شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ نماز جمعه امروز تهران

حوزه/ نماز جمعه را یکی از شعائر اجتماعی مهم مسلمانان از صدر اسلام باید بدانیم که از آن به عنوان نمادهای همبستگی مسلمانان نیز نام برده می شود و با توجه به مسائل سیاسی-اجتماعی که در خطبه‌ها بیان می شود، نماز جمعه به نماز عبادی - سیاسی نیز مشهور شده است.

حجت الاسلام مرتضی موحدی، امام جمعه تویسرکان در گفتگو با خبرنگار حوزه در همدان با اشاره به وظایف اصلی ائمه جمعه، اظهار داشت: وظیفه اصلی انسجام بخشی و هدایت فرهنگی در منطقه و سیاست گذاری کلان در راستای پیشبرد اهداف انقلاب و گام دوم انقلاب از وظایف ائمه جمعه است.

وی با تاکید بر اینکه ائمه جمعه فرماندهان قرارگاه فرهنگی هستند، گفت: متاسفانه این باور در برخی نهادها و مجموعه‌ها وجود ندارد و گاهی از موارد نه تنها شاهد همراهی آنها نیستیم، بلکه برخلاف جهت مسائل نیز حرکت می‌کنند، در حالی که اگر به این موضوع باور داشته باشند می‌توان انتظارات خوبی را در حوزه مسائل فرهنگی داشت.

حجت الاسلام موحدی، اطلاع رسانی دقیق و تنویر افکار عمومی را از ویژگی‌های یک خطبه خوب خواند و عنوان کرد: ائمه جمعه باید اهداف و آرمان‌های انقلاب را برای مردم تبیین کنند و مسیر فعالیت نیروهای انقلابی را هموار کنند.

وی با گلایه از تعطیلی بلند مدت نماز جمعه به دلیل شیوع ویروس کرونا، خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی که زمان از بین رفتن کرونا مشخص نیست، باید مردم را به زندگی کرونایی عادت دهیم و یکی از مراکزی که می‌تواند این سبک زندگی را در بین مردم ترویج دهد، نماز جمعه است.

امام جمعه تویسرکان افزود: ستاد کرونا باید با مشورت گرفتن از ائمه جمعه و فعال کردن تریبون‌های فرهنگی شهر از ظرفیت نماز جمعه و روحانیت برای مقابله با این ویروس و افزایش آگاهی مردهم استفاده کند.

ائمه جمعه برای حضور جوانان در نماز جمعه انگیزه ایجاد کنند

حجت الاسلام محمد باقر برقراری، امام جمعه ملایر نیز با بیان اینکه امام جمعه دارای مسئولیت خطیری در حوزه دینی و فرهنگی است، گفت: در احکام رهبر معظم انقلاب و شورای سیاست گذاری رسالت‌های اصلی ائمه جمعه به خوبی تبیین شده است و امامان جمعه نیز باید بر اساس آن برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند.

وی افزود: حفظ نظام، دفاع از کیان نظام اسلامی، انقلاب و ولایت فقیه و دفاع از محرومان، از جمله این رسالت‌ها است که در احکام ائمه جمعه به آن تاکید شده است.

حجت الاسلام برقراری، تقویت فرهنگ دینی و اسلامی و نگهبانی از فرهنگ اسلام ناب محمدی را از مهم‌ترین وظایف ائمه جمعه دانست و گفت: حمایت و تقویت جبهه انقلاب و مدیریت جریانات انقلابی و جلوگیری از نفوذ دشمنان و ایجاد شبهه از جمله اقداماتی است که از یک امام جمعه موفق انتظار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه امامان جمعه نماینده حاکمیت در منطقه خود هستند، مطرح کرد: اگر شخصی مورد ظلم قرار گیرد، این وظیفه امام جمعه است که به آن مظلوم برای باز پس گرفتن حق خود کمک کند.

امام جمعه ملایر با تاکید بر لزوم جذب جوانان به نماز جمعه و برقراری ارتباط با نسل جوان، گفت: در کنار برخورد مناسب و حسنه با جوانان، برای حضور جوان در نماز جمعه که یک روز تعطیل است، باید انگیزه ایجاد کرد و لذا با اولویت شناسی و آگاهی از نیاز یک جوان، باید محتوایی جامع و کامل را در خطبه ها برای آنها ارائه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha