چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
سید صدر الدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین قبانچی نسبت به فراخوان ها برای تجزیه عراق هشدار داد و ابراز امیدواری کرد که تظاهرات مسالمت آمیز باشد و از جوانان در برابر نفوذی ها حمایت شود.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید صدر الدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف در خطبه های نماز جمعه نسبت به فراخوان ها برای تجزیه عراق هشدار داد و ابراز امیدواری کرد که تظاهرات مسالمت آمیز باشد و از جوانان در برابر نفوذی ها حمایت شود.

وی اشاره کرد: بار دیگر شاهد دعوت هایی برای تجزیه عراق هستیم که نماینده سازمان ملل متحد چند وقت ییش به آن اشاره کرد و امروز این فراخوان بر سر زبان ها افتاده است. ما معتقدیم که تجزیه عراق به معنی فروپاشی و نابودی آن است و هیچ کس از این مسئله سود نمی برد. ما تأکید می کنیم که عراق با وحدت خود قدرتمند است.

امام جمعه نجف اشرف در خصوص تظاهرات پیش رو گفت: امیدواریم که تظاهرات مسالمت آمیز و با خواسته های مشخص همراه باشد. از دولت می خواهیم به خواسته های به حق پاسخ دهد. نیرو های امنیتی مسئول حمایت از تظاهرات در برابر نفوذی ها هستند.

نجف اشرف و عراق هرگز برای نشان دادن چراغ سبز برای عادی سازی آماده نمی شوند

وی در بخش دیگر سخنان خود، دعوت های مکرر برای عادی سازی روابط با اسرائیل را محکوم کرد و گفت: بار دیگر می شنویم که به عادی سازی روابط با اسرائیل دعوت می شود و برخی می گویند که عراق برای عادی سازی آماده است. ما می گوییم که عراق و نجف اشرف هرگز آماده نیست که برای عادی سازی چراغ سبز نشان دهد.

خطیب جمعه نجف اشرف ادامه داد: مسئله استقبال و انفتاح با ادیان نیست، بلکه مشکل این است که گروهی سرزمینی را غصب کرده اند و قرآن می گوید: (اخرجوهم من حیث اخرجوکم) و اسرائیل مسلمانان را از فلسطین اخراج کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین قبانچی  در خطبه دینی با سالروز ولادت حضرت نبی مکرم اسلام (ص) پیامبر وحدت و رحمت اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم (ص) توانستند یک امت عظیمی را تأسیس کنند که غلی رغم ستم هایی که به آن شد توانست مسیر تاریخ را اصلاح کند و همچنان پرچم بازگشت به سوی خداوند را در دست دارد.

از سید حیدری می خواهیم که عذرخواهی کرده و سخنانش را اصلاح کند

وی در همین راستا به سخنانی که علیه وحدت مسلمانان گفته شد اشاره کرد و افزود: صاحب این سخن مدعی شد که شیعه تمامی مذاهب را تکفیری می کند. این اظهارات و جنجال ها در واقع تحریف واقعیت است.

امام جمعه نجف اشرف ادامه داد: فقهای شیعه و غیر شیعه به این مسئله ایمان دارند که اسلام و مسلمان شدن تنها با گفتن شهادتین است، حتی اگر در باطن به آن اعتقاد نداشته باشد. امّا تحریف سخنان و واقعیت، افتراء و عمل نادرستی است.

حجت الاسلام و المسلمین قبانچی بیان داشت: این مایه تأسف است که سخنانی بشنویم که موجب اختلاف و تفرقه میان مسلمانان شود و این سخنان در واقع یک فتنه انگیزی بزرگ است که خونریزی منجر می شود و علاوه بر آن یک اشتباه است. دشمن در کمین ماست و می خواهد میان شیعه و سنی تفرقه بیاندازد و تنها دشمن از این سخنان و اظهارات سودی می برد.

وی تصریح کرد: همانطور که این سخنان را رد می کنیم، می گوییم که این سخنان بیانگر اندیشه و فتواهای فقهای شیعه نیست و فقهای شیعه حامی پروژه تقریب بین مذاهب هستند و همگی به اسلامی بودن تمامی مذاهب فتوا داده اند.

خطیب جمعه نجف اشرف با تأکید بر اینکه این سخنان دارای اشتباه علمی است، ابراز امیدواری کرد که سید کمال حیدری این سخنان را اصلاح کند و برای حفظ وحدت اسلامی که پیامبر (ص) خواهان آن است، عذرخواهی کند.

وی اشاره کرد: زمانی که به آیت الله سیستانی گفتند، برادران اهل سنت، گفتند بگویید خودمان (انفسنا)

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha