأت باید بگویم که همدان جزء سه استان برتر که دارای کم‌ترین آسیب‌های عزاداری است.

وی درخصوص جذب جوانان خاطرنشان کرد: جوانان رکن رکین همه هیئات هستند و در هیئات در کنار جوانان از پیشکسوتان باید استفاده شود؛ در این راستا تلاش کردیم تا کلیه هیئات با ارکان اصلی مسجد، کانون‌ها فرهنگی، امام جماعت و هیئت امنا تعامل خوبی ایجاد شود و این ارکان با هیئت یکی شوند.

رئیس شورای هیئات مذهبی استان همدان با اشاره به اینکه درصدد هستیم تا از نخبگان فرهنگی، علمی و ورزشی در هیئت امنا استفاده شود، گفت: از ابتدا شعار ما مسجدمحور، قرآن‌محور و روحانی‌محور بودن هیئات بوده که خوشبختانه بالای ۹۵ درصد محقق شده است.

وی ابراز کرد: در راستای شناسایی هیئاتی که شناسنامه‌دار نیستند معتقدیم که اگر ما آنها را جذب نکنیم عرفان‌های نوظهور آنها را جذب خواهند کرد لذا برنامه‌هایی برای آنها پیش‌بینی کرده‌ایم.

لطیفی بیان کرد: شورای هیئات مذهبی از اداره تبلیغات اسلامی جدا نیست و تعامل خوبی با آن دارد و با هم در برگزاری برنامه‌ها مشارکت داریم و در پیشبرد اهداف به خوبی در کنار هم قرار دارند.

وی اظهار کرد: در زمینه رسانه و فضای مجازی باید بسیار کار کنیم و به قدرت کافی برسیم؛ در جهت توانمند کردن هیئات موفق به برگزاری کارگاه‌های اموزشی در زمینه سواد رسانه‌ای و بایدها و نبایدهای فضای مجازی شده‌ایم اما باید بیشتر کار شود.

احیای سنت‌های ارزشمند محلی

وی با بیان اینکه پرچم استان در شورای هیات‌های مذهبی کشور به لحاظ برنامه‌های ابتکاری و اجرایی بالاست، گفت: جلسات شورای هیات‌های مذهبی که دو ماه یکبار برگزار می‌شود را در یکی از شهرستان‌های استان برگزار می‌کنیم که این اتفاق جدیدی در کشور است.

رئیس شورای هیات‌های مذهبی استان همدان ادامه داد: جلسه سه ساعت شهرستان‌ها را به دو بخش تقسیم کرده‌ایم که بخشی به بررسی مشکلات و مسائل هیات‌ها و مراسم مذهبی آن شهر می‌گذرد و بخشی نیز بررسی مصوبات را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های ما مورد استقبال مرکز قرار گرفته که البته در کنار آن بافت قدیمی و سنتی را حفظ کرده‌ایم، در خصوص اهمیت احیای سنت‌های ارزشمند محلی، عنوان کرد: حفظ بافت و سنت قدیمی هر محل، روستا و شهر و احترام به آنها مورد توجه بوده است.

لطیفی ادامه داد: سنت‌های مذهبی استان بسیار خوب و قابل توجه هستند، اذن عزا و پرچم‌هایی که چند روز قبل از محرم از شهرستان می‌آیند و در میدان امام(ره) یا امامزاده عبدالله(ع) نصب می‌شوند، نمونه‌ای از سنت‌های بسیار خوب این دیار است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه سنت‌های استان بدعت نیستند که باعث ضربه زدن، کمرنگ شدن و مخدوش کردن چهره مذهبی شوند و در عین حال سنت‌های پسندیده‌ای نیز هستند.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان همدان با اشاره به برنامه‌های شورای هیات‌های مذهبی در تعامل با هیات‌های جوان و نوآور، خاطرنشان کرد: چند سال پیش شورای هیات‌های مذهبی برنامه‌ای در این راستا آغاز کرد و جلسات متعددی با مدیرکل اوقاف، اعضای شورای هیات‌ها و حتی شورای هیات‌های مذهبی کشور داشتم و پیشنهاداتی در این زمینه دادم.

وی با بیان اینکه مشکلاتی هم بین هیات‌های جوان و هیات امنای مساجد ایجاد می‌شد اما ۹۸ درصد این مسائل حل شده است، افزود: معتقدم باید هیات امنای هیاتی ما حالت ترکیبی داشته باشند، صرفا جوانان یا محاسن سفیدان باشند کار ما پیش نمی‌رود.

رئیس شورای هیات‌های مذهبی استان همدان با بیان اینکه حضور روحانی در برنامه‌های هیات‌های مذهبی بسیار ارزشمند است، خاطرنشان کرد: روحانیون را جدا از خود نمی‌بینیم، روحانی صرفاً یک سخنران نیست، بلکه از خود ماست که باید در کنار ما باشد و یک خانواده بزرگ دینی تشکیل دهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha