سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید صدر الدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین سید صدر الدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف تأکید کرد: عراق با عادی سازی روابط با اسرائیل مخالف است و هرگز به آن فکر نمی کند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید صدر الدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف تأکید کرد: عراق با عادی سازی روابط با اسرائیل مخالف است و هرگز به آن فکر نمی کند.

وی طی سخنانی خطاب به زائران اربعین خارج عراق که به خاطر ویروس کرونا نتوانستند به در راهپیمایی اربعین شرکت کنند، گفت: دل های سوخته دوستداران امام حسین (ع) را متوجه حدیث امام حسن (ع) می کنیم که فرمودند: (والله لا یحبنا عبد ابدا ولو کان اسیرا فی الدیلم الا نفعه حبنا وان حبنا لیساقط الذنوب من بنی ادم کما یساقط الریح الورق من الشجر) : سوگند به خداوند که کسی دوست نمی دارد ما را ـ گر چه در دورترین نقاط؛ همچون دیلم- اسیر باشد ـ مگر این که دوستی ما به حال او مفید خواهد بود، همانا ولایت و محبت ما ـ اهل بیت ـ گناهان فرزندان آدم را از بین می برد همان طوری که باد، برگ درختان را از شاخه و تنه او جدا می کند و به زمین می ریزد.

ملت عراق آغوش و دل خود را برای خدمت به زائران باز می کند

حجت الاسلام و المسلمین قبانچی ادامه داد: ملت عراق آغوش و دل خود را برای خدمت به شما زائران باز می کند، امّا چه کار کنند که شرایط بهداشتی مانع آمدن شما شد. زائران عراقی باید دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند، به ویژه که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در عراق افزایش یافته است.

امام جمعه نجف اشرف در بخش دیگر سخنان خود به حوادث شهر ناصریه و برنامه ریزی برای آشوب افکنی در شهر های جنوبی و میانی عراق اشاره کرد و گفت: عراق سه نقط قوت دارد که شهید محراب به آن اشاره کرده و آن؛ حوزه علمیه و در رأس آن مرجعیت دینی، عشائر و موکب های حسینی است.

متأسفانه رسانه ها شعائر حسینی را مورد هدف قرار می دهند

وی ادامه داد: امروز متأسفانه رسانه ها شعائر حسینی را مورد هدف قرار داده و علیه آن شبهه افکنی می کنند، لذا ما با هدف قرار دادن عشایر و حوادث الناصریه مخالف هستیم.

خطیب جمعه نجف اشرف بیان داشت: دولت عراق مرتکب دو اشتباه شده است؛ اولین اینکه نیرو های مبارزه با تروریسم به الحشد الشعبی حمله کردند و دوم هجوم این نیرو ها به عشیره ای بزرگ در شهر الناصریه است. دولت باید در کنار ملت و الحشد الشعبی بایستد و سازمان مبارزه با تروریسم باید با تروریسم مبارزه کند نه با کسانی که در برابر تروریسم ایستادند.

عادی سازی روابط قابل قبول نیست و ما هرگز آن را نخواهیم پذیرفت

حجت الاسلام و المسلمین قبانچی در بخش دیگر سخنان به نمایشنامه عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل اشاره کرد و گفت: عادی سازی روابط هنوز به پایان نرسیده و کاروانی در این صف ایستاده اند. عادی سازی روابط رسانه ای قبل از عادی سازی روابط سیاسی انجام می گیرد و این چیزی است که در شبکه های ماهواره ای معرف مشاهده می شود و این شبکه های برای انحراف فکری تلاش می کنند تا به عادی سازی روابط سیاسی برسند.

وی ادامه داد: ما در عراق از مسئولی بلند پایه شنیدیم که می گوید، "ما عادی سازی روابط با اسرائیل را با جدّیت بررسی می کنیم". ما می گوییم که عادی سازی روابط قابل قبول نیست و نیازی بررسی ندارد و ما هرگز آن را نخواهیم پذیرفت.

امام جمعه نجف اشرف در بخشی از سخنان خود به سالروز شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) اشاره کرد و افزود: امام حسن (ع) در حدیثی سه مورد از معضلات در اندیشه اسلامی را حل کرده اند و فرمودند: (اعمل لدنیاک کانک تعیش ابدا واعمل لاخرتک کانک تموت غدا) : در دنیا طوری زندگی کن که گویی هیچ وقت نمی میری و برای آخرت طوری عمل کن که گویی فردا می میری. و حدیث دیگر: (من اراد عزا بلا عشیرة وهیبة بلا سلطان فلیخرج من ذل معصیة الله الی عز طاعته): هر کس عزّت و آقاییِ بدون تبار ، و بی نیازیِ بدون ثروت ، و هیبتِ بدون قدرت (سلطنت) می خواهد ، می باید خود را از خواریِ نافرمانی خدا ، به عزّتِ پیروی از او بکشاند.

آیت الله خوئی دارای نقش علمی، مرجعیتی و سیاسی بودند

وی در بخش دیگر به سالگرد رحلت حضرت آیت الله سید ابوالقاسم خوئی اشاره کرد و گفت: آیت الله خوئی دارای نقش علمی، مرجعیتی و سیاسی بودند. در بعد عملی ایشان شیخ المجتهدین بودند و ده ها مجتهد و عالم به دست ایشان تربیت و فارغ التحصیل شدند و از حوزه علمیه که برای نابودی آن برنامه ریزی شده بود، محافظت کردند.

حجت الاسلام و المسلمین قبانچی در خصوص نقش مرجعیتی به انتخاب آیت الله سیستانی از سوی آیت الله خوئی اشاره کرد و بیان داشت: برکاتی که ما از آیت الله سیستانی داریم به فضل آیت الله خوئی است.

وی در خصوص نقش سیاسی آیت الله خوئی تصریح کرد: معظم له به رژیم بعث مشروعیت نبخشید و تحت فشار ها و تهدید قرار گرفتند و برخی از شاگردان ایشان به قتل رسیدند، امّا ایشان یک کلمه هم به نفع رژیم بعث حرف نزدند. نقش دیگر آیت الله خوئی حمایت از انتفاضه شعبانیه بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha