پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
سودان

حوزه/ احزاب سیاسی سودان مخالفت خود را با توافقنامه عادی سازی روابط میان سودان و اسرائیل اعلام کرده و از تصمیم خود برای تشکیل جبهه ای در مخالفت با این اقدام خبر دادند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، احزاب سیاسی سودان مخالفت خود را با توافقنامه عادی سازی روابط میان سودان و اسرائیل اعلام کرده و از تصمیم خود برای تشکیل جبهه ای در مخالفت با این اقدام خبر دادند.

حزب های البعث، کمونیست، الناصری، آزادی و تغییر، کنگره مردمی، جنبش اصلاح و ائتلاف قدرت های ملّی و امت قومی برای مخالفت با هرگونه رابطه میان خرطوم و تل آویو توافق کردند.

یکی از رهبران سودانی در حزب آزادی و تغییر از تماس ها سیاسی و اجتماعی برای تشکیل جبهه ای علیه عادی سازی روابط با اسرائیل خبر داد.

محمد وداعه سخنگوی حزب البعث سودان گفت: چند روزی است که هماهنگی ها و تماس های سیاسی زیادی با رهبران جامعه در بخش های هنر، فرهنگ و کتاب برای تکمیل جبهه ای علیه عادی سازی روابط انجام گرفته است.

وی افزود: تعدادی از احزاب در داخل ائتلاف آزادی و تغییر به دولت سودان هشدار دادند که در صورت عادی سازی روابط، دست از حمایت آن بر می دارند. همچنین احزاب دیگر موضع گیری های مشابهی خواهند داشت.

وداعه با تأکید بر اینکه رایزنی ها و دیدار هایی در خصوص چگونگی مقاومت در برابر عادی سازی روابط با اسرائیل انجام گرفته، اشاره کرد: عادی سازی روابط با اسرائیل، اقدامی غیر قابل قبول است و دولت این اختیار را ندارد که با رژیم غاصب و نژاد پرستی که  مرتکب تبعیض دینی می شود، رابطه داشته باشد.

وی از اینکه دولت سودان عادی سازی روابط با اسرائیل را به اوضاع اقتصادی ربط می دهد، ابراز تأسف کرد و گفت: دولت نباید برای فروش کشور و تاریخ سودان، مشکلات اقتصادی را دست  آویز قرار دهد.

همچنین محمد بدرالدین دبیرکل روابط خارجی حزب "کنگره مردمی" بر مخالفت این حزب با عادی سازی روابط با اسرائیل تأکید کرد و افزود: هیچ دلیلی برای عادی سازی روابط سودان با رژیم متجاوز وجود ندارد.

وی ادامه داد: اسرائیل یک رژیم متجاوز و ناقض قانون بین المللی است و هیچ دلیلی وجود ندارد که با آن رابطه داشته باشیم.

بدر الدین از پیوستن حزبش به جبهه سودانی در مخالفت علیه عادی سازی روابط با اسرائیل خبر داد و گفت: در این خصوص با احزاب تماس هایی حاصل شده است.

شایان ذکر است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بعد از یک تماس تلفنی مشترک با عبد الله حمودک نخست وزیر سودان و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل از موافقت سودان با عادی سازی کامل روابط با اسرائیل خبر داد.

بدین صورت سودان بعد از مصر (سال ۱۹۷۹)، اردن (سال ۱۹۹۴) و امارات و بحرین، پنجمین کشوری است که با اسرائیل توافقنامه عادی سازی روابط امضا می کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha