جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / رئیس شورای حوزه علمیه قزوین گفت: انتخابات آمریکا فرهنگ قدرت طلبی این کشور را نشان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، ظهر امروز با حضور در برنامه سروش آسمانی سیمای مرکز قزوین، با اشاره به معنی واقعی توبه اظهار کرد: توبه به معنای بازگشت است. باید به جایگاه ابتدایی خود که دامن خدا و رحمت خداست، برگردیم. ما در هر لحظه از لحظات زندگی خود باید بدانیم که اگر به گناه آلوده شدیم باید خود را به دامان پر مهر خدا بازگردانیم و توبه کنیم.

وی تصریح کرد: مومن همواره تائب است و همیشه باید روابط خود و خدای خود را بازسازی کند، مومن هر کجا که از خدا فاصله گرفت می‌کوشد به خدا نزدیک شود و خدا نیز همیشه منتظر است مومن به دامان مهر و محبت بازگردد تا او را ببخشد، ما هر زمانی که فرصت بازسازی روابط بین خود و خدا را پیدا کنیم یعنی پیش از آن خدا به ما لطف کرده تا جاذبه و کشش ایجاد شود و به دامان خدا بازگردیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: زمانی که ما به سمت خدا حرکت می‌کنیم خدا قبل از آن منتظر بازگشت ما بوده است و خدا اولین قدم را در توبه برمی‌دارد و انسان را دعوت می‌کند و مومن به دعوت خدا توجه کرده و باز می‌گردد، وقتی به دامان خدا بازگشتیم خدا توبه ما را می‌پذیرد و ما را می‌بخشد، این عنایت خدای متعال است که به بنده اش فرصت می‌دهد زیرا خدا تواب است.

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین  عنوان کرد: ما باید همیشه حالت توبه در محضر خدای متعال را داشته باشیم، قرآن می‌فرماید اگر کسی توبه نکند و آن را به پایان عمر واگذار کند هر چند که نباید از لطف خدا مایوس شود اما در حالت جان دادن استغفاری که موانع آن رفع نشده، قابل پذیرش نیست.

وی افزود: توبه فقط به لفظ و زبان نیست بلکه پیوست‌هایی دارد که باید آن را جبران کرد، باید حق الناس، بدهکاری‌ها، ظلم‌ها و مشکلاتی را که برای دیگران ایجاد کرده ایم رفع کنیم، اگر همه این موارد را برای لحظات پایانی عمر بگذاریم فرصتی برای جبران نخواهیم داشت و در این لحظه استغفار و توبه فایده ای ندارد زیرا نمی‌توانیم در قبر و قیامت پاسخگوی اعمال خود باشیم.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: خدای متعال همیشه دامن محبتش را به سوی بندگانش باز می‌کند و می‌خواهد بندگان خود را در آغوش مهر خود بیفکند. خداوند به واسطه دلسوزی که نسبت به بندگانش دارد در قرآن کریم از پیامبر اسلام(ص) می‌خواهد که به بندگان من که گناه کردند بگو از رحمت خدا ناامید نشوید.

وی ادامه داد: خداوند می‌فرماید من غفور هستم و آسیب‌هایی که بندگانم به خودشان واگذار کردند ترمیم می‌کنم. مخصوصا بلاهایی که به واسطه غفلت به ما می‌رسد با انابه و بازگشت و توبه و راز و نیاز به خداوند می‌توانیم این بلاها را رفع کنیم تا خداوند به فضل و رحمت خود با ما رفتار کنید. مبادا کاری کنیم که بلا و مشکلی به ما وارد شود اما به واسطه غفلت تر و خشک با هم بسوزند و از رحمت خدای متعال دور شویم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: یاس از جنود ابلیس است اگر از رحمت خدا ناامید شویم یعنی در فرهنگ شیطان زندگی می کنیم. خدا همه گناهان را می‌آمرزد البته گناهانی که به واسطه حق‌الناس است باید رفع کنیم تا خدای متعال ما را بیامرزد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: در آیات سوره زمر برای معرفی راه انجام توبه واقعی می‌خوانیم که باید به کتاب خدا و دستورات دینی بازگردیم و از راه دین تبعیت کنیم، مبادا صبر کنیم که عذاب الهی به ما نازل شود و گرفتار شویم.

وی تصریح کرد: در زمان بلایا انسان‌ها چند دسته می‌شوند، عده ای می‌گویند به واسطه گناهانی که در محضر خدا انجام دادیم، در حسرت و ندامت هستیم. یک عده دیگر تقصیر گمراهی خود را بر گردن خدای متعال می‌اندازند در صورتی که خداوند قرآن و پیامبر را برای هدایت بندگانش فرستاده بود و حجت را بر همگان تمام کرده است. دسته دیگر که دچار بلا و گرفتاری می‌شوند، می‌گویند ای کاش خداوند به من مهلت دوباره‌ای برای توبه و استغفار بدهد.

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین بیان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید ما تمام راه‌های هدایت و دینداری را به مردم نشان دادیم، اما شما دین خدا را مسخره گرفتید و جزو کافران شدید. انسانی که بدون توبه وارد قیامت شود روسیاه می‌شود در حالی که خداوند اهل تقوا را نجات می‌دهد و آنها دچار بدی نمی‌شوند و ناخشنود هم نخواهند شد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اضافه کرد: برای اینکه در روز قیامت دچار روسیاهی و بلا در دنیا و پشیمانی نشویم باید تا فرصت است توبه کنیم. اولین اقدام ما برای توبه، ندامت و پشیمانی در دل است که بعد جاری کردن استغفار بر زبان است.

وی گفت: در روایات داریم که پیامبر اکرم (ص) در تعریف معنای توبه کننده می‌فرمایند، اگر کسی توبه کند اما حق الناس خود را برطرف نکند این فرد تائب نیست، اگر کسی توبه کرده اما مسیر زندگی گذشته خود را ترک نکند و تغییر ندهد این فرد تائب نیست. اگر کسی توبه کند اما باز هم با افراد نا اهل و غیرخدایی دوستی کند تائب نیست. اگر فردی از عبادات دوری می‌کند و انس و محبتی به نماز ندارد این فرد تائب نیست.

امام جمعه قزوین ادامه داد: همچنین اگر فردی توبه کند اما عملکردش شبیه فرد توبه کننده نباشد و سبک زندگی خود را تغییر ندهد این فرد تائب نیست. کسی که توبه کند اما شرح صدر نداشته باشد و بداخلاقی کند و بخل بورزد این فرد تائب نیست. اگر کسی توبه کند اما آرزوهای دور و دراز را رها نکرد یا اگر کسی جلوی زبان خود را نگیرد این فرد توبه کننده نیست. اگر کسی از آنچه خدای متعال به وی عنایت کرده به مستمندان کمکی نمی‌کند این فرد تائب نیست. اگر کسی این اخلاقیات را در خود اصلاح کند این فرد توبه کننده است.

وی با تسلیت درگذشت امام جمعه فقید شهر آوج اظهار کرد: خبردار شدیم متاسفانه امام جمعه محترم شهر آوج، حجت الاسلام سید ضیاءالدین هاشمی که همیشه پایه وحدت و انسجام اجتماعی بودند به رحمت خدا رفتند که این موضوع عامل دلگیری و ناراحتی شد.

وی افزود: امام جمعه آوج زمانی که در شهر قم حضور داشتند محور وحدت در بین طلاب بودند و طلاب و غیرطلاب را با یکدیگر متصل می کردند. وی در آوج بنیان حوزه علمیه را گذاشتند و دو دهه امامت جمعه این منطقه را برعهده داشتند و این عالم بزرگوار زندگی ساده طلبگی و مردمی داشتند. درگذشت وی را به جامعه روحانیت و آحاد مردم آوج تسلیت عرض می‌کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: همچنین متوجه شدیم شب گذشته پدر استاندار محترم قزوین به رحمت خدا رفت که این فقدان را نیز به استاندار قزوین تسلیت عرض می‌کنیم.

امام جمعه قزوین با اشاره به مناسبت‌های تاریخی گفت: ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به شهر قم جزو این مناسبت‌هاست. برکت وجود حضرت معصومه سلام الله علیها بر کسی پوشیده نیست،  در طی این ۱۲ قرنی که گذشت همواره قم به برکت این بانوی مکرمه منشا نشر علم و سیره پیامبر(ص) و آل آن حضرت بوده است.

وی عنوان کرد: مناسبت بعدی درگذشت عالم برجسته آیت الله میرزا جواد آقای طهرانی در سال ۶۸ است. این شخصیت برجسته در سال ۵۹ در حالی که قدشان خمیده بود و کهولت سن داشتند با اسلحه در میان رزمندگان حضور پیدا می کردند و مایه دلگرمی همه رزمندگان اسلام شدند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به سختی های کادر درمان در این ایام گفت: حمایت از کادر درمانی و کمک به آنها جزو وظیفه امروز همه ماست. همانطور که رهبری فرمودند طلاب و دانشجویان و جوانان وارد میدان شوند تا بار سنگین کرونا در شرایط فعلی کاهش یابد. حوزه علمیه مثل دور اول شیوع کرونا وارد شود و فعالیت مجاهدانه در این زمینه صورت بگیرد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: انتخابات امریکا فرهنگ امریکا را به ما نشان داد، رئیس جمهوری که دلش می‌خواهد همیشه شاه بماند و قصد ندارد قدرت را زمین بگذارد. دو نامزدی که در ترویج بی فرهنگی و خراب کردن بنیان‌های انسانی باهم رقابت می‌کنند و زمینه آشوب را فراهم کرده اند که باید گفت این افراد زمینه ساز نابودی امریکا شده اند.

وی افزود: سران آمریکایی به واسطه ظلمی که به مردم کشورهای اسلامی روا داشتند امروز باید پاسخ این ظلم‌های خود را ببینند. همچنین باید بدانیم آمریکایی که امروز دیوارهای قدرتش درحال فرو ریختن است قابل اعتماد نیست.

امام جمعه قزوین در پایان بیان کرد: امیدواریم خدای متعال آنچه به صلاح بندگان مومنش است و ظهور حضرت صاحب(عج) را برای همه ما رقم بزند و دعا می‌کنیم آنچه امروز در آمریکا می‌گذرد گامی برای شکسته شدن هیمنه ظلم و استکبار باشد و زمینه ساز سربلندی مقامت اسلامی شود.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha