شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با تأکید بر ضرورت جهت دهی موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه از جمله حوزه های علمیه، گفت: در حال حاضر تنها ۶۰ موقوفه در استان با نیت رفع نیازهای مرتبط با حوزه های علمیه به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری « حوزه» در خراسان شمالی، حجت الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در نشست وقف و حوزه های علمیه، با قدردانی از فعالیت های نهاد اوقاف و امور خیریه استان، از همکاری این نهاد با حوزه علمیه خراسان شمالی قدردانی کرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۶۰ موقوفه با نیت حوزه علمیه در خراسان شمالی ثبت شده است، افزود: از این ۶۰ موقوفه، ۱۶ مورد بعد از سفر رهبر معظم انقلاب به استان وقف شده است.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی با تأکید بر اینکه وقف با نیت حوزه علمیه باید بیش از پیش تبلیغ شود، گفت: موقوفات جدید باید به سمت نیازهای روز جامعه از جمله حوزه های علمیه هدایت و جهت دهی شوند.

گفتنی است، در شهرستان‌های هشت‌گانه خراسان شمالی ۱۵ مدرسه علمیه با بیش از دو هزار و ۶۰۰ طلبه وجود دارد و این تعداد وقف بدون شک تکافوی نیازها و هزینه‌های فعلی این مراکز را نمی‌کند.

حوزه علمیه خراسان با هزار و ۲۰۰ سال قدمت و حدود ۳۰ هزار طلبه در حال آموزش در ۱۳۱ مدرسه علمیه تحت نظر ۲ هزار استاد، پس از حوزه علمیه قم دومین مرکز حوزوی ایران است.

مدارس علمیه استان خراسان شمالی از سال ۱۳۸۸ تا سال ۹۵ به‌صورت نمایندگی مدیریت زیر نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ اداره می‌شدند، اما حوزه علمیه خراسان شمالی از شهریورماه ۹۵ به مدیریت استانی ارتقاء یافت.

شایان‌ ذکر است، در استان خراسان شمالی ۱۵ مدرسه علمیه شامل ۹ مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران فعال است که در سال تحصیلی جاری در مجموع حدود دو هزار و ۶۰۰ طلبه خواهر و برادر در این مدارس در سطوح یک، دو، سه و چهار زیر نظر ۱۷۰ استاد اعزامی و حق‌التدریس مشغول به تحصیل علوم دینی هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha